۲۸
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸
کد مطلب : ۱۴۰۳۶۴
بر اساس آمار رسمی کارگروه تنظیم بازار سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده

بهران صدر نشین تولید روغن موتور بنزینی و‌دیزلی شد

مهدی قدیری رازلیقی
قبل از مطالعه مصاحبه پیش رو ذکر این نکته ضروری است که گزارش منتشر شده قبلی از سوی شرکت نفت ایرانول که منجربه واکنش شرکتهای دیگر تولید کننده روانکار شده بود با توجه به فروش داخلی و گزارش های منتشره در سایت رسمی "کدال" بوده است. و گزارش سازمان حمایت که مبنای گفتگوی ذیل است صرفا در مورد روغن های بنزینی و دیزلی می باشد و سایر روغن های مورد هدف بازار داخل از جمله روغن های صنعتی ، روغن پایه، پارافین و واکس، روغن های فرآیندی ( اکستراکت) ، ضدیخ ، گریس و تار را شامل نمی شود که در گزارش کدال مبنای محاسبه سهم بازار داخل بین تولید کنندگان روانکاران کلیه موارد فوق الذکر می باشد
بهران صدر نشین تولید روغن موتور بنزینی و‌دیزلی شد
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "، یکی از چهار شرکت اصلی تولید کننده روانکار با انتشار گزارشی از در صدر قرار گرفتن شرکت متبوع خود در سهم بازار خبر داده بود. بر همین اساس نفت ما با یکی از مدیران چهار شرکت عمده تولید روانکار گفت و گویی را انجام داد و خواستار توضیح در این خصوص شد.  وی گفت: یکی از شرکت ها به گونه ای از در اختیار داشتن سهم 39.3 درصدی در تولید انواع روغن موتور در شش ماهه ابتدایی سال 1400 خبر داده است که همه ما در صنعت روانکار با تعجب به آن نگاه کردیم این در حالی است که خوشبختانه آماری که روزهای گذشته از سوی سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده منتشر شده موید چیز دیگری است و سهم واقعی این شرکت از تولید 18 درصد است.
وی افزود: حتی این گزارش رسانه ها از شرکت مذکور پا را فراتر نهاده و از صدرنشینی خود در شش ماهه ابتدایی امسال یاد کرده است! وی با اشاره به گزارش اغراق آمیز شرکت مذکور گفت: در ادامه این گزارش " با استناد به سایت "کدال" از افزایش 19 درصدی تولید و رشد42 درصدی فروش این شرکت در شهریور امسال و ثبت رکورد تاریخی سهم بازار داخل در شهریورماه (معادل 44 درصد) یاد کرده است که اساسا چنین چیزی نبوده و آمار واقعی و مستند آن همان چیزی است که توسط سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده منتشر شده است که در این میان کارگروه تنظیم بازار سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده
در 17 مهر در ارائه گزارش وضعیت برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار روغن موتور و به منظور جلوگیری از کاهش عرضه و افزایش قیمت کالای مذکور به وزیر صمت، در گزارش مقایسه ای وضعیت تولید توزیع و قیمت انواع روغن موتور (بنزینی و دیزلی) چهار شرکت عمده تولیدکننده در کشور طی شش ماه ابتدایی سال 1400 ، از شرکتهای بهران، سپاهان، پارس و ایرانول به عنوان شرکتهایی که ترتیب بیشترین میزان تولید و فروش را داشته اند نام برده است. 


بر اساس این گزارش، نفت بهران در شش ماهه اول سال 400 بالغ بر 104.270 میلیون لیتر تولید روغن موتور داشته که 42 درصد سهم تولید 6 ماهه بازار روانکار را به خود اختصاص داده است. همچنین میزان توزیع روغن موتور بهران در شش ماهه ابتدایی سال 1400 بالغ بر 95.781 میلیون لیتر بوده که 40 درصد بازار را در اختیار داشته است.
نفت سپاهان در شش ماهه اول سال 1400 بالغ بر 62.054 میلیون لیتر روغن موتور تولید کرده و 25 درصد سهم تولید را به دست آورده و در همین مدت زمانی بالغ بر 62.808  میلیون لیتر روغن موتور توزیع کرده و 26 درصد سهم بازار را تصاحب کرده است.
نفت پارس در شش ماهه اول سال 1400 بالغ بر 37.929 میلیون لیتر روغن موتور تولید کرده که 15 درصد سهم تولید را به خود اختصاص  داده است. همچنین میزان توزیع این شرکت در این مدت 34.939 میلیون لیتر بوده و 15 درصد سهم بازار را تصاحب کرده است.
نفت ایرانول در شش ماهه اول سال 1400 به میزان 46.082 میلیون لیتر روغن موتور تولید کرده و سهم 18 درصدی از تولید را به خود اختصاص داده و در همین حال میزان فروش این شرکت در این مدت 45.904 میلیون لیتر بوده که 19 درصد سهم بازار را تصاحب نموده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی