به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "
نفت ما"،دفتر کنترل داراییهای خارجی وزارت خزانه داری ایالات متحده (OFAC) سنگینترین سرکوب و گسترده ترین تحریمهای خود تاکنون را علیه ناوگان ال.پی.جی ایران اعلام کرده و ۱۴ کشتی حملونقل LPG را علاوه بر ۱۶ نفتکش تحریم کرد. اوفک در اقدام مشترک با وزارت خارجه بیش از ۸۰ نهاد، فرد و شناور از جمله یک پالایشگاه کوچک چینی و دو پایانه را تحریم کرد.
دولت آمریکا ممکن است به خاطر اختلاف با کنگره بر سر بودجه سالانه تعطیل شده باشد، اما اوفک و وزارت امور خارجه آمریکا هنوز باز هستند تا تحریمهای بیشتری علیه ایران وضع کنند. این دو نهاد اخیرا تحریمهای گستردهای را اعلام کردند که در مجموع بیش از ۸۰ کشتی، فرد و نهاد را هدف تحریم قرار داد.
فهرستبندیهای OFAC شدیدترین سرکوب این نهاد بر زنجیره تامین ال.پی.جی ایران را تا به امروز نشان میدهد و ۱۴ حامل گاز را هدف قرار داده که از این میان ۱۱ حامل بسیار بزرگ گاز (VLGC) بودند. در این اقدام مشترک همچنین ۱۶ نفتکش، دو یدککش و یک کشتی باربری عمومی تحریم شدند.
بر اساس برآورد Lloyd List ناوگان سایهای LPG ایران در کل بیش از ۱۱۰ فروند کشتی از جمله ۵۹ فروند VLGC را در بر میگیرد. اضافه شدن ۱۱ فروند VLGC به فهرست تحریم بدین معناست که هم اکنون بیش از ۲۵ فروند VLGC — که بیش از ۴۰ درصد از کل VLGCهای مرتبط با ایران را تشکیل میدهند — تحریم شدهاند (تنها کشتی Tinos I که از ژوئن ۲۰۲۴ در ساحل هیوستون متروکه مانده، محاسبه نشده است.)
هنوز باید دید آیا این تحریمها تاثیری ملموس یا پایدار بر صادرات ال.پی.جی ایران خواهند داشت یا نه، در حالیکه تجربه قبلی نشان میدهد که ایران به سرعت خود را تطبیق خواهد داد. همانگونه که از بخش نفت خام آن مشخص است، ایران در دور زدن تحریمها و حفظ جریان کالاهایش تبحر دارد.
با اینحال، حمل و نقل LPG ایران کارآمدتر از نفت خام آن انجام میشود. در حالیکه محموله نفت خام ایران به احتمال زیاد چندین بار انتقال کشتی به کشتی (STS) را قبل از رسیدن به مشتریان خود تجربه خواهد کرد، ال.پی.جی معمولاً مسیر مستقیمتری را در پیش میگیرد. پیچیده کردن این زنجیرههای تامین با انتقالهای اضافی هزینهها را افزایش داده و احتمالاً حاشیه سود تامینکنندگان را کاهش میدهد.
سختگیری علیه صادرات ال.پی.جی ایران
شش کشتی VLGC که 10 اکتبر تحریم شدند، در تحقیقی از لویدز لیست که در نوامبر ۲۰۲۳ منتشر شد، معرفی شده بودند. این تحقیق نشان داد که این کشتیها بخشی از یک ناوگان فرسوده شامل بیش از دوازده حامل LPG هستند که از طریق شبکه پیچیدهای از شرکتهای صوری پانامایی به هم متصل بوده و با افرادی در مدار یک تاجر ایرانی که اوفک او را «صاحب امپراتوری ال.پی.جی ایران» خوانده و پسرش مرتبط هستند. هر دو نفر در آوریل امسال توسط ایالات متحده تحریم شدند.
آن شش VLGC شامل حامل Captain Nikolas است که نزدیک به یک سال پیش هنگام انتقال کشتیبهکشتیِ مشکوک ال.پی.جی ایران در سواحل بنگلادش آتش گرفت. سایر حاملها عبارتند ازGas Marta ، Gas Leader ، Negh که قبلاً با نام Gas Vision شناخته میشد، Sea Hermes و Sona.
به جز Sona، بقیه مالک یا اپراتور شرکت Sea Ship Management LLC مستقر در دوبی هستند که به خاطر «فعالیت در بخش نفتی اقتصاد ایران» تحریم شده است.
اوفک همچنین سه شرکت مستقر در امارات متحده عربی را که گفته «نقش کلیدی» در تسهیل فروش ال.پی.جی ایرانی به سریلانکا داشتهاند، تحریم کرد Slogal Energy DMCC، Amita Petrochemical Trading و Markan White Trading Crude Oil Abroad Co LLC.
طبق یک گزارش سالانه مربوط به دوره آوریل ۲۰۲۴ تا مارس ۲۰۲۵، Slogal Energy DMCC شاخه معاملاتی شرکت Laugfs Gas PLC مستقر در سریلانکا است که در بورس کلمبو فهرست شده است.
اوفک گفته Amita در ۲۰۲۴ Markan را تشکیل داد تا «به نمایندگی از آن» در معاملات از طرف شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس (PGPICC) و بازوی بازاریابی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس PGPIC که مورد تحریم قرار گرفته، عمل نماید. به گفته اوفک، شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس و Markan White فروش ۲۶ میلیون دلاری ال.پی.جی ایران را که قرار بود بر روی Gas Vision به چین حمل شود، هماهنگ کرده بودند.
کشتی Sea Opera که داستانهای دورزدن تحریم آن در مجموعهای از ایمیلها فاششده که شامل دستورالعملهای واضح درباره دستکاری AIS بود، نیز جزو حاملهای گازی تحریم شده است. بهگفته اوفک این کشتی با پرچم کامرون «از اواسط سال ۲۰۲۲ بیش از یک میلیون بشکه محصولات نفتی ایرانی را به چین منتقل کرده است».
نفتکش های ناوگان سایه و پایانههای چینی
علاوه بر ال.پی.جی، اوفک و وزارت خارجه آمریکا همچنان علیه نفتکش های ناوگان سایه که نفت خام و محصولات نفتی ایرانی را منتقل میکنند، خریداران نفت و پتروشیمی ایران و بنادر و پایانهها در چین اقدام کردند.
این تحریمها شامل برخی از بزرگترین خریداران محصولات پتروشیمی ایران از نظر حجم و ارزش، و همچنین مدیران شرکتهای دخیل در این تجارت است»، وزارت خارجه ایالات متحده در بیانیهای گفت: اقدام مشترک ۱۶ تانکر نفت خام و محصولات را هدف تحریم قرار داد، از جمله شش حامل بسیار بزرگ نفت خام. اوفک همچنین دو لنج یدککش را تحریم کرد و هر کدام را متهم به حمایت از «حداقل هفت نفتکش وابسته به ایران» در عملیات کشتی به کشتی در محدوده شرقی بندر سنگاپور کرد.
وزارت خارجه آمریکا همچنین Jiangyin Foreversun Chemical Logistics، یک شرکت «اپراتور چینی پایانه پتروشیمی واقع در جیانگیین، چین»، را تحریم کرد. این نخستین پایانهای است که بهخاطر دریافت محصولات پتروشیمیهای ایران تحریم میشود، این در حالیست که تحریمهای قبلی پایانهها برای محمولههای نفت خام ایرانی بود. Foreversun «ورود به بندر و تخلیه» پتروشیمیهای ایرانی از حامل ال.پی.جی تحریمشده توسط آمریکا با عنوان Elin را تسهیل می کرد، در حالیکه این کشتی تقریبا هفت سال پیش تحریم شده بود.
وزارت خارجه آمریکا همچنین گو ونلونگ، شهروند چینی و مدیرعامل Foreversun ، و Hengyang Petrochemical Logistics Limited، یک شرکت ثبتشده در سنگاپور که خدمات ذخیرهسازی پتروشیمی و لجستیک ارائه میدهد و مالکیت و کنترل Foreversun را در دست دارد، تحریم کرد.
به صورت همزمان، اوفک شرکت Shandong Jincheng Petrochemical Group Co, Ltd، یک پالایشگاه کوچک در استان شاندونگ چین که «بیش از 12 محموله نفت خام ایران به ارزش صدها میلیون دلار را دریافت کرده است که توسط نفتکشهای ناوگان سایه تحویل شدهاند»، مورد تحریم قرار داد.
اوفک همچنین شرکت Rizhao Shihua Crude Oil Terminal Co, Ltd را که پایانه نفت خام Rizhao Shihua در بندر لانشان را اداره میکند، تحریم نمود. اوفک گفته که این پایانه «بیش از 12 نفتکش ناوگان سایه را پذیرفته است».
لویدز لیست یک حامل ال.پی.جی را بخشی از ناوگان سایه ال.پی.جی تعریف میکند، در صورتی که در یک یا چند عمل فریبکارانه کشتیرانی مشارکت داشته باشد و بیانگر مشارکت در حمل و نقل LPG تحریمشده یا کالاهای دیگر دخیل بوده باشد، یا اگر توسط ایالات متحده، بریتانیا یا اتحادیه اروپایی تحریم شده باشد.
تمام کشتیهایی که اخیرا تحریم شدند در فهرستهای مراقبت ناوگان سایه Lloyd List Intelligence برای حاملهای ال.پی.جی و تانکرهای نفتی قرار داشتند.