۴
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۱
کد مطلب : ۱۵۰۴۱۲
مدیر عامل نفت پاسارگاد در گفتگوی تصویری با نفت ما خبر داد:

تولید ۹۰۰ هزار تن قیر در ۸ ماهه امسال در نفت پاسارگاد/هندی ها قیمت قیر ایران را تعیین می کنند!

اسفندیار گفت: خریداران هندی هستند که مشخص می کنند قیر ایران با چه قیمتی فروخته شود چون مالکان کشتی ها ریز اطلاعات ما را دارند و می دانند که وی بی را با چه قیمتی خریداری کرده ایم. ما نباید به خاطر رقابت، قیرمان را به هر قیمتی عرضه کنیم و به صادرات قیر کشور ضربه بزنیم.
فایل ویدیو
 دکتر مسعود اسفندیار،مدیر عامل نفت پاسارگاد در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی قیر و آسفالت در محل این غرفه در گفتگو با آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، در خصوص مهمترین اقدامات این شرکت در خصوص تحقق شعار سال 1401 اظهار داشت: ما در سال 1401 که توسط رهبری به عنوان سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین نامگذاری شده، توانسته ایم قیر با گرید 22/76 را تولید کنیم که با توجه به شرایط آب و هوایی کشور مورد توجه همه مشتریان است که برای اولین بار در نفت پاسارگاد تولید شده است.
وی افزود: ما در نفت پاسارگاد قیر پلیمری هم تولید می کنیم که از بازار اروپا به عنوان یک صنعت سبز درخواست خرید داریم، همچنین روی تولید قیر نانو هم کار کرده ایم و در تناژ کم تولید شده ولی هنوز تجاری سازی نشده است.
همچنین بحث تولید مالچ که از ریزگردها جلوگیری می کند و فرمولش به گونه ای است که شرایط نفوذ آب را دارد و گیاه هم می تواند رشد کند. موارد دیگری هم است مثلا در بحث قیرهای امولیسیونی کار می کنیم و مدیریت توسعه و تحقیق شرکت روی این موضوع کار می کند و این واحد شاخص است و امیدواریم بتوانیم در این عرصه فعالیت بیشتری داشته باشیم.
اسفندیار در خصوص آمار تولید و صادرات قیر نفت پاسارگاد در 8 ماهه 1401 گفت: حدود 900 هزار تن قیر در گریدهای مختلف در 8 ماهه اول سال تولید داشته ایم که نیمی از آن صادر شده است، هم اکنون شرایط خوبی برای صادرات داریم منتها در چند ماه اول سال به خاطر رقابت بازار و شرایط مونسون هند، کاهش صادرات داشتیم. 
مدیر عامل نفت پاسارگاد در مورد اینکه چرا قیر در لیست مواد خام و نیمه خام صنعتی قرار گرفته، اعلام کرد: متاسفانه قیر که خود یک محصول نهایی است در لیست مواد خام و نیمه خام صنعتی جزو فرآورده های نفتی قرار گرفته که باعث ایجاد مشکل برای ما در استرداد ارزش افزوده شده است. قیرسازان مایلند مثل پتروشیمی ها کار کنند و استمرار روند موجود باعث سخت تر شدن شرایط و کاهش صادرات قیر کشور خواهد شد. 
اسفندیار در خصوص مصوبه الزام قیر صادراتی در رینگ صادراتی بورس کالا تصریح کرد: در خرید وکیوم باتوم از بورس کالا، حراج باز به نفع شرکتهای کوچک است چون شرکتهای کوچک قیرساز رقابت را تا 95 درصد بالا می برند و تولیدکنندگان عمده ضرر می کنند چون مجبورند وی بی را با قیمت بالا بخرند و در نتیجه صادرکننده نمونه هم شرکتهای کوچکتر انتخاب می شوند.  مضافا فروش ریالی قیر صادراتی در رینگ بورس صادراتی باعث شده که تریدرها سود کنند و اگر شرایطی فراهم شود که بتوانیم به صورت ارزی در رینگ صادراتی بورس کالا بفروشیم، از آن استقبال می کنیم، منتها تعهد ارزی کماکمان پابرجا خواهد بود که مجبوریم در سامانه نیما عرضه بکنیم. نفت پاسارگاد شرکتی نیست که چند دور این قیر را بچرخاند و با نرخ آزاد بفروشد، چرا که این امر باعث می شود قیمتهای قیر بالاتر از بازار برود و شرکتهای خصوصی منتفع شوند. البته نفت پاسارگاد از طریق هرمز پاسارگاد هم صادرات دارد. مساله دیگر اینکه قبلا 10 درصد هزینه خرید وی بی به صورت نقدی در بورس کالا پرداخت می شد و هم اکنون به 20 درصد افزایش یافته است. 
مدیر عامل نفت پاسارگاد در پاسخ به این پرسش که چرا با توجه به ظرفیت بالای تولید و صادرات قیر ایران، کشورهای دیگر در منطقه بنچمارک قیمتگذاری قیر شده اند، تاکید کرد: الان این خریداران هندی هستند که مشخص می کنند قیر ایران با چه قیمتی فروخته شود چون مالکان کشتی ها ریز اطلاعات ما را دارند و می دانند که وی بی را با چه قیمتی خریداری کرده ایم. ما نباید به خاطر رقابت، قیرمان را به هر قیمتی عرضه کنیم و به صادرات قیر کشور ضربه بزنیم. همه شرکتهای قیرساز باید در کنار هم قرار بگیرند و  قیر را ارزان نفروشند، وی آر عراق را قاطی قیر ایرانی نکرده و از مواد بی کیفیت در تولید قیر استفاده نکنند، در اینصورت خریداران خارجی و هندی نمی توانند قیمتگذار قیر ایران بشوند. ما در نفت پاسارگاد قیر تولید را به صورت مستقیم صادر می کنیم. 
این فعال صنعت قیر در خصوص مجوزهای فله ای و بی ضابطه واحدهای قیرسازی کشور و تاثیر آن بر برند قیر ایرانی گفت: هم اکنون 12 میلیون تن ظرفیت تولید وکیوم باتوم کشور است که 6 میلیون تن به نفت سفید و 6 میلون تن هم به تولید قیر اختصاص یافته است،  در حالی که حدود 52 میلیون تن به بیش از 90 شرکت مجوز بهره برداری داده اند که برخی با افزودن مواد بی کیفیت قیر نامرغوب تولید و صادر می کنند در صورتی که قیر ایران با کیفیت بالا در جهان شناخته شده است. باید تاکید کنم که نفت پاسارگاد پرچمدار قیر باکیفیت و استاندارد است.
اسفندیار با تاکید بر الزام استفاده از قیرهای با کیفیت در پروژه های عمرانی داخلی ادامه داد که این روند باعث حذف قیرسازان زیرپله ای می شود. 
وی با اشاره به اینکه باید ارزش افزوده به تولیدکنندگان قیر مسترد شود افزود: خیلی از خریداران قیر در خرید سر همین موضوع مشکل دارند، در صورتی که باید طبق قانون یک ماهه برگردانده شود.
مدیرعامل نفت پاسارگاد در پایان در مورد تاثیر مصوبه قیر تهاتری بر بازار اعلام کرد: وقتی قیر تهاتری وارد بازار شود، صادرات ما را تحت تاثیر قرار می دهد و نفت پاسارگاد به عنوان تولید کننده بزرگ دولتی و یک برند خودش را موظف می داند که معادل وکیوم باتوم تحویلی، قیر را تحویل بدهد و حتی قبل از تحویل وکیوم، قیر را تحویل داده است. لذا تقسیم این قیرهای تهاتری، باید توسط سازمانهای ذیربط با دقت بیشتری انجام شود.

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی