۳
۵
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳
کد مطلب : ۱۵۹۹۸۲
رییس کارگروه متانول با اشاره به ناترازی گاز خبر داد:

کمبود خوراک، پتروشیمی ها را ناچار به ورود به توسعه میادین بالادستی کرده است+ فیلم

متانول سازها نباید به سمت یک محصول متانولی پایین دست بروند
باید شرایط در شرکتهای متانولی وجود داشته باشد که بتوانند به سمت پایان دستی بروند و این دغدغه ای است که ما همواره داشته ایم که یک فرصت و تنفسی به متانولی ها داد بشود تا بتوانند به این سمت حرکت کنند.
فایل ویدیو
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما": دکتر متین دیداری، مدیرعامل پتروشیمی زاگرس در حاشیه پنجمین سمینار متانول ایران اظهار داشت: محورهای اصلی این سمینار مبتنی بر رشد تولید و افزایش بهره روری و نوآوری، حوزه زنجیره پایین دست و تکمیلی آن است.
دیداری افزود: از همه مهمتر هم افزایی و همگرایی و همدلی تولیدکنندگان متانول در سطح کشور در راستای وحدت رویه و نقش آفرینی بهتر و بیشتر در بحث بازارهای بین المللی است.
رییس کارگروه متانول ایران در مورد اقدامات شرکتهای متانول ساز جهت توسعه میادین و تامین خوراک با توجه به بررسی برنامه هفتم توسعه در مجلس گفت: در این حوزه ها با توجه به پیشنهاداتی که قبلا هم داده شده بود، هلدینگ های پتروشیمی ورود کرده اند و چند تا از میادین گازی را به تفکیک به این هلدینگ هایی که اعلام آمادگی کرده اند، تخصیص داده اند  و ما هم در حال حاضر طریق هلدینگ نفت و گاز پارسیان بررسی می کنیم که در این حوزه سهمی داشته باشیم و بتوانیم جهت تامین کمبود خوراک مان در فصل زمستان ورود کنیم و با توقف تولید روبه رو نباشیم. بهر حال این موضوع در هیات مدیره شرکت و در بخشهای فنی شرکت در دست بررسی است تا متانول سازان اقتصادی تر فعالیت بکنند.
مدیرعامل پتروشیمی زاگرس در مورد اینکه با توجه به بی ثباتی در سیاستگذاری و نرخ خوراک، حرکت شرکتهای متانولی به سمت زنجیره ارزش یک اجبار است یا یک انتخاب آگاهانه اعلام کرد: با توجه به مازاد عرضه متانول در ایران قطعا باید فکری به حال محصول متانول تولید شده کرد تا تعادل مثبت عرضه و تقاضا ایجاد شود. همچنین با توجه به اینکه بازارهای جهانی نسبت به سنوات گذشته کاهش قیمت داشته، منطقی ترین کار اینست که متانول را به یک محصول باارزش تر و با حاشیه سود بالا تبدیل کنیم و با یک منطق درست و اقتصادی از آن استقبال می کنیم. ولی اینگونه نباشد که سهم کل تولید متانول را به پایین دست اختصاص بدهیم. همین الان شاهدیم که یکی از عوامل اصلی کاهش قیمت متانول، کاهش حاشیه سود واحدهای MTO و MTP  در چین است که نشان می دهد باید با یک مداقه بیشتری به سمت پایین دست رفت و محصولات و واحدهایی که می خواهیم انتخاب کنیم با یک شرایط مناسب اقتصادی انتخاب بشوند تا بتوانیم به این سمت برویم.
دیداری تصریح کرد:  مهمتر از همه باید شرایط در شرکتهای متانولی وجود داشته باشد که بتوانند به سمت پایان دستی بروند و این دغدغه ای است که ما همواره داشته ایم که یک فرصت و تنفسی به متانولی ها داد بشود تا بتوانند به این سمت حرکت کنند، چون هر واحد پتروشیمی و هر واحد اقتصادی مستلزم دارا بودن منابع مالی و دانش فنی است که باید در دوره حداقل 4 تا 5 ساله باشد.
رییس کارگروه متانول ایران تاکید کرد: در انتخاب دانش فنی و محصولات در کارگروه متانول باید تنوع محصول را بررسی کنیم و نباید همه شرکتهای متانولی به سمت یک محصول متانولی پایین دست بروند چون خودش یک مشکل جدی تری ایجاد می کند. در مجموع،  در کلیت موضوع ما موافق حرکت به سمت پایین دست متانول هستیم.
دیداری در خصوص تاثیر بی ثباتی سیاستگذاری و خوراک بر جایگاه ایران در تولید و تجارت جهانی متانول و تبدیل شدن به  بنچمارک در افق 2030 گفت: قطعا حجم تولید می تواند یک نقطه ای برای ایجاد هاب قیمتگذاری باشد. یکی از اهداف اصلی ما در نشریه متانول که در سال گذشته از آن رونمایی شد و امسال هم نشریه الکترونیک را رونمایی کردیم، بحث نرخ گذاری در بازارهای جهانی است تا نشریه متانول ایران در کنار نشریات جهانی مثل ICIS و Platts  و نشریات دیگر بتواند نقش آفرینی بکند و تاثیر داشته باشد و این امر قطعا امکانپذیر است و در آینده نه چندان دور به این سمت حرکت خواهیم کرد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


سونامی خصوصی سازی
همه این فجایع و ناهماهنگیها ، ناشی از خصوصی سازی ویرانگر و منفعت طلبانه صنایع نفت و پتروشیمی از سوی مفسدین است .
سلام از نفت ما انتظارداريم پيگيري كند كه چرا قيمت خوراك پتروشيمي ها از اول مهر تا حالا اعلام نشده اين در تاريخ وزارت نفت سابقه نداره كه قيمت رو اعلام نكنند شركتها بايد محصولاتشونو بفروشند نمي دانند قيمت تموم شده چند هست يك ماه پيش قيمت فروردين تا مهر رو اعلام كردند در صورتي كه قانون عطف به ما سبق نمي شود
شاه کلید نجات اقتصادوپتروشیمیها
(( شاه کلید نجات اقتصاد و توسعه پتروشیمیها ))

همه پتروشیمیها به دولت ( مردم ) برگردد !!
اینها را به ناحق تاراج کرده اند .
واگذاری صنایع ثروتساز مانند پتروشیمی = کسری بودجه دولت = تورم !!

خصوصی سازی = سراپا فساد و تبانی
خصوصی سازی = تورم
خصوصی سازی = اختلاف طبقاتی
خصوصی سازی = تبعیض شغلی و حقوقی
خصوصی سازی در تورم بالا = خودکشی اقتصادی
انرژی ارزان = تورم بالا
حقیقت تلخ :‌

قیمت سوخت و تورم کشورها ارتباط مستقیم با بهره وری و شعور اقتصادی جامعه دارد .

شعور اقتصادی پایین = انرژی ارزان + تورم بالا
انرژی ارزان = تورم !!
عوامل مهم داخلی برای تورم ایران :

- تاراج دولت ( مردم ) در فرایند فاسد خصوصی سازی
- فساد و خلق نقدینگی بانکهای خصوصی
- انرژی ارزان
- بازنشستگی زودهنگام

- فرار مالیاتی پزشکان و بازاریان و ...