عامل اساسی قاچاق سوخت، سهمیه بندی بنزین و اختلاف قیمت بنزین داخلی با بنزین در کشورهای همسایه است اما با سه نرخی شدن بنزین این مشکلات حل نشد تا خود، مشوق دیگری برای قاچاق باشد.
سرانجام دولت، بنزین را سهنرخی کرد تا نشان دهد نهتنها به رفع اساسی مشکل بنزین اعتقادی ندارد، بلکه با نرخ سوم برای بنزین، چاله جدیدی برای بنزین ایجاد کرد و قاچاق را تقویت میکند.
عامل اساسی قاچاق سوخت، سهمیه بندی بنزین و اختلاف قیمت بنزین داخلی با بنزین در کشورهای همسایه است اما با سه نرخی شدن بنزین این مشکلات حل نشد تا خود، مشوق دیگری برای قاچاق باشد. حالا نهتنها قاچاق سوخت ادامه پیدا میکند بلکه بازار سیاه جدیدی برای بنزین در داخل کشور ایجاد میشود که با توجه به مصوبه هیات وزیران مبنی بر تعیین فصلی قیمت سوم بنزین، این قاچاق سیاه گستردهتر و گره بنزین هم کورتر خواهد شد. چراکه ایران تنها کشور نفتخیزی است که به دلیل سومدیریت، توان عرضه بنزین تکنرخی و بدون سهمیه را ندارد!