۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲
کد مطلب : ۱۶۰۲۸۵

ایران به جایگاه سوم اوپک بازگشت

در پی خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ و بازگشت تحریم‌ها تولید نفت ایران به‌شدت کاهش یافت و ایران که دومین تولیدکننده بزرگ اوپک بود به جایگاه پنجم و پس از عربستان، عراق، امارات و کویت سقوط کرد.
ایران به جایگاه سوم اوپک بازگشت
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،وزارت انرژی آمریکا از بازگشت ایران به جایگاه سوم اوپک با کنارزدن امارات و تولید ۲.۹۳میلیون بشکه در روز نفت در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۳ خبر داد.
 اداره اطلاعات انرژی آمریکا وابسته به وزارت انرژی این کشور متوسط تولید نفت ایران در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی را 2.93 میلیون بشکه در روز برآورد کرده که 190 هزار بشکه در روز از سه‌ماهه دوم این سال بیشتر بوده است.
ایران در سه‌ماهه دوم سال 2023 برابر با فصل بهار امسال 2.74 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده بود که این رقم در فصل تابستان به 2.93 میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.
افزایش 190هزاربشکه‌ای تولید روزانه نفت ایران و کاهش تولید نفت امارات در سه‌ماهه سوم 2023 باعث شده است ایران میان تولیدکنندگان بزرگ یک پله بالاتر بیاید و با کنار زدن امارات در جایگاه سوم از این نظر قرار گیرد.
امارات در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی 2.94 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده بود که این رقم در سه‌ماهه سوم به 2.91 میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.
بر اساس این گزارش در پی خروج آمریکا از برجام در سال 2018 و بازگشت تحریم‌ها تولید نفت ایران به‌شدت کاهش یافت و ایران که دومین تولیدکننده بزرگ اوپک بود به جایگاه پنجم و پس از عربستان، عراق، امارات و کویت سقوط کرد.
اما با کاهش اثر تحریم‌ها و به‌ویژه با اقدامات دولت سیزدهم برای خنثی‌سازی تحریم‌ها، تولید نفت ایران طی دو سال گذشته احیا شده است و ایران توانست با کنار زدن کویت به جایگاه چهارم و اکنون با کنار زدن امارات به جایگاه سوم اوپک صعود کند.
عربستان با تولید 8.99 میلیون بشکه در روز بزرگترین تولیدکننده اوپک در سه‌ماهه سوم 2023 بوده و عراق با تولید 4.29 میلیون بشکه در روز رتبه دوم را از این نظر به خود اختصاص داده است. کویت پس از ایران و امارات با تولید 2.55 میلیون بشکه‌ای در جایگاه پنجم اوپک قرار گرفته است.

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی