۳
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۳
کد مطلب : ۱۵۴۴۴۶
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پاسخ به "نفت ما" اعلام کرد:

ابلاغیه تغییر خوراک پروژه های پتروشیمی از سر استیصال نیست

روسها در بازار جهانی پتروشیمی رقیب ایران نیستند
ابلاغیه تغییر خوراک پروژه های پتروشیمی از سر استیصال نیست
مرتضی شاهمیرزایی امروز (دوشنبه، چهارم اردیبهشت‌ماه) در نشست خبری چهاردهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران IPF در پاسخ به پرسش "نفت ما" مبنی بر اینکه در سال 1401 آمار متناقضی از صادرات محصولات پتروشیمی توسط سه مرجع شرکت ملی صنایع پتروشیمی 16 میلیارد دلار، اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی، گازی و پتروشیمی 10 میلیارد دلار و انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی 24 میلیارد دلار اعلام شده است و در این میان برخی فرآورده های پالایشی مثل ال پی جی در سبد محصولات پتروشیمی قرار گرفته است، اظهار داشت:  راجع به صادرات محصولات پتروشیمی، آمار رسمی که بانک مرکزی در سامانه اعلام و ثبت کرده، مشخص است که  حدود 14 میلیارد دلار به اضافه معادل حدود 2 میلیارد دلار از محل صادرات برای تامین کالا و تجهیزات و واردات سایر محصولات پتروشیمی که در بخشهای مختلف پتروشیمی وابسته هستیم، می شود. پس عدد 16 میلیارد دلار تثبیت شده است.
شاهمیرزایی افزود: در ارتباط با سبد محصولات پتروشیمی باید گفت محصولی است که از یک فرآیند پیچیده کاتالیستی عبور کرده باشد، در حالیکه محصول پتروشیمی منوط به این نیست. صنعت پتروشیمی، ال پی جی، ریفرمیت، ام تی بی ای، هم تولید می کند و اینگونه محصولات جزو فرآورده های نفتی هم به حساب می آیند، در حالیکه اساسا جزو محصولات پتروشیمی و مختص مجتمعهای پتروشیمی است و در گذشته هم صادرات می شده است، ولی ممکن است مجموعه یا صنف صادرکنندگان فرآورده های نفتی، ال پی جی و ریفرمیت را هم در دسته بندی خودشان به عنوان فرآورده نفتی به حساب بیاورند که  معارضشان نیستیم و ورود هم نمی کنیم.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پاسخ به پرسش دیگر "نفت ما" در خصوص اینکه با ابلاغیه تغییر خوراک در راستای تکمیل زنجیره ارزش در دور باطل قرار داریم چون پنجره فرصت بسته شده و انتخاب آگاهانه نبوده و از سر اضطرار و اجبار بوده است و چه تضمینی در حمایت از پروژه هایی که متان محور بوده و به سمت پروپان یا خوراک مایع تغییر خوراک می دهند وجود دارد گفت: واحدهایی که در گذشته سرمایه گذاری شده و فرآیندهایش اجرا شده، اینها در کوتاه مدت قابل تغییر نیستند و موظفیم خوراک گازی متان آنها را که چالش بیشتری داریم تامین و تضمین کنیم مگر در شرایط اضطرار.
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی ادامه داد: حاکمیت ما در شرایط فصل زمستان به فکر مردم خودش است و مسوولان از جنس خود مردم هستند و در انتخاب میان صنعت و جان مردم در سرما، جان مردم را انتخاب کردند چون جان مردم اهمیت بالای دارد. لذا سوخت واحدهای فولادی و سیمانی را می توان با سوختهای دیگر جایگزین کرد ولی در بخش خوراک نمی توانیم خوراک را بلافاصله جایگزین کنیم.
شاهمیرزایی با اشاره به ضرورت برنامه ریزی  و سرمایه گذاری برای آینده در تامین خوراک و تغییر و اصلاح فرآیندها، تصریح کرد: هلدینگ ها  می توانند واحدهای الفینی را به سمت خوراک مایع ببرند و در این زمینه همکاری بکنند.
وی افزود: ما سال گذشته قبل از فصل زمستان در نامه ای ابلاغ کرده و پیش بینی کردیم که منحنی مصرف گاز بالا می رود. متاسفانه سرمایه گذاری انجام نشده بود و وقتی دولت سیزدهم سر کار آمد کارشناسان اعلام کردند در اوج مصرف با کسری 250 میلیون متر مکعب در روز مواجه خواهیم شد که در زمستان گذشته گستردگی و پایداری سرما در 22 استان باعث شد افت فشار در خطوط و مخازن ذخیره سازی داشته باشیم. بنابراین ابلاغیه تغییر خوراک پروژه های در دست ساخت پتروشیمی از سر استیصال یا رفع تکلیف نیست و بایستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیشتر به عنوان متولی و سیاستگذار سریعتر این کار را انجام می داد که ما در حال انجام آن هستیم. لذا، اعلام کردیم واحدهای با خوراک گازی متان که از پیشرفت چندانی برخوردار نیستند را از مدار خارج می کنیم که بایستی برای خوراک جایگزین و فرآیندهای جایگزین شان، برنامه ریزی کنند.
رییس همایش IPF در پاسخ به اینکه تا تغییر خوراک اتفاق بیفتد رقبای ما همچون چین، هند، آمریکا و کشورهای حوزه بالتیک هم بیکار نیستند و در حال تکمیل واحدهای زنجیره ارزش خودشان هستند و در آینده بازار محصولات تکمیلی همچون پلی پروپیلن را از ما خواهند گرفت و شبیه اتفاقی که روسیه هم اکنون بازار محصولات پتروشیمی ما را قبضه کرده است خواهد شد، اعلام کرد: در سال گذشته یکی از مشتریان اصلی کالا و تجهیزات ایرانی که کمک به سازندگان داخلی بود روسیه بود که علاوه بر خرید بالای کاتالیست ایرانی، کالاها و اقلام متنوعی را هم درخواست داشتند. بنابراین روسها می توانند شرکای خوبی برای ما بشوند و البته ما هم منافع خودمان را دنبال می کنیم و صنعت پتروشیمی ما، صنعت بزرگی بوده  و بازار و محصولات متنوعی دارد، ولی روسها رقیب ما نیستند. با روسها می توانیم مشترکا برنامه های بلند مدت مشترک داشته باشیم، کما اینکه روسها مبتکر پیشنهادات خیلی خوبی هستند که در بازاریابی احیانا احساس رقابت نشود و همکاری مشترک داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پایان گفت: اگر این سه سوال نفت ما را جواب بدهیم یعنی تمام چالشهای صنعت پتروشیمی کشور حل شده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی