۴
۳
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۰
کد مطلب : ۱۶۴۵۶۶
مدیرعامل پتروشیمی جم در گفت و گو با نفت ما خبر داد:

راه اندازی پروژه بلاتکلیف پادجم

روزگاری می خواستند برای خلاصی از این پروژه پادجم را بفروشند/تقدیر از کمک های مدیرعامل پتروشیمی تبریز برای راه اندازی پادجم
نجفی اردکانی تاکید کرد:  آن چیزی که به‌نظر من امروز می‌تواند پروژه شرکت توسعه‌ پلیمر پادجم را در آستانه‌ بهره برداری و تولید واقعا قشنگ و جذاب کند، این است که پروژه‌ای بود که به مدت مدید و سنوات مختلف به عنوان یک چالش برای مجموعه‌های نفت و گاز و پتروشیمی مطرح بود و هیچ امیدی به راه‌اندازی اش وجود نداشت و به مدت ۳ سال توقف صددرصدی اجرا داشت.
فایل ویدیو
محمد هاشم نجفی اردکانی، مدیرعامل پتروشیمی جم در گفت و گو با نفت ما در خصوص کم و کیف تحولات ساخت پروژه پلیمر پادجم اظهار داشـت: از سال ۱۳۸۹ فاز دوم طرح توسعه‌ شرکت پتروشیمی جم در قالب پروژه‌ ABS Rubber شروع به فعالیت کرده و در سال 1393هم در قالب شرکت توسعه‌ پلیمر پادجم، فعالیت اجرایی خودش را آغاز می‌کند.
نجفی اردکانی با اشاره به اینکه متاسفانه علی‌رغم اینکه این پروژه پیمانکار داشته و مبالغ بسیار زیادی هم به لحاظ ارزی و هم به لحاظ ریالی در این پروژه هزینه شده بود، افزود: اما از آبان ۱۳۹۹ به دلایل متعددی این پروژه، دوباره به صورت صددرصدی متوقف می شود که خود رسانه‌ نفت ما در این خصوص یک گزارش جامعی منتشر کرد. سه سال این توقف، طول می‌کشد و در مرحله‌ای حتی سهامدار این پروژه که پتروشیمی جم و صندوق بازنشستگی کشوری هستند، به دنبال فروش و واگذاری این پروژه بودند.
مدیرعامل پتروشیمی جم ادامه داد: از بهمن‌ماه ۱۴۰۰ با توجه به تغییر تیم مدیریتی در مجموعه‌ پتروشیمی جم و پادجم و در مجموعه‌ صندوق بازنشستگی کشوری و روحیه‌ای که بهرحال، وزارت کار برای اتمام این پروژه به‌عنوان مهم‌ترین پروژه‌ سنواتی خودش داشت، عملا تیم مدیریتی تغییر کرده و تعدادی نیروی جوان و متخصص، پای کار این پروژه می آیند.
نایب رییس هیات مدیره پتروشیمی جم تصریح کرد: در زمان برعهده گرفتن مدیریت کار در پادجم توسط اینجانب، استنباط و اعتقادم بر این بود که این پروژه یک معضل لاینحل و بن‌بست صددرصدی نیست، اما درگیر چندین مشکل بود که باعث شده بود این پروژه به بن‌بست صددرصدی برسد. لذا بعد از 3.5 سال مشکلات و موانع کار را با پیمانکار بررسی و حل و فصل کرده و به یک سازوکار قانونی رسیدیم، چون قرارداد ظرفیتی را برای طرفین، ایجاد کرده و در حالیکه پیمانکار از این ظرفیت استفاده نموده بود، ما از ظرفیت حقوقی استفاده ای نکرده بودیم، لذا  ۴۵ بسته‌ کالایی بالغ بر ۸۰ میلیون یورو، بلاتکلیف مانده بود و اختلافات حل‌وفصل شد و امروز بالغ بر ۳۸ بسته‌ کالایی، ۱۰۰ درصد وارد سایت شده و پروژه از بحران خارج شده است.
نجفی اردکانی اعلام کرد: به عنوان مثال با توجه به عدم انجام تعهدات پیمانکار در قبال سیستم کنترل، به عنوان قلب تپنده‌ و حیاتی‌ترین کالای پروژه، باعث شده بود که یک بخش DCS را به صورت ناقص وارد سایت کرده و اعلام کند که برای اتمام کار هیچ تعهدی ندارد. مضافا این پیمانکار برای تکمیل  DCS مبلغ 8.4 میلیون یورو بر اساس قرارداد و توافقاتی که با مدیران قبلی داشت، ادعا و مطالبه کرده بود. ما هم بدواً، اعتقادمان بر این بود که هر چه قبل از ما توافق کرده اند الزام به تکمیل سیستم کنترل بوده است و سیستم کنترل یک بخش نیست شامل سه بخش، به‌اضافه‌ نرم‌افزار و نصب و راه‌اندازی است. پیمانکار هم به دلایلی که، قطعاً برای خودش است، اعلام کرد که صرفاً می‌تواند DCS را تکمیل کند و نسبت به ESD و FNG هیچ مسوولیتی، ندارد کمااینکه DCS را به صورت کامل تامین می‌کند، مطالبه‌ 8.4 میلیون یورویی داشت و حتی به صورت کتبی اعلام کردند که دعاوی حقوقی شان هم اکنون هم پابرجاست.
مدیرعامل پتروشیمی جم گفت: دو تا آیتم برای ما در پروژه پادجم مهم بود یکی بحث زمان و دیگری بحث هزینه بود. به هرحال در مورد هزینه ای که قرار بود انجام شود، ما با، چالش منابع روبه‌رو بوده و هستیم و به اعتقاد من در مجموعه‌ پادجم هم که خدمت همکاران بودم و در سایر پروژه‌های پتروشیمی جم، بایستی در مورد تأمین نقدینگی پروژه ها تامل جدی بکنیم.
نجفی اردکانی افزود: تکلیف بر این شد که ما، با توجه به عدم انجام تعهدات توسط پیمانکار این قرارداد را فسخ کنیم و سیستم یکپارچه شامل DCS ، ESD ، FNG نرم‌افزار و نصب و راه‌اندازی شان را از یک شرکت، صاحب تکنولوژی و صاحب لایسنس خریداری و وارد کرده و نصب و راه‌اندازی نماییم. و امروز، با یک سوم قیمتی که در قرارداد با پیمانکار بود، تکنولوژی، دستگاه و سیستم کنترلی هم که الان خلق شده عیناً همان تکنولوژی و سازنده اش همان کشوری است که همان سیستم کنترل قبلی را، قرار بود تامین نماید و خلف وعده کرد و بهرحال ما در راستای تسریع در راه‌اندازی پروژه مجبور شدیم تا اقدام قاطع انجام بدهیم بر اساس منافع شرکت و منافع سهامدار، سیستم کنترل را با قیمت بسیار پایین‌تر از آن چیزی که، قبل از ما قرار بود توسط پیمانکار پروژه خریداری شود، خریداری کرده و نصب نمودیم.
مدیرعامل پتروشیمی جم تاکید کرد:  آن چیزی که به‌نظر من امروز می‌تواند پروژه شرکت توسعه‌ پلیمر پادجم را در آستانه‌ بهره برداری و تولید واقعا قشنگ و جذاب کند، این است که پروژه‌ای بود که به مدت مدید و سنوات مختلف به عنوان یک چالش برای مجموعه‌های نفت و گاز و پتروشیمی مطرح بود و هیچ امیدی به راه‌اندازی اش وجود نداشت و به مدت 3 سال توقف صددرصدی اجرا داشت و در نهایت به دست متخصصان جوان ایرانی با میانگین سنی 26 تا 36 سال، که عزمشان را جزم کردند و با استفاده از ظرفیتهای مجموعه پتروشیمی جم و آقای دکتر میراشرفی مدیرعامل پتروشیمی تبریز که به پیشرفت و راه اندازی پروژه پادجم در اسفند ماه 1402 کمک کرد تا دو سه هفته آینده خط ABS 5000 مجتمع آغاز خواهد شد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


کاش شفافتر مصاحبه می کردید
کارشناس
لطفا بفرمایید ا ز سال 89 تا 1403 مشکل اصلی چی بود.طرحی که 3 ساله قابل اجرا بود چطور 14 سال طول کشیده؟آیا توجیه اقتصادی دارد.آیا تجهیزات در شرایط آب و هوایی درست نگهداری شده آندو. .....
چه مصاحبه ضعیفی