۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۳
کد مطلب : ۱۵۵۳۰۵

ادامه کاهش تولید نفت عراق

تولید نفت در اقلیم کردستان عراق همچنان رو به کاهش بوده و بیش‌از ۱.۵ میلیارد دلار برای این منطقه هزینه داشته است.
ادامه کاهش تولید نفت عراق
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، تولید نفت در اقلیم کردستان عراق همچنان رو به کاهش است. توقف تولید در این منطقه دو ماه است که ادامه دارد. جریان صادرات نفت به بندر جیحان ترکیه چندین ماه پس‌از این‌که آنکارا صادرات 450 هزار بشکه در روز نفت را از طریق خط لوله عراق_ترکیه در 25 مارس متوقف کرد، هنوز آغاز نشده است. این اتفاق پس‌از آن افتاد که ترکیه محکوم به پرداخت 1.5 میلیارد دلار جریمه به‌خاطر صادرات غیرقانونی نفت اقلیم کردستان شد.
 این توقف بیش‌از 1.5 میلیارد دلار برای اقلیم کردستان عراق هزینه داشته است. میادین نفتی این منطقه یا تعطیل شده‌اند و یا با ظرفیت بسیار پایینی تولید می‌کنند. حدود 10 روز پیش شرکت بازاریابی نفت عراق اطلاعیه‌ای به شرکت خط لوله نفت ترکیه برای ازسرگیری صادرات و عملیات بارگیری ارسال کرد. دولت فدرال عراق و اقلیم کردستان این کشور ماه گذشته قراردادی برای ازسرگیری صادرات نفت از طریق ترکیه امضا کردند. اما ترکیه هنوز هم جریان نفت را متوقف نگه‌داشته و عقیده دارد مسئله جریمه وضع شده باید قبل‌از ازسرگیری صادرات حل شود.
 اقتصاد عراق به‌شدت وابسته به صادرات نفت خام است. نفت حدود 90 درصد از درآمد این کشور را تشکیل می‌دهد.
 تأخیر در ازسرگیری صادرات از اقلیم کردستان عراق در شرایطی اتفاق افتاده که شرکت توتال فرانسه بالاخره به قراردادی با دولت فدرال عراق برای ازسرگیری پروژه 27 میلیارد دلاری انرژی رسیده است.
 دو طرف اولین‌بار این قرارداد را در 2021 امضاء کردند و طبق آن شرکت توتال قرار است طی 25 سال 4 پروژه نفت و گاز و انرژی‌های تجدیدپذیر در جنوب عراق با سرمایه اولیه 10 میلیارد دلار اجرایی کند. متأسفانه اختلاف بین سیاست‌مداران عراق درمورد مفاد این قرارداد اجرای آن را به تعویق انداخت.
 پس‌از سال‌ها بی‌ثباتی، عراق در یک ثبات نسبی به سر می‌برد که به سرمایه‌گذاران خارجی فرصت بازگشت به این کشور را داده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی