۵
۲
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۱:۰۸
کد مطلب : ۱۷۱۳۸۶

نقش روابط عمومی در شرکت های E&P

 رفعت فرزادفر    
نقش روابط عمومی در شرکت های E&P
شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه اکتشاف و تولید (E&P) در شرایط فعلی تحریم به عنوان بازیگران کلیدی در صنعت نفت و گاز شناخته می‌شوند. این شرکت‌ها علاوه بر نقش موثر در استخراج منابع انرژی هستند این روزها نقش بسیار تاثیرگذار و مهمی در تأمین انرژی و توسعه اقتصادی کشور ایفا می‌کنند. 
در این میان، روابط عمومی به عنوان یک بخش مهم و کارآمد در این صنعت، نقش بسزایی در مدیریت ارتباطات، شکل گیری تصویری مثبت در اذهان و افکار عمومی و برقراری ارتباطات مؤثر با ذینفعان دارد. 
در این یادداشت تلاش شده به طور مختصر به نقش روابط عمومی و چالش‌های خاصی که در معرفی توانمندی ها و فعالیت های اجرایی شرکت‌های E&P با آن‌ها مواجه هست پرداخته شود.
 ایجاد تصویر مثبت: 
فاکتور کلیدی در موفقیت شرکت‌های E&P، حفظ یک تصویر مثبت در میان افکار عمومی و ذینفعان از جمله سرمایه‌گذاران، دولت‌ها، جوامع محلی مناطق عملیاتی پروژه ها و سازمان‌های غیر دولتی است. روابط عمومی می‌تواند به بهبود شهرت و مدیریت بحران‌های احتمالی در مناطق عملیاتی و در ارتباط با ساکنین بومی و سازمانی های آن مناطق  کمک موثری داشته باشد.
ارتباطات با ذینفعان: 
شرکت‌های E&P باتوجه به نوع فعالیتشان با گستره‌ وسیعی از ذینفعان از جمله سازمان های دولتی، ارگان ها و سازمان ها، جوامع محلی، مشتریان و رسانه‌های ارتباط جمعی محلی یا سراسری در ارتباط تعامل و یا گاها دچار چالش می باشند. یک روابط عمومی کارآمد می تواند به این شرکت‌ها کمک ‌کند تا پیام های سازمان خود را به‌طور مؤثر انتقال دهند و بازخورد واقعی را دریافت کنند و در رفع بحران و ایجاد تعامل، همدلی و همراهی اقدام های چاره ساز انجام دهد.
 آگاهی و مسئولیت اجتماعی: 
روابط عمومی می‌تواند به ترویج مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها کمک کند، از جمله کمک به‌معرفی پروژه‌های زیست محیطی و اجتماعی، تامین برخی خدمات و اقدام های زیرساختی در مناطق محروم که نشان‌دهنده تعهد آن‌ها به توسعه پایدار است. این اقدامات می‌تواند به افزایش اعتماد عمومی در آن مناطق کمک کرده و حمایت جوامع محلی مختلف را به همراه داشته باشد.
 مدیریت بحران: 
در صورت بروز حوادث یا مشکلات زیست‌محیطی، یک روابط عمومی مجرب و کارآمد نقش حیاتی در مدیریت بحران و برقراری ارتباط شفاف با ذینفعان ایفا می‌کند. سرعت و دقت در اطلاع‌رسانی می‌تواند علاوه بر ایجاد اعتماد عمومی به سازمان ها در کاهش آسیب‌های ناشی از بحران نقش و کمک موثری ایفا نماید.
 چالش‌های روابط عمومی در شرکت‌های E&P
 انتقادات و چالش‌های محیط زیستی: این یک روال معمول است که تمام فعالیت‌های مرتبط با اکتشاف و تولید به ویژه در حوزه نفت و فراورده های نفتی به‌طور طبیعی با چالش‌های زیست‌محیطی همراه باشد. رعایت تمامی استانداردهای زیست محیطی اگر از پشتوانه ارتباط مثبت با گروه‌های حامی محیط زیست و رسانه ها همراه نباشد می تواند موجب ایجاد انتقادات متعدد به هر بهانه ای از طرف آن گروه‌ها و رسانه‌ها شده و فشار مضاعفی بر شرکت‌ها وارد کند. مدیریت این انتقادات و ترویج اقدامات مستمر و مسئولانه در حفاظت از محیط زیست نیازمند استراتژی‌های قوی روابط عمومی و بسیاری اقدام ها و راهکارهای ارتباطی می باشد و توفیق در اجرای موثر آنها برای دفع بسیاری از دغدغه ها و چالش های سازمان در این بخش نقش تعیین کننده ای خواهد داشت.
 تنش‌های اجتماعی: 
جوامع محلی ممکن است به فعالیت‌های E&P به عنوان تهدیدی برای فرهنگ و معیشت خود نگاه کنند. روابط عمومی باید بتواند با ایجاد فضای گفت‌وگو و شفافیت، این تنش‌ها را کاهش دهد و به تعامل مثبت با جوامع محلی بپردازد و  تاثیر فعالیت های مربوطه در ایجاد اشتغال برای نیروهای بومی، توسعه آن مناطق و در صورت ایجاد خدمات بهداشتی، درمانی و آموزشی به تبلیغ و معرفی فعالیت های انجام شده در احداث این مراکز بپردازد.
 تغییرات سیاسی و اقتصادی: 
صنعت نفت و گاز تحت تأثیر تغییرات سیاسی و اقتصادی قرار دارد. روابط عمومی باید بتواند به‌ سرعت به این تغییرات واکنش نشان دهد و ارتباطات را براساس شرایط جدید تنظیم کند. یک اقدام مناسب در این شرایط آگاه سازی و اطلاع رسانی این مبحث باشد که تغییرات صورت گرفته هرگز موجب توقف برنامه های راهبردی آن مجموعه نخواهد شد.
 فناوری و نوآوری: 
با پیشرفت فناوری، روش‌های جدیدی برای ارتباط برقرار کردن با ذینفعان ظهور پیدا کرده است. شرکت‌ها E&P باید از این تکنولوژی‌ها بهره‌برداری کنند ولی در عین حال باید چالش‌هایی را که این امکانات جدید به وجود می‌آورند، مدیریت کنند.
 نتیجه‌گیری
روابط عمومی در صنعت E&P باید به معنای واقعی یک سازمان دارای برنامه مدون استراتژیک برای مدیریت افکار عمومی، ارتباطات و بحران‌ها باشد. با وجود چالش‌های متعدد، شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از رویکردهای هوشمندانه، به تقویت روابط با ذینفعان و مدیریت چالش‌ها بپردازند و اینها اقدام هایی است که جزو وظایف ذاتی روابط عمومی کارآمد در شرکت های E&P هاست.
کلام آخر اینکه بهره‌گیری از روابط عمومی کارآمد و مؤثر می‌تواند برای موفقیت و پایداری شرکت‌های E&P در دنیای پیچیده و در حال تغییر امروز نقشی بسیار اثرگذار داشته باشد.

کارشناس روابط عمومی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


مثل روابط عمومی فیرمکو
یعنی نگم براتون
شرکت فیرمکو که یکی از عجایب شده روابط عمومی روحانی و مدیر مالی مداح ......................