شرکتهای خصوصی فعال در حوزه اکتشاف و تولید (E&P) در شرایط فعلی تحریم به عنوان بازیگران کلیدی در صنعت نفت و گاز شناخته میشوند. این شرکتها علاوه بر نقش موثر در استخراج منابع انرژی هستند این روزها نقش بسیار تاثیرگذار و مهمی در تأمین انرژی و توسعه اقتصادی کشور ایفا میکنند.
در این میان، روابط عمومی به عنوان یک بخش مهم و کارآمد در این صنعت، نقش بسزایی در مدیریت ارتباطات، شکل گیری تصویری مثبت در اذهان و افکار عمومی و برقراری ارتباطات مؤثر با ذینفعان دارد.
در این یادداشت تلاش شده به طور مختصر به نقش روابط عمومی و چالشهای خاصی که در معرفی توانمندی ها و فعالیت های اجرایی شرکتهای E&P با آنها مواجه هست پرداخته شود.
ایجاد تصویر مثبت:
فاکتور کلیدی در موفقیت شرکتهای E&P، حفظ یک تصویر مثبت در میان افکار عمومی و ذینفعان از جمله سرمایهگذاران، دولتها، جوامع محلی مناطق عملیاتی پروژه ها و سازمانهای غیر دولتی است. روابط عمومی میتواند به بهبود شهرت و مدیریت بحرانهای احتمالی در مناطق عملیاتی و در ارتباط با ساکنین بومی و سازمانی های آن مناطق کمک موثری داشته باشد.
ارتباطات با ذینفعان:
شرکتهای E&P باتوجه به نوع فعالیتشان با گستره وسیعی از ذینفعان از جمله سازمان های دولتی، ارگان ها و سازمان ها، جوامع محلی، مشتریان و رسانههای ارتباط جمعی محلی یا سراسری در ارتباط تعامل و یا گاها دچار چالش می باشند. یک روابط عمومی کارآمد می تواند به این شرکتها کمک کند تا پیام های سازمان خود را بهطور مؤثر انتقال دهند و بازخورد واقعی را دریافت کنند و در رفع بحران و ایجاد تعامل، همدلی و همراهی اقدام های چاره ساز انجام دهد.
آگاهی و مسئولیت اجتماعی:
روابط عمومی میتواند به ترویج مسئولیت اجتماعی شرکتها کمک کند، از جمله کمک بهمعرفی پروژههای زیست محیطی و اجتماعی، تامین برخی خدمات و اقدام های زیرساختی در مناطق محروم که نشاندهنده تعهد آنها به توسعه پایدار است. این اقدامات میتواند به افزایش اعتماد عمومی در آن مناطق کمک کرده و حمایت جوامع محلی مختلف را به همراه داشته باشد.
مدیریت بحران:
در صورت بروز حوادث یا مشکلات زیستمحیطی، یک روابط عمومی مجرب و کارآمد نقش حیاتی در مدیریت بحران و برقراری ارتباط شفاف با ذینفعان ایفا میکند. سرعت و دقت در اطلاعرسانی میتواند علاوه بر ایجاد اعتماد عمومی به سازمان ها در کاهش آسیبهای ناشی از بحران نقش و کمک موثری ایفا نماید.
چالشهای روابط عمومی در شرکتهای E&P
انتقادات و چالشهای محیط زیستی: این یک روال معمول است که تمام فعالیتهای مرتبط با اکتشاف و تولید به ویژه در حوزه نفت و فراورده های نفتی بهطور طبیعی با چالشهای زیستمحیطی همراه باشد. رعایت تمامی استانداردهای زیست محیطی اگر از پشتوانه ارتباط مثبت با گروههای حامی محیط زیست و رسانه ها همراه نباشد می تواند موجب ایجاد انتقادات متعدد به هر بهانه ای از طرف آن گروهها و رسانهها شده و فشار مضاعفی بر شرکتها وارد کند. مدیریت این انتقادات و ترویج اقدامات مستمر و مسئولانه در حفاظت از محیط زیست نیازمند استراتژیهای قوی روابط عمومی و بسیاری اقدام ها و راهکارهای ارتباطی می باشد و توفیق در اجرای موثر آنها برای دفع بسیاری از دغدغه ها و چالش های سازمان در این بخش نقش تعیین کننده ای خواهد داشت.
تنشهای اجتماعی:
جوامع محلی ممکن است به فعالیتهای E&P به عنوان تهدیدی برای فرهنگ و معیشت خود نگاه کنند. روابط عمومی باید بتواند با ایجاد فضای گفتوگو و شفافیت، این تنشها را کاهش دهد و به تعامل مثبت با جوامع محلی بپردازد و تاثیر فعالیت های مربوطه در ایجاد اشتغال برای نیروهای بومی، توسعه آن مناطق و در صورت ایجاد خدمات بهداشتی، درمانی و آموزشی به تبلیغ و معرفی فعالیت های انجام شده در احداث این مراکز بپردازد.
تغییرات سیاسی و اقتصادی:
صنعت نفت و گاز تحت تأثیر تغییرات سیاسی و اقتصادی قرار دارد. روابط عمومی باید بتواند به سرعت به این تغییرات واکنش نشان دهد و ارتباطات را براساس شرایط جدید تنظیم کند. یک اقدام مناسب در این شرایط آگاه سازی و اطلاع رسانی این مبحث باشد که تغییرات صورت گرفته هرگز موجب توقف برنامه های راهبردی آن مجموعه نخواهد شد.
فناوری و نوآوری:
با پیشرفت فناوری، روشهای جدیدی برای ارتباط برقرار کردن با ذینفعان ظهور پیدا کرده است. شرکتها E&P باید از این تکنولوژیها بهرهبرداری کنند ولی در عین حال باید چالشهایی را که این امکانات جدید به وجود میآورند، مدیریت کنند.
نتیجهگیری
روابط عمومی در صنعت E&P باید به معنای واقعی یک سازمان دارای برنامه مدون استراتژیک برای مدیریت افکار عمومی، ارتباطات و بحرانها باشد. با وجود چالشهای متعدد، شرکتها میتوانند با استفاده از رویکردهای هوشمندانه، به تقویت روابط با ذینفعان و مدیریت چالشها بپردازند و اینها اقدام هایی است که جزو وظایف ذاتی روابط عمومی کارآمد در شرکت های E&P هاست.
کلام آخر اینکه بهرهگیری از روابط عمومی کارآمد و مؤثر میتواند برای موفقیت و پایداری شرکتهای E&P در دنیای پیچیده و در حال تغییر امروز نقشی بسیار اثرگذار داشته باشد.
کارشناس روابط عمومی
در این میان، روابط عمومی به عنوان یک بخش مهم و کارآمد در این صنعت، نقش بسزایی در مدیریت ارتباطات، شکل گیری تصویری مثبت در اذهان و افکار عمومی و برقراری ارتباطات مؤثر با ذینفعان دارد.
در این یادداشت تلاش شده به طور مختصر به نقش روابط عمومی و چالشهای خاصی که در معرفی توانمندی ها و فعالیت های اجرایی شرکتهای E&P با آنها مواجه هست پرداخته شود.
ایجاد تصویر مثبت:
فاکتور کلیدی در موفقیت شرکتهای E&P، حفظ یک تصویر مثبت در میان افکار عمومی و ذینفعان از جمله سرمایهگذاران، دولتها، جوامع محلی مناطق عملیاتی پروژه ها و سازمانهای غیر دولتی است. روابط عمومی میتواند به بهبود شهرت و مدیریت بحرانهای احتمالی در مناطق عملیاتی و در ارتباط با ساکنین بومی و سازمانی های آن مناطق کمک موثری داشته باشد.
ارتباطات با ذینفعان:
شرکتهای E&P باتوجه به نوع فعالیتشان با گستره وسیعی از ذینفعان از جمله سازمان های دولتی، ارگان ها و سازمان ها، جوامع محلی، مشتریان و رسانههای ارتباط جمعی محلی یا سراسری در ارتباط تعامل و یا گاها دچار چالش می باشند. یک روابط عمومی کارآمد می تواند به این شرکتها کمک کند تا پیام های سازمان خود را بهطور مؤثر انتقال دهند و بازخورد واقعی را دریافت کنند و در رفع بحران و ایجاد تعامل، همدلی و همراهی اقدام های چاره ساز انجام دهد.
آگاهی و مسئولیت اجتماعی:
روابط عمومی میتواند به ترویج مسئولیت اجتماعی شرکتها کمک کند، از جمله کمک بهمعرفی پروژههای زیست محیطی و اجتماعی، تامین برخی خدمات و اقدام های زیرساختی در مناطق محروم که نشاندهنده تعهد آنها به توسعه پایدار است. این اقدامات میتواند به افزایش اعتماد عمومی در آن مناطق کمک کرده و حمایت جوامع محلی مختلف را به همراه داشته باشد.
مدیریت بحران:
در صورت بروز حوادث یا مشکلات زیستمحیطی، یک روابط عمومی مجرب و کارآمد نقش حیاتی در مدیریت بحران و برقراری ارتباط شفاف با ذینفعان ایفا میکند. سرعت و دقت در اطلاعرسانی میتواند علاوه بر ایجاد اعتماد عمومی به سازمان ها در کاهش آسیبهای ناشی از بحران نقش و کمک موثری ایفا نماید.
چالشهای روابط عمومی در شرکتهای E&P
انتقادات و چالشهای محیط زیستی: این یک روال معمول است که تمام فعالیتهای مرتبط با اکتشاف و تولید به ویژه در حوزه نفت و فراورده های نفتی بهطور طبیعی با چالشهای زیستمحیطی همراه باشد. رعایت تمامی استانداردهای زیست محیطی اگر از پشتوانه ارتباط مثبت با گروههای حامی محیط زیست و رسانه ها همراه نباشد می تواند موجب ایجاد انتقادات متعدد به هر بهانه ای از طرف آن گروهها و رسانهها شده و فشار مضاعفی بر شرکتها وارد کند. مدیریت این انتقادات و ترویج اقدامات مستمر و مسئولانه در حفاظت از محیط زیست نیازمند استراتژیهای قوی روابط عمومی و بسیاری اقدام ها و راهکارهای ارتباطی می باشد و توفیق در اجرای موثر آنها برای دفع بسیاری از دغدغه ها و چالش های سازمان در این بخش نقش تعیین کننده ای خواهد داشت.
تنشهای اجتماعی:
جوامع محلی ممکن است به فعالیتهای E&P به عنوان تهدیدی برای فرهنگ و معیشت خود نگاه کنند. روابط عمومی باید بتواند با ایجاد فضای گفتوگو و شفافیت، این تنشها را کاهش دهد و به تعامل مثبت با جوامع محلی بپردازد و تاثیر فعالیت های مربوطه در ایجاد اشتغال برای نیروهای بومی، توسعه آن مناطق و در صورت ایجاد خدمات بهداشتی، درمانی و آموزشی به تبلیغ و معرفی فعالیت های انجام شده در احداث این مراکز بپردازد.
تغییرات سیاسی و اقتصادی:
صنعت نفت و گاز تحت تأثیر تغییرات سیاسی و اقتصادی قرار دارد. روابط عمومی باید بتواند به سرعت به این تغییرات واکنش نشان دهد و ارتباطات را براساس شرایط جدید تنظیم کند. یک اقدام مناسب در این شرایط آگاه سازی و اطلاع رسانی این مبحث باشد که تغییرات صورت گرفته هرگز موجب توقف برنامه های راهبردی آن مجموعه نخواهد شد.
فناوری و نوآوری:
با پیشرفت فناوری، روشهای جدیدی برای ارتباط برقرار کردن با ذینفعان ظهور پیدا کرده است. شرکتها E&P باید از این تکنولوژیها بهرهبرداری کنند ولی در عین حال باید چالشهایی را که این امکانات جدید به وجود میآورند، مدیریت کنند.
نتیجهگیری
روابط عمومی در صنعت E&P باید به معنای واقعی یک سازمان دارای برنامه مدون استراتژیک برای مدیریت افکار عمومی، ارتباطات و بحرانها باشد. با وجود چالشهای متعدد، شرکتها میتوانند با استفاده از رویکردهای هوشمندانه، به تقویت روابط با ذینفعان و مدیریت چالشها بپردازند و اینها اقدام هایی است که جزو وظایف ذاتی روابط عمومی کارآمد در شرکت های E&P هاست.
کلام آخر اینکه بهرهگیری از روابط عمومی کارآمد و مؤثر میتواند برای موفقیت و پایداری شرکتهای E&P در دنیای پیچیده و در حال تغییر امروز نقشی بسیار اثرگذار داشته باشد.
کارشناس روابط عمومی