۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۸
کد مطلب : ۱۵۷۳۱۲

برنامه‌های پتروشیمی کارون برای جلوگیری ازخروج ارز

همکاری پتروشیمی کارون که اکنون تنها تولید کننده ایزوسیاناتها در کشور است، با شرکت‌های دانش بنیان در سال جاری افزایش یافته است و این شرکت قصد دارد تا با تبدیل شدن به یک واحد صنعتی سبز در تولید محصولاتی همچون اقلام ارتوپدی از خروج ارزکشور جلوگیری نماید. همچنین در زمینه استفاده و بازچرخانی پساب‌های صنعتی شرکت در سال جاری اقداماتی را آغاز کرده است.
برنامه‌های پتروشیمی کارون برای جلوگیری ازخروج ارز
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،در سال ۱۳۸۱ با همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، شرکت کماتور سوئد و هانزاشیمی آلمان تأسیس شد. آنها در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر در استان خوزستان مستقر شدند و تبدیل به اولین تولیدکننده ایزوسیاناتها در خاورمیانه شدند.
محصولات پتروشیمی کارون به دو طریق فروش داخلی و فروش صادراتی، عرضه می­‌شود. فروش داخلی محصولات پتروشیمی کارون صرفاً به شرکت‌هایی که پروانه بهره برداری مرتبط و ثبت نام سامانه بهین یاب دارند، از طریق بورس کالای ایران صورت می‌پذیرد. فروش صادراتی محصولات پتروشیمی کارون از طریق شرکت تجارت صنعت خلیج فارس (PGPICC) به عنوان کارگزار فروش این شرکت و مطابق ضوابط و مقررات بانک مرکزی، وزارت صمت و بانک مرکزی، صرفاً به شرکتهای خارجی و بصورت ارزی انجام می‌شود.
همکاری پتروشیمی کارون با شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از توان نخبگان جامعه دانشگاهی در جهت تولید محصولات مورد نیاز داخلی که صرفه‌جویی ارزی را هم به همراه دارد با تداوم در سال جاری بر خواست و تامین نیازهای حداکثری داخل بنیان نهاده شده است.
این شرکت که در تابستان گذشته از محصول KLM100-C به‌عنوان نوزدهمین محصول از سبد محصولات و پنجمین محصول دانش‌بنیان رونمایی کرد با تاکید بر لزوم تکمیل زنجیره ارزش با همکاری بخش خصوصی باورد دارد که با تولید محصولات دانش بنیان خروج ارز از کشور کمتر خواهد شد و با رونمایی از این محصولات، کشور از واردات آن بی نیاز می‌شود.
براساس برآوردها، نیاز بازار داخل به محصول KLM100-C حدود ۴ هزار تن است که پتروشیمی کارون در صورت اعلام تقاضا توانایی تأمین همه این مقدار را دارد. برآورد نیاز بازار ایران سالیانه چهار هزار تن از این چسب است و این شرکت توانایی پاسخگویی به تمام نیازهای متقاضی این محصول در کشور را دارد. هر تن از محصول klm100-c به قیمت ۲ هزار و ۵۰۰ دلار وارد کشور می شود و با توجه به نیاز چهار هزار تنی به آن، می توان با تولید داخل از خروج ۱۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کرد.
مدیرعامل پتروشیمی کارون قصد دارد تا با تلاش همکاران این مجموعه با استفاده از توان متخصصان و نخبگان داخلی همه نیازهای بازار به گریدهای پلی اورتان را تولید کند.
همکاری این مجتمع پتروشیمی با شرکت دانش بنیان زرین دوام قائمشهر در استفاده از توان جوانان متخصص و پرتلاش موجب شد تا آنها موفق به تولید ماده اولیه برای تولید باند ارتوپدی بشوند. این تولید داخلی برای کشور باعث جلوگیری از خروج سه میلیون دلار ارز در سال و بی‌نیازی از واردات این محصول در داخل می‌شود.
هدف اصلی پتروشیمی کارون تبدیل شدن به یک صنعت سبز است و از روش های پیشرفته و به روز برای مقابله با پساب تولیدی خود استفاده می کند. آنها قصد دارند یک واحد تصفیه خانه جامع پساب صنعتی را در مجتمع خود احداث کنند و در این زمینه با شرکت آبسان پالایش همکاری می کنند. هدف از این همکاری، تصفیه پساب و تولید آب با ارزش‌های RO است.
روش تصفیه پساب پتروشیمی کارون از طریق تصفیه خانه جامع پساب واحد شیمیایی پیشرفته (AOP) صورت می گیرد. در این روش، از اکسیداسیون شیمیایی پیشرفته، اشعه ماوراء بنفش و ازن استفاده می شود. تولید رادیکال های سولفات و هیدروکسیل در این روش می تواند ترکیبات نیترو آروماتیکی و آمینو آروماتیکی موجود در پساب پتروشیمی کارون را از بین ببرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی