۱
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۶
کد مطلب : ۱۶۳۲۱۹
با اتخاذ استراتژی‌های مدیریتی؛

تداوم سودآوری در پتروشیمی امیرکبیر تضمین شد

در نه ماهه ابتدایی امسال شرکت توانسته ۳،۵۵۰ میلیارد تومان سود عاید سهامداران خود کند که این مبلغ در ۹ ماهه سال گذشته در حدود ۳،۲۶۰ میلیارد تومان بوده که رشد حدود ۱۰ درصدی را نشان می دهد.
تداوم سودآوری در پتروشیمی امیرکبیر تضمین شد
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما پتروشیمی امیرکبیر تولید کننده متنوع ترین محصولات پلیمری شامل پلی اتیلن سنگین، پلی اتیلن سبک و پلی اتیلن سبک خطی در سطح کشور است که با ارائه محصولات خود در بازارهای داخلی و خارجی، جایگاه مهمی در صنعت پتروشیمی ایران را داراست. این مجتمع افتخار این را دارد که ساخت کوره های واحد الفین، ساخت راکتور تبدیل اتیلن در واحد الفین و ساخت راکتورهای پلی اتیلن سنگین را برای اولین بار در داخل کشور انجام داده است.
در حال حاضر اصلی ترین محصولات تولیدی در این واحد پتروشیمی به ترتیب پلی اتیلن سبک، پلی اتیلن سبک خطی و پلی اتیلن سنگین است. ظرفیت تولید واحد پلی اتیلن سنگین 140 هزار تن در سال است. بیشترین مقدار تولید در این واحد از نوع گرید EX3 بوده که از نوع پایپ گرید می باشد. این گرید با عنوان نان امیرکبیر در بازار شناخته می شود چرا که مشکلات فرآیندی در تولید گرید مذکور باعث شده تا واحدهای مشابه، از توانایی کمتری برای تولید این گرید داشته باشند. خوراک این واحد 140 هزار تن اتیلن و 5 هزار تن بوتن 1 می باشد. واحد پلی اتیلن سبک نیز ظرفیت 300 هزار تنی داشته و خوراک این واحد 306 هزارر تن اتیلن و 2.5 هزار تن پروپیلن می باشد. ظرفیت واحد پلی اتیلن سبک خطی 260 هزار تن می باشد و خوراک مصرفی شامل اتیلن هیدروژن و بوتن 1 می باشد.


استراتژی شکبیر در عبور از اورهال
این واحد الفینی در سال 1402 با وجود انجام اورهال در واحد‌های مختلف بویژه در بخش های اصلی، توانسته تا میزان تولید خود را در این سال مالی به اندازه سال گذشته حفظ کند. همانطور که در نمودار زیر نیز مشاهده می شود شرکت در تولید پلی اتیلن سبک و پلی اتیلن سبک خطی در یک ماه مشخص دچار افت تولید شده است که از اورهال این شرکت در مدت زمان کوتاه حکایت دارد. اما با این وجود مقدار تولید در ۹ ماهه سال جاری، با مدت زمان مشابه سال قبل تفاوت چندانی نداشته است.
 
رشد ۳۰ درصدی درآمدی
گفتنی است که با وجود عدم تغییرات در مقدار تولید و به تبع آن فروش انواع محصولات، نرخ فروش در سه فصل ابتدایی سال 1402 نسبت به سه فصل مشابه در سال 1401 با رشد حدودا ۳۰ درصدی همراه شده است که این امر اثر مثبتی بر درآمد شرکت تا به اینجای کار داشته است. همانطور که در نمودار زیر نیز مشاهده می شود نرخ فروش محصولات عمده شرکت در محدوده  35 تا 40 میلیون تومان به فروش می رساند که می توان گفت نرخ تعادلی نیز در همین حوالی می باشد.
 
افزایش حاشیه سود ناخالص با کنترل بهای تمام شده
با توجه به صورت سود و زیان شرکت حاشیه سود ناخالص در ۹ماهه سال جاری برابر 5/22 درصد می باشد در صورتی که این نسبت در مدت زمان مشابه سال قبل در حدود 17 درصد بوده است. لازم به ذکر است این نسبت در دوره شش ماهه و سه ماهه نیز در سال 1402 به ترتیب برابر 25 و 24 درصد می باشد که همین اعداد به ترتیب برای سال 1401 برابر 20 و 21 درصد بوده است. رشد حاشیه سود ناخالص تا حدودی در اثر‌ رشد نرخ های فروش در ماه های اخیر بوده که درآمد شرکت را افزایش داده است در طرف مقابل کنترل بهای تمام شده توسط مدیریت پتروشیمی امیرکبیر می باشد.
لازم به ذکر است که اصلی ترین عاملی که تاثیر بسزایی در افزایش سودآوری شکبیر داشته، کنترل بهای تمام شده است. با توجه به رشد نرخ سوخت و سربار تمامی واحد‌های پتروشیمی و پالایشگاهی در ماه های گذشته، روند هزینه های شرکت نزولی بوده که این امر متاثر از ایجاد بهره‌وری مواد اولیه و سوخت می باشد که موجب شده است مقدار مصرف انرژی در این واحد با کاهش قابل ملاحظه همراه گردد.
 
 
جهش سودآوری در شکبیر باوجود افت قیمت الفینی‌ها
در مجموع در نه ماهه ابتدایی امسال شرکت توانسته 3،550 میلیارد تومان سود عاید سهامداران خود کند که این مبلغ در ۹ ماهه سال گذشته در حدود 3،260 میلیارد تومان بوده که رشد حدود 10 درصدی را نشان می دهد. گفتنی است که اگرچه که سود خالص رشد چشمگیری نداشته اما باید در نظر داشت که شرایط با توجه به افت نرخ های فروش محصولات الفینی در یکسال گذشته در سطح جهانی و همچنین افزایش هزینه های انرژی و سربار که موجب از بین رفتن کیفیت درآمد می شد اما با این حال روند سودآوری شرکت نه تنها نزولی نشده بلکه افزایش خوبی را به نمایش گذاشته است.
 
 
ریسک نرخ خوراک در شکبیر متمایل به صفر می شود
همانطور که در نمودار فوق مشاهده می شود نرخ میانگین گاز در 4 هاب اصلی معاملات، در محدوده 23 سنت در هر متر مکعب می باشد که بر ثبات نرخ ها تاکید دارد. از زمان کاهش التهابات در منطقه روسیه و اروپا با عرضه گاز بیشتر توسط منطقه خاورمیانه و همچنین آمریکا نرخ گاز با کاهش قابل ملاحظه ای همراه شده و به سطوح پایین تر از 40 سنت در هر مترمکعب رسیده است. این ثبات در نرخ گاز می تواند عاملی شود بر ثابت بودن نرخ اتیلن که ماده اولیه اصلی پتروشیمی امیرکبیر است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی