۱
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۱
کد مطلب : ۱۵۶۶۶۹

منافع پتروشیمی برای مردم گچساران

پتروشیمی شهرستان نفتخیز گچساران پس از ۲۰ سال انتظار در آستانه بهره برداری قرار گرفته است و نقش بسزایی در پیشرفت این شهرستان خواهد داشت.
منافع پتروشیمی برای مردم گچساران
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،از آنجا که صنعت پتروشیمی یکی از ارکان اصلی زنجیره تولید در صنعت نفت و موتور محرک توسعه اقتصادی و اجتماعی هر منطقه ای به شمار می‌آید کارخانه پتروشیمی گچساران هم در ابعاد ملی و هم برای ساکنان این شهرستان مزیت های زیادی دارد که با گذشت زمان ابعاد مختلف نقش این واحد تولیدی در پیشرفت و آبادانی کشورمان روشن تر خواهد شد.
پتروشیمی در واقع فرآورده‌های شیمیایی را از مواد خام حاصل از نفت یا گاز طبیعی تولید می‌کند و این صنعت تأمین کننده اصلی مواد مصرفی مورد نیاز در بیشتر صنایع شیمیایی، برق و الکترونیک، نساجی، پزشکی، خودروسازی، لوازم خانگی، غذایی و غیره محسوب می شود.
ارمغان های بهره برداری از کارخانه پتروشیمی گچساران برای مردمان یکی از بزرگترین حوزه های نفتی جنوب غربی ایران که بعد از مسجد سلیمان و هفتکل در سال ۱۳۰۷ با کشف نفت به سومین میدان نفتی کشور تبدیل شد به ایجاد چند فرصت شغلی محدود نمی شود .
خاموش شدن فلرهای نفتی به عنوان بخشی از مواد اولیه کارخانه پتروشیمی یکی از مزایای مهم این طرح است که نقش مهمی در کاهش آلودگی های زیست محیطی دارد.
فلر برای توصیف یک شعله بی حفاظ (باز) که گازهای مازاد را می سوزاند بکار برده می شود این پدیده معمولاً در تاسیسات نفتی نظیر پالایشگاه ها و همچنین در واحدهای شیمیایی به منظور حفظ ایمنی کارکنان و تجهیزات موجود در محل اتفاق می افتد.
 اختصاص بخشی از درآمدهای پتروشیمی گچساران به عنوان مسئولیت های اجتماعی برای توسعه زیرساخت های رفاهی این شهرستان،هزینه شدن بخشی از درآمدهای آن که به شکل مالیات به شهرداری ها و دهیاری ها پرداخت می شود از دیگر مزایای احداث این کارخانه است.
پتروشیمی گچساران را به عنوان ایرانی ترین الفین کشور می شناسند به عبارت دیگر بخش عمده ای از این طرح به همت متخصصان ایرانی ساخته شده بنابراین بدون شک افزایش اعتماد به متخصصان داخلی و خودباوری یکی از مهمترین مزیت های این طرح مهم است.
چشم انداز روشن توسعه گچساران با مسئولیت های اجتماعی
مدیرعامل کارخانه پتروشیمی گچساران می گوید که برنامه های مختلفی برای توسعه این شهرستان ازمحل اعتبارات مسئولیت های اجتماعی پیش بینی شده است.
یدالله مصدقی‌فرد افزود: تامین زیرساخت های مورد نیاز سوختگیری فرودگاه شهر دوگنبدان با پیش ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار یکی از این برنامه هاست.
وی عنوان کرد: ایجاد زیرساخت های سوختگیری در فرودگاه شهر دوگنبدان از نیازهای اساسی بوده که امید می رود کارخانه پتروشیمی بتواند آن را ایجاد کند.
وی آبرسانی به روستاهای دچار تنش آبی در مسیر انتقال آب به این مجتمع از سد کوثر، اختصاص اعتبار برای روشن شدن معابر تاریک شهر دوگنبدان و برنامه ریزی برای توسعه فضای سبز از دیگر برنامه های کارخانه پتروشیمی گچساران برای کمک به توسعه زیرساخت های رفاهی گچساران است.
نقش کارخانه پتروشیمی در توسعه اقتصادی
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: پتروشیمی گچساران با تبدیل منابع خام نفت و گاز به محصول نهایی باعث افزایش ارزش اقتصادی خواهد شد.
سید علی احمدزاده با اشاره به اینکه بهره‌برداری از این کارخانه توسعه و رشد اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد را شتاب می‌دهدبیان کرد: کارخانه پتروشیمی گچساران افزون بر رونق تولید زمینه اشتغال ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم را ایجاد می کند.
 وی با اشاره به اینکه این کارخانه به عنوان مواد اولیه و پیش نیاز صنایع پتروشیمی دهدشت و صنایع پلیمر گچساران مورد استفاده قرار خواهد گرفت تاکید کرد: تکمیل زنجیره تولید از مزیت های مهم کارخانه پتروشیمی گچساران است.
احمدزاده عنوان کرد: می توان از مازاد تولید این واحد که در حدود ۴۰۰ هزار تن در سال است، به عنوان مواد اولیه برای دیگر طرح های پتروشیمی در سایر شهرستان ها استفاده کرد.
استفاده از توان متخصصان داخلی
مدیرعامل شرکت پتروشیمی گچساران با اشاره به اینکه ۸۳ درصد تجهیزات نصب شده در پتروشیمی گچساران تولید متخصصان داخلی ایران است تاکید کرد: این کارخانه افزون بر ایجاد روحیه خودباوری سبب درآمدزایی زیادی برای جوانان نخبه به صورت غیرمستقیم شده است.
مصدقی فرد افزود: کارخانه پتروشیمی گچساران با اعتماد به توان متخصصان داخلی در مراحل ساخت بیش از ۲۶۹ میلیون یورو صرفه جویی ارزی کرده است.
وی ادامه داد: شرکت پتروشیمی گچساران برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و توجه ویژه به تولید داخل و بومی سازی، در بخش‌های مختلف از تجهیزات ساخت داخل استفاده کرده است.
مالیات
داریوش احمدی،رییس امور مالیاتی گچساران ابراز کرد: براساس قانون یک درصد از درآمدهای حاصل از فروش پتروشیمی به عنوان عوارض آلایندگی به این اختصاص داده می شود که برای زیباسازی در اختیار دهیاری ها و شهرداری قرار می گیرد.
روند احداث پتروشیمی گچساران در دولت سیزدهم
معاون برنامه ریزی و توسعه کسب و کار هلدینگ خلیج فارس گفت: پیشرفت فیزیکی پتروشیمی گچساران قبل ازآغاز فعالیت دولت سیزدهم کمتر از ۶۰ درصد بوده هم اکنون به ۹۷ درصد رسیده است.
حسن نشان زاده با بیان اینکه برای ساخت پتروشیمی گچساران بیش از۱.۳ میلیارد یورو هزینه شده گفت: این کارخانه در سفر هیات دولت به استان راه اندازی خواهد شد.
وی تصریح کرد: خوراک پتروشیمی گچساران از پالایشگاه بید بلند خلیج فارس به میزان یک میلیون و ۲۵۰ هزارتن در سال و با خط لوله‌ای بطول ۹۰ کیلومتر تامین می‌شود.
نشان زاده گفت: گاز متان مورد نیاز پتروشیمی گچساران به میزان ۵۳ هزار و ۹۰۰ متر مکعب بر ساعت از خط سراسری تامین و برق این طرح به میزان ۵۰ مگاوات از سوی شرکت برق منطقه‌ای خوزستان تامین می‌شود.
هدف از ساخت طرح پتروشیمی گچساران، تأمین خوراک مجتمع‌های زیرمجموعه پتروشیمی باختر (واقع در مسیر خط لوله سرا سری اتیلن غرب) و همچنین مجتمع‌های پتروشیمی منطقه دنا شامل پتروشیمی چهارگانه ممسنی، دهدشت، بروجن و کازرون خواهد بود.
عملیات اجرایی احداث مجتمع پتروشیمی گچساران ۲ دهه پیش در زمینی به مساحت ۱۵۷ هکتار آغاز شد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی