۳
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۱
کد مطلب : ۱۵۶۴۶۴
مدیران عامل شرکتهای متانول ساز در نشست خبری تاکید کردند:

ضرورت اعمال فرمول جهانی در نرخ گذاری خوراک متانول سازان

مدیران عامل شرکت‌های پتروشیمی با انتقاد از نحوه قیمت‌گذاری نرخ گاز، به تبعات آن برای تولیدکنندگان متانول پرداختند و در خصوص احتمال توقف تولید واحدهای تولید متانول، ضربه به تولید، ارزآوری و اشتغال سخن گفتند و خواستار فرموله‌ شدن نرخ شدند.
فایل ویدیو
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، نشست خبری کارگروه متانول ایران با اصحاب رسانه عصر روز دوشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۲در انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران با حضور مدیران عامل شرکت‌های متانول ساز و خبرنگاران درخصوص تعدیل نرخ خوراک و سوخت برگزار شد.
متین دیداری، رئیس کارگروه متانول ایران در این نشست گفت: نرخ دستوری و تثبیتی منجر به شکست است. دیداری، با اشاره به افزایش نرخ گاز و زیان تولیدکنندگان متانول در سال ۱۴۰۰، گفت: فرمول نرخ خوراک گاز در ایران متناسب و طبیعی نیست. تلاش کردیم این فرمول عوض و از حالت تک‌نرخی خارج شود.
وی افزود: تولیدکنندگان متانول 3.5 درصد گاز متان کشور را مصرف می‌کنند و ارزآوری آن‌ها برای کشور 2.5 تا ۳ میلیارد دلار است.
دیداری با اشاره به توقف ۸۰ روزه تولید متانول در سال گذشته در فصل سرد، گفت: تولیدکنندگان متانول در فشار هستند و اگر دولت در موضوع افزایش نرخ گاز بازنگری نکند، محصولی به فروش نمی‌رسد و همه تولیدکنندگان متانول کشور دچار زیان می‌شوند.
رئیس کارگروه متانول ایران گفت: صنعت پتروشیمی موتور محرکه کشور است و تأمین بودجه وزارت نفت از این بخش صحیح نیست.
وی ادامه داد: با نرخ های جدید گاز و خوراک، واحدهای متانولی سه ماهه نخست امسال زیان ده می شوند و نمی توان ادامه فعالیت داد، بنابراین انتظار منطقی از مجلس و دولت این است که نسبت به این مصوبه ای که کارشناسی نشده و یا توسط افراد آگاه، مورد کارشناسی قرار نگرفته، بازنگری کنند.
رئیس کارگروه متانول ایران تصریح کرد: بسیاری از واحدهای تولیدکننده متانول، وابسته به صندوق های بازنشستگی در گروه های مختلف هستند، یعنی تأمین بخشی از حقوق بازنشستگان به سودآوری واحدهای متانولی وابستگی دارد، اگر این واحدهای زیان ده شوند و یا مجبور به توقف فعالیت شوند، در زمینه تأمین حقوق بازنشستگان نیز باید نهادهای ذیربط فکر دیگری بکنند و فشار مضاعفی به بودجه عمومی خواهد بود.
وی افزود: نرخ گذاری دستوری و تثبیتی طبق تمام تجربیات گذشته، منجر به شکست می شود و این نرخ گذاری دستوری باید با نرخ  گذاری فرمولی جایگزین شود.
وی درباره ارجحیت صادرات گاز یا متانول گفت: صادرات گاز کشور فقط به عراق  و ترکیه محدود است و در مورد عراق که با بازگشت پول صادراتی مشکل داریم و در مورد ترکیه نیز اخیرا این کشور اعلام کرده با کشف ذخایر گازی، حاضر به مذاکره با ایران برای عقد قرارداد ۲۰ ساله با نرخ ۹ تا ۱۱ سنت است؛ اما ارز ناشی از صادرات متانول، نهایتا ۳۵ تا ۴۵ روزه به کشور بازمی گردد؛ کمااینکه صادرات گاز، تمام خام فروشی است اما صادرات متانول، ایجاد ارزش افزوده از همان گاز خام است و باید در توسعه صنعتی، مباحث توسعه ای و نیاز آینده را هم در نظر گرفت
در ادامه این نشست، مدیران عامل شرکت‌های پتروشیمی با انتقاد از نحوه قیمت‌گذاری نرخ گاز، به تبعات آن برای تولیدکنندگان متانول پرداختند و در خصوص احتمال توقف تولید واحدهای تولید متانول، ضربه به تولید، ارزآوری و اشتغال سخن گفتند و خواستار فرموله‌ شدن نرخ شدند.
به گفته آنها ما درگیر اشتباهات تکراری در تصمیم گیری ها هستیم که در ابتدای هر دولت پیش می آید. این تولیدکنندگان متانول تاکید کردند: ما هیچ رانت و سوبسیدی نمی خواهیم فقط تقاضا داریم نرخ خوراک به نرخ جهانی باشد تا بتوانیم با تولیدکنندگان جهان رقابت کنیم.
رضا کریمی مدیرعامل پتروشیمی سبلان در نشست خبری کارگروه متانول گفت: خواسته ما یک چیز است و آن اینکه قیمت خوراک باید فرموله شود. با وضعیت فعلی در آینده شاهد مرگ تدریجی پتروشیمی‌های متانولی خواهیم بود. هلدینگ پتروفرهنگ با سرمایه فرهنگیان عزیز کشور ایجاد شده و روند فعلی فقط به معنای از بین رفتن سرمایه این قشر خدوم است که با بخشی از حقوق ناچیز خود وارد این صنعت ارزش‌آفرین شده‌اند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی