به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "
نفت ما"،بحث واردات و فروش بنزین سوپر وارداتی ماههاست که به عنوان یکی از راهکارهای تغییر الگوی توزیع یارانه بنزین مطرح است. در طول حداقل یک دهه گذشته که مصرف بنزین در کشور بالا و بالاتر رفته، همواره این موضوع مورد توجه دولتمردان و عموم صاحبنظران بوده که یارانهای که صرف توزیع بنزین ارزان در کشور میشود هیچگاه به طور عادلانه توزیع نمیشود.
نفت ما پیش از این هم در گزارشهایی به این نکته پرداخته که استفاده بیشتر اقشار مرفه از بنزین غیر قابل انکار است و مواردی از قبیل قاچاق سوخت هم باعث میشود پولی که باید برای مردم هزینه شود، در جیب عده ای سودجو برود. با این حال تجربه نشان داده که بیگدار به آب زدن و تغییر یکباره قیمت بنزین برای جامعهای گرفتار مشکلات مزمن اقتصادی قابل تحمل نیست و باید از راهکارهای چندمرحلهای و اصلاحی استفاده کرد و آنچه به عنوان واردات بنزین سوپر از سوی بخش خصوصی و عرضه آزاد آن مطرح شده، بیشک بخشی از مجموعه راهکارهایی است که میتواند بار مالی و مصرف یارانهای بنزین را کم کند.
با این حال، قانونگذاری، اعطای مجوز به شرکتهای خواهان آن و شروع واردات آن البته همان طور که پیش بینی میشد زمان زیادی را به خود اختصاص داد و چنان نبود که این امر به صورت راهکاری ویژه و سریع اجرایی شود. شاید این امر ناشی از وضعیتی است که در ایران جزو الزامهای کار مدیریتی است: قوانین کشور و روال کار قانون گذاری، به گونهای است که توان تصمیمگیری سریع و قاطع از مدیران گرفته شده است. اما شاید اگر با نگاهی مثبت به این امر نگریسته شود، این نکته هم به ذهن بیاید که تاخیر در اعطای مجوز و شروع واردات و فروش بنزین سوپر وارداتی به این دلیل بوده که همه جوانب کار سنجیده شود و این کار به بهترین شکل ممکن انجام شود.
طی روزهای اخیر محمد علی بهپوری، مدیر کل دفتر واردات گمرک ایران در بخشنامه ای به گمرکات اجرایی اسامی شرکتهای مجاز به واردات بنزین سوپر را اعلام کرده است و به این ترتیب به نظر میرسد اولین گام برای اجرایی شدن این طرح برداشته شده است، اما آیا این اولین گام به گونهای برداشته شده که دغدغههای مزبور (سنجیدن تمام جوانب و اجرای بهینه کار) را تامین کند؟ واقعیت این است که بررسی نام شرکتهای اعلام شده متاسفانه این امر را نشان نمیدهد و بالعکس این نظر را تقویت میکند که اولین گام واردات آزاد بنزین سوپر سست برداشته شده است.
در این گزارش به بررسی اولین شرکت از سه شرکتی که نامشان اعلام شده میپردازیم: بر اساس این بخشنامه، شرکت پالایش نفت آفتاب اولین شرکتی است که مجوز واردات بنزین سوپر را کسب کرده است و این در حالی است که این شرکت حواشی بسیاری دارد که به آن توجهی نشده است.
از جمله این حواشی اتهام درگیری در موضوع قاچاق سوخت است که در برخی گزارشهای رسانهای به آن اشاره شده است. بر اساس این گزارشها پالایشگاه آفتاب به دلیل شایعات مربوط به قاچاق سوخت و فرآوردههای نفتی، در کانون توجه قرار گرفته است و اگرچه هیچ گاه توضیح یا تکذیبی رسمی در این باره شنیده نشده است اما بیتوجهی به این اتهام منطقی نیست. اگر این امر بر اساس شواهدی بیان میشود حتما اعطای مجوز واردات بنزین سوپر باید از این شرکت پس گرفته شود؛ و اگر صرفا اتهامی رسانهای است باید با قاطعیت آن را رد کنند.
نگه داشتن این موضوع به شکل بلاتکلیف فعلی متاسفانه دغدغهها درباره چگونگی اجرای طرح واردات بنزین سوپر را زیر سوال میبرد و متاسفانه هیچ خوشبینی نسبت به آن وجود ندارد. کم نیستند طرحهایی که در اجرا گرفتار مسائلی شدهاند که به جای این که باری از دوش اقتصاد کشور کم کنند به مشکلات افزودهاند؛ آیا قرار است طرح واردات و فروش آزاد بنزین وارداتی یکی از این طرحها باشد؟!