۴
۲
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۱
کد مطلب : ۱۶۰۵۹۰
سرنخهایی که نفت ما حاضر است در اختیار نهادهای نظارتی قرار دهد؛

ال پی جی های گم شده کجا هستند؟

بی شک اگر مجلس شورای اسلامی و وزارت نفت به دنبال پیدا کردن ال پی جی های غیب شده هستند به راحتی می توانند این شبکه را که با تغییر دولتها عوض نمی شوند، کشف نمایند. 
ال پی جی های گم شده کجا هستند؟
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، مالک شریعتی، عضو کمسیون انرژی مجلس اخیرا در برنامه میز اقتصاد گفته است که از سرنوشت ۴ هزار تن گاز مایع که روزانه در کشور تولید می‌شود اطلاعی نداریم. وی ادامه داده که از وضعیت نابسامان توزیع گاز مایع در کشور سوءاستفاده می ‌شود؛مثلا یک مسوول وزارت نفت در پاسخ به نامه رئیس‌جمهور می‌گوید تولید گاز مایع در کشور روزانه ۶ هزار و ۵۰۰ تن است، که ۲ هزار و ۵۰۰ تن آن برای مصرف کشور کافی است و مابقی آن مشخص نیست در کجا استفاده می‌شود. 
وضعیت نابسامان ال پی جی کشور عمدتا به شبکه فساد و رانتی که در صادرات آن وجود دارد بر می گردد.
پیگیری های نفت ما نشان می دهد که  یکی از شرکت هایی که در صادرات ال پی جی فعالیت داشته و دارای چندین کشتی حمل است توانسته با در اختیار داشتن انحصار پیمانکاری تحویل، بازرسی و حمل، تمام پروسه صادرات این محصول ارزشمند را با کادرسازی و به کارگیری کشتی های VLGC در دست گرفته است. 
فرض کنید که ظرفیت این کشتیهای مخزن دار ۴۴ هزار تن باشد و با ظرفیت کامل بایستی بارگیری شود ولی در اظهارنامه ۴۳ هزار تن درج می شود و بدلیل نبود دستگاه های اندازگیری مانند میترینگ از مالک کشتی می خواهد که پول فروش ۱۰۰۰ تن مازاد را به حساب ارزی خاصی واریز نماید! 
بی شک اگر مجلس شورای اسلامی و وزارت نفت به دنبال پیدا کردن ال پی جی های غیب شده هستند به راحتی می توانند این شبکه را که با تغییر دولتها عوض نمی شوند، کشف نمایند. 
صادرات ال پی جی از آن جهت حایز اهمیت است که در سال گذشته در شرایط تحریم نفت، درآمدزایی 7 میلیارد دلاری داشته و در شش ماهه اول سال 1402 نیز علیرغم کاهش قیمت ال پی جی ارزآوری 2.8 میلیارد دلاری را نصیب کشور کرده است. نکته شایان توجه اینست که صادرات ال پی جی در شش ماهه اول امسال از نظر وزنی 31 درصد رشد کرده اما از نظر ارزشی 11 درصد کاهش داشته است! 
آیا وقت آن نرسیده که نهادهای نظارتی با ورود خود به این موضوع یک بار برای همیشه، فساد و رانت را ریشه کن کنند تا عایدی کامل صادرات ال پی جی برای کل کشور باشد نه اینکه عده ای خاص از قبل آن متنعم شوند!؟ 
نفت ما بنا بر رسالت رسانه ای خود حاضر است سرنخهای مربوط به ال پی جی های گم شده را در اختیار نهادهای نظارتی و امنیتی قرار دهد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


امیر
مطلب بسیار مهم و افشاگرانه ممنون از نفت ما انشالله که جلوی کاسبان ال پی جی گرفته بشه
برسین به داد مدیریت توسعه که ......... داره پاکسازی میکنه و تمام نیروهاشو با نفرات قرارگاه و اخراجی های پتروپارس جایگزین میکنه.