۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰
کد مطلب : ۱۵۹۶۳۹

ثبات تولید نفت ایران

، ایران چهارمین تولیدکننده نفت اوپک است و برای گرفتن جایگاه سومی از امارات باید ۱۱ هزار بشکه نفت در روز بیشتر تولید کند. این نهاد ماه پیش هم ایران را چهارمین تولیدکننده بزرگ اوپک معرفی کرده بود.
ثبات تولید نفت ایران
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه اعلام کرد، تولید نفت ایران در ماه گذشته میلادی سپتامبر (شهریور ماه) روزانه 3.14 میلیون بشکه بوده که نسبت به ماه قبل از آن تغییری نداشته است.
 آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه ماه اکتبر اعلام کرد، ایران در ماه گذشته میلادی یعنی سپتامبر (شهریور ماه) روزانه ۳.۱۴ میلیون بشکه نفت تولید کرده که نسبت به ماه قبل از آن یعنی آگوست تغییری نداشته است.
بر اساس گزارش این نهاد بین‌المللی، میزان تولید نفت ایران در ماه آگوست نیز ۳.۱۴ میلیون بشکه بوده است.
آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه ماه سپتامبر اعلام کرده بود، تولید نفت ایران در ماه آگوست نسبت به ماه جولای ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته بود. میزان تولید نفت ایران در ماه جولای ۳.۰۴ میلیون بشکه برآورد شده بود.

* مقایسه رتبه ایران از نظر آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک
بر اساس این آمار، ایران چهارمین تولیدکننده نفت اوپک است و برای گرفتن جایگاه سومی از امارات باید ۱۱ هزار بشکه نفت در روز بیشتر تولید کند. این نهاد ماه پیش هم ایران را چهارمین تولیدکننده بزرگ اوپک معرفی کرده بود.
این درحالی است که بر اساس گزارش ماه اکتبر اوپک ایران در مرداد (آگوست) ماه جایگاه سوم تولید اوپک را به خود اختصاص داده است و بر اساس گزارش روز پنچ‌شنبه این سازمان این جایگاه را در شهریور ماه (سپتامبر) حفظ کرده است.
اوپک در جدیدترین گزارش خود با استناد به منابع ثانویه اعلام کرده بود، تولید نفت ایران در ماه آگوست ۲۰۲۳ برابر با مرداد ۱۴۰۲ به ۳ میلیون بشکه در روز رسیده که نسبت به ماه پیش از آن ۱۴۳ هزار بشکه در روز افزایش یافته بود.
از این رو تولید نفت ایران از امارات که بر اساس آن گزارش ۲.۹۱۳ میلیون بشکه در روز بود، پیشی گرفته و ایران جایگاه سوم اوپک را به دست آورده است.
در گزارش ماه اکتبر اوپک که پنج‌شنبه گذشته منتشر شد نیز ایران در شهریور ۱۴۰۲ با تولید ۳.۰۵۸ میلیون بشکه نفت در روز همچنان جایگاه سومی خود در اوپک را حفظ کرده است. اوپک تولید امارات در این ماه را ۲.۹۲۴ میلیون بشکه در روز براورد کرده است.
* ظرفیت پایدار ایران
بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، ظرفیت پایدار تولید نفت ایران ۳.۸ میلیون بشکه نفت در روز است. ظرفی پایدار بنا بر توضیح این گزارش، ظرفیتی است که طی ۹۰ روز به دست خواهد آمد و برای مدت طولانی حفظ خواهد شد.
* افزایش تولید عربستان و اوپک
بر اساس برآورد این نهاد بین‌المللی، تولید نفت اوپک در ماه سپتامبر ۲۸.۲۱ میلیون بشکه در روز بوده است که نسبت به ماه آگوست ۲۴ هزار بشکه در روز افزایش یافته است. اوپک در ماه آگوست ۲۷.۹۷ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده بود.
در عین حال، عربستان در این ماه روزانه ۹.۰۳ میلیون بشکه و روسیه ۹.۴۸ میلیون بشکه نفت تولید کرده‌اند.
بر این اساس تولید نفت عربستان ۷ هزار بشکه در روز در ماه سپتامبر افزایش یافته و تولید نفت روسیه نسبت به ماه گذشته تغییر نکرده است.
گروه اوپک پلاس در ماه سپتامبر ۴۳.۱۴ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده‌اند که این رقم در ماه گذشته یعنی آگوست ۴۲.۶۹ میلیون بشکه در روز بوده است.
تولید اعضای اوپک پلاس که در توافق کاهش تولید حضور دارند نیز در ماه سپتامبر نیز ۳۶.۳۸ میلیون بشکه در روز اعلام شده است که کاهش ۵۴ هزار بشکه‌ای نسبت به ماه قبل را نشان می‌دهد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی