مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی گفته که از روزهای آینده LPG یا گاز مایع بهطور رسمی وارد سبد سوخت کشور میشود؛ این یعنی یک تصمیم غیرکارشناسی دیگر!
سالها پیش LPG بهطور جسته و گریخته در خودروها استفاده میشد اما با آغاز طرح سهمیهبندی بنزین در دولت محمود احمدینژاد، CNG بهطور گسترده در کشور مورد استفاده قرار گرفت تا محدودیتهای دسترسی به بنزین را تا حدی جبران کند. با حمایت حاکمیت و دولت، استقبال خوبی از CNG صورت گرفت چراکه هم، خودروسازان به سراغ تولید خودروهای دوگانهسوز رفتند، هم مردم به دنبال دوگانهسوز کردن خودروها بودند و هم جایگاههای CNG در سراسر کشور تأسیس شد. اما به مرور زمان تبوتاب اولیه فروکش کرد و از اواخر دولت احمدینژاد تا دولت اول حسن روحانی، CNG مورد بیمهری قرار گرفت. از دولت دوم روحانی، توسعه CNG دوباره در دستور کار قرار گرفت اما برخی منتقدان دولت و وزارت نفت در آن دوره، طرح بهکارگیری LPG را در مجلس کلید زدند که کارشناسی نبود. کمااینکه امروز هم طرح LPG کارشناسی نیست و در شرایط فعلی کشور که دولت با مشکلات فراوانی مواجه است هزینه زایی بیهوده است. چرا؟ به سه دلیل ساده:
1️⃣ اگر قرار به استفاده از گاز بهعنوان سوخت خودروها است منطق حکم میکند که از زیرساختهای موجود در حوزه CNG استفاده شود. LPG نیاز به ساختارهای گسترده و جدید برای انتقال دارد که بسیار هزینه زاست. درحالیکه زیرساختهای انتقال برای CNG فراهم است.
2️⃣ میزان آلایندگی و خطرات LPG بهمراتب بیشتر از CNG است. بهعنوان مثال عدد اکتان در سیان جی ۱۲۰ تا ۱۳۰ و در LPG حدوداً ۱۰۵ تا ۱۱۲ است.
3️⃣ نکته مهمتر اینکه در دورهای که مسئولان به دنبال توسعه CNG در کنار بنزین بود خودروهای برقی تا این حد در دنیا گسترش نیافته بود. بهتر نیست هزینه مجدد برای LPG را برای توسعه خودروهای برقی هزینه کنیم؟!
سالها پیش LPG بهطور جسته و گریخته در خودروها استفاده میشد اما با آغاز طرح سهمیهبندی بنزین در دولت محمود احمدینژاد، CNG بهطور گسترده در کشور مورد استفاده قرار گرفت تا محدودیتهای دسترسی به بنزین را تا حدی جبران کند. با حمایت حاکمیت و دولت، استقبال خوبی از CNG صورت گرفت چراکه هم، خودروسازان به سراغ تولید خودروهای دوگانهسوز رفتند، هم مردم به دنبال دوگانهسوز کردن خودروها بودند و هم جایگاههای CNG در سراسر کشور تأسیس شد. اما به مرور زمان تبوتاب اولیه فروکش کرد و از اواخر دولت احمدینژاد تا دولت اول حسن روحانی، CNG مورد بیمهری قرار گرفت. از دولت دوم روحانی، توسعه CNG دوباره در دستور کار قرار گرفت اما برخی منتقدان دولت و وزارت نفت در آن دوره، طرح بهکارگیری LPG را در مجلس کلید زدند که کارشناسی نبود. کمااینکه امروز هم طرح LPG کارشناسی نیست و در شرایط فعلی کشور که دولت با مشکلات فراوانی مواجه است هزینه زایی بیهوده است. چرا؟ به سه دلیل ساده:
1️⃣ اگر قرار به استفاده از گاز بهعنوان سوخت خودروها است منطق حکم میکند که از زیرساختهای موجود در حوزه CNG استفاده شود. LPG نیاز به ساختارهای گسترده و جدید برای انتقال دارد که بسیار هزینه زاست. درحالیکه زیرساختهای انتقال برای CNG فراهم است.
2️⃣ میزان آلایندگی و خطرات LPG بهمراتب بیشتر از CNG است. بهعنوان مثال عدد اکتان در سیان جی ۱۲۰ تا ۱۳۰ و در LPG حدوداً ۱۰۵ تا ۱۱۲ است.
3️⃣ نکته مهمتر اینکه در دورهای که مسئولان به دنبال توسعه CNG در کنار بنزین بود خودروهای برقی تا این حد در دنیا گسترش نیافته بود. بهتر نیست هزینه مجدد برای LPG را برای توسعه خودروهای برقی هزینه کنیم؟!




