۲۵
۱
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۱
کد مطلب : ۱۵۶۱۲۶
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در گفت و گو با نفت ما اعلام کرد:

مهار و بهره برداری از گازهای فلر، جزو اولویتهای راهبردی شرکت ملی نفت است+فیلم

ما برنامه‌ گسترده ای برای مهار و بهره برداری از گازهای فلر داریم و اگر همه ‌چیز خوب پیش برود تا پایان سال ۱۴۰۴ می توانیم تمام گازهای فلر را جمع‌آوری کنیم و جزء پروژه‌های راهبردی ماست و روی آن تعصب داریم.
فایل ویدیو
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران راجع به این چالش که ایران سالانه حدود 20 میلیارد متر مکعب فلرینگ گاز دارد و حدود 8 میلیارد دلار در سال ثروت ملی سوزانده می شود و آیا این امکان وجود ندارد که شرکت ملی نفت گازهای همراه نفت را با تخفیف به شرکت‌های پتروشیمی بدهد که هم به‌عنوان خوراک جهت تولید و ارزش افزوده و سودآوری استفاده بشود و از آنطرف هم باعث ازبین رفتن آلودگی محیط‌زیست شود، پاسخ داد: صحبت‌های شما درست است و ما اتفاقاً پیشاپیش این کار را انجام داده ایم.
خجسته مهر افزود: من می‌خواهم به دو مورد از این اقدامات اشاره بکنم و شما هم خیلی خوب می‌توانید انعکاس بدهید. ما یک مجموعه‌ گاز فلر در غرب کارون داریم، چون عمده‌ گازهایی که موسوم به گازهای فلر است، در استان خوزستان و استان‌های مجاور است. مشخصاً اگر بخواهیم در استان خوزستان اینها را به دو دسته تقسیم کنیم، اصطلاحاً می گوییم گازهای فلر غرب کارون که عمدتاً مربوط به میادین تولیدی حوزه‌ مدیریت شرکت نفت و گاز اروندان است که با راه‌اندازی فاز اول NGL 3200 ( پالایشگاه گازی هویزه خلیج فارس) که ظرفیتش 250 میلیون فوت مکعب در روز است، هر چه که گاز فلر الان مربوط به میادین تولیدی است، می‌تواند وارد این کارخانه بشود.  فلر یکسری مایعات، اجزاء سنگین و  C2+  دارد. الان خط NGL 3200  کشیده شده که به پتروشیمی بندر امام می‌رود، همان چیزی که شما مدنظرتان است. ارزش NGL 3200  هم 1.4 میلیارد دلار است.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه بهره برداری از فلرینگ امکانپذیر است و اتفاق افتاده است، افزود:  گاز سبک فلر را پس از تفکیک یا تحویل شبکه سراسری گاز داده و یا تحویل نیروگاه غرب کارون می دهیم. بنابراین می‌بینید که نه‌تنها به پتروشیمی‌ها، بلکه به نیروگاهها هم می‌توانیم گاز استحصال شده از فلر را بدهیم.
خجسته مهر اعلام کرد: حدود 1.1 میلیارد دلار با شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس قرارداد بسته شده که تمام گازهای منطقه‌ شرق کارون را جمع‌آوری می‌کند. پیش‌تراکم NGL 900 و پیش‌تراکم NGL 1000 را دیدیم که سرجمع 600 میلیون فوت مکعب گاز را جمع‌آوری کرد و الان دارد به بیدبلند خلیج فارس ارسال می‌کند. بیدبلند خلیج فارس هم مایعاتش را برای مصرف پتروشیمی‌ها می فرستد و گاز سبکش را هم تحویل شبکه سراسری گاز می دهد.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: ما برنامه‌ گسترده ای برای مهار و بهره برداری از گازهای فلر داریم و اگر همه ‌چیز خوب پیش برود تا پایان سال 1404 می توانیم تمام گازهای فلر را جمع‌آوری کنیم و جزء پروژه‌های راهبردی ماست و روی آن تعصب داریم. برای موفقیت در این مهم شما رسانه ها هم کمک کنید.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


محمدجواد فتحی مناطق نفت خیز جنوب محیط زیست
با سلام خدمت برادر عزیز و استاد عزیز جناب آقای خجسته مهر که کارهایی را که در دولت آقای روحانی در وزارت نفت کوتاهی شد الان ایشان پیگیر است