۲
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۱
کد مطلب : ۱۵۵۹۳۴
مدیر مهندسی و طرحهای پتروشیمی خارک در گفت و گو با "نفت ما" اعلام کرد:

تعویق پروژه NGL خارک باعث تاخیر در بهره برداری از متانول ۲ پتروشیمی خارک شده است

در حال حاضر در منطقه‌ خارک، در سکوی فروزان حدود ۱۷۰ تا ۲۰۰ میلیون فوت مکعب گاز در روز می‌سوزد.
فایل ویدیو
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، مهندس حسین مناف زاده، مدیر مهندسی و طرحهای پتروشیمی خارک در حاشیه مجمع عمومی سال مالی 1401 این شرکت در گفت و گو با "نفت ما"، در خصوص کم و کیف آخرین وضعیت پروژه‌ متانول 2 پتروشیمی خارک و نقش تعویق پروژه‌ NGL خارک در عقب افتادن این پروژه و عدم النفع شرکت و سهامداران اظهار داشت: مبنای طرح متانول 2 خارک وجود طرح NGL خارک بود. لذا ما همواره پیشرفت فیزیکی  NGL خارک را رصد می‌کردیم و هر چقدر این پروژه از نظر عملیاتی-پروژه‌ای پیشرفت داشت، ما هم بر همان اساس جلو می‌رفتیم.
مناف زاده با اشاره به اینکه پروژه‌ متانول 2 در سال 1384 آغاز شد و براساس پیشرفت جزئی واحد NGL خارک که نهایتاً بعد از دو سه سال، پروژه‌ NGL خارک متوقف شد، افزود: چون پتروشیمی خارک، خوراک متانول 2 را براساس NGL خارک پیش‌بینی کرده بود، ما هم پروژه مان را تا سال 1397 متوقف کردیم. در سال 1397 مدیران وقت شرکت تصمیم گرفتند در کنسرسیومی که قبلاً با شرکت DPT در لندن، شرکت ناموران ایران و شرکت توسعه‌ شبکه‌ صنعتی ایران قرارداد داشتیم را منحل کنند و در نتیجه متانول 2 خارک به نوعی لغو شد.
مدیر مهندسی و طرحهای پتروشیمی خارک تصریح کرد: از سال 1401 که گروه مدیریتی جدید مستقر شدند، اقدام به تلاش جهت اخذ مجوز خوراک کردند. درواقع، مشکل عمده‌ طرح متانول 2 به تأمین خوراک آن بر می گردد. خوراک متانول 2 قرار بود از NGL خارک بیاید که اشاره کردم آن پروژه هم متوقف شده است.
مناف زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر در منطقه‌ خارک، در سکوی فروزان حدود 170 تا 200 میلیون فوت مکعب گاز در روز می‌سوزد، گفت: بخشی از این گاز را ما در حال حاضر با خط لوله‌ای که موجود است و فشار بالایی هم دارد، به جزیره منتقل کرده ایم و در واحد LPG موجود استفاده می‌کنیم. برای انتقال مابقی گاز که به‌ تنهایی برای راه‌ انداختن متانول 2 کافی است، نیاز به تأسیسات تکمیلی از قبیل تکمیل سکو و نصب کمپرسور و توربین مربوطه‌ داریم که این قسمت از کار در حوزه کاری شرکت ملی نفت قرار دارد. در صورتی که مجوز خوراک گازی از سوی شرکت ملی نفت صادر بشود، طبیعتاً تمیهدات لازم برای تکمیل سکوی فروزان را هم انجام خواهد داد و پس از اطمینان از وجود خوراک فروزان، یعنی تکمیل سکوی فروزان، مدیران پتروشیمی خارک هم به موازات آن، مجوز را صادر کردند.
مدیر مهندسی و طرحهای پتروشیمی خارک ادامه داد: در حال حاضر سهامدار عمده که شرکت اهداف است و اعضای هیئت مدیره‌ شرکت پتروشیمی خارک مصوب کردند که طرح متانول 2 را پیش ببریم و به موازات آن، مجوز خوراک هم اخذ خواهد شد.
مناف زاده اعلام کرد: با توجه به روند پروژه که طی سالیان گذشته انجام شده، در حال 29.8 درصد که عمدتاً یوتیلیتی یعنی سرویس‌های جانبی واحد انجام شده و از بخش یوتیلیتی بخش بسیار ناچیزی مانده است. قسمت عمده‌ کار باقی‌ مانده مربوط به فرآیند واحد است که بلافاصله پس از تصمیم‌گیری نهایی شروع خواهد شد.
مدیر مهندسی و طرحهای پتروشیمی خارک گفت: در حال حاضر، با توجه به مصوبه‌ اخیر شرکت اهداف که سهام‌دار عمده است و مصوبه‌ هیئت مدیره‌ پتروشیمی خارک، ما اسناد مناقصه مربوط به انتخاب مشاور MC را منتشر کردیم و هم اکنون در مرحله برگزاری مناقصه‌ MC پروژه هستیم. امیدواریم که در آینده‌ نزدیک پیمانکار EPC هم انتخاب بشود و هر چه سریع‌تر طی 36 ماه که برنامه‌ زمان‌بندی اولیه ‌و پیش‌بینی‌ شده مان است، بتوانیم پروژه متانول 2 را سر موعد به بهره‌برداری برسانیم.
مناف زاده در مورد تامین مالی پروژه متانول 2 خارک با اشاره به اینکه تاکنون 200 میلیون دلار برای آن سرمایه گذاری شده، اظهار داشت: در واقع، ما در مورد سرمایه‌گذاری متانول 2 توقع داشتیم که سهامداران عمده در مجموع عمومی سال مالی 1401 شخارک در تقسیم سود این موضوع را در نظر بگیرند که امروز هم متأسفانه تصویب نشد، البته سایر فرآیندهای تأمین مالی وجود دارد و همکاران کمیته‌ تأمین مالی ما روی این مساله کار می‌کنند و امیدواریم که به زودی به نتیجه برسد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی