۱
۱
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷
کد مطلب : ۱۴۶۴۲۲

قطعنامه جدید شورای حکام نفت ایران را به کجا می‌کشاند؟

اینکه بخواهیم با چشم‌پوشی‌هایی که در صادرات نفت صورت می‌گیرد، کشور را اداره کنیم دور از ذهن است. شاید در این مدت افزایش تولید و صادرات داشتیم، اما آیا توانسته‌ایم همان پول را به داخل کشور برگردانیم؟ آیا توانسته‌ایم آنچه را خودمان می‌خواهیم خریداری کنیم؟
نفت ایران
نفت ایران
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،     مرتضی بهروزی‌فر یک کارشناس حوزه انرژی درباره احتمال سخت‌تر شدن شرایط صادرات نفت ایران بعد از قطعنامه اخیر شورای حکام علیه ایران اظهار داشت: بعد از روی کار آمدن بایدن در امریکا تاحدی از فشاری که ترامپ اعمال کرده بود تا راه تنفس ایران را مسدود کند، کم شد و همه انتظار داشتند که با آمدن بایدن تغییراتی اتفاق بیفتد، اما حمله روسیه به اوکراین بازار دچار چالش شد. اکنون مسئله این نیست که تولید روسیه کاهش پیدا کرده و صادرات دچار مشکل شده، بلکه مسئله این است که برخی تحریم‌ها علیه روسیه اعمال شد و عملا کشورهای اروپایی ترجیح دادند کمتر از روسیه خرید کنند و این صادرات به سمت چین و آسیای جنوب شرقی منتقل شد.
 
وی با بیان اینکه حتی بعد از کاهش فشارهای بایدن علیه ایران بازهم اروپا از ایران نفت نخرید، افزود: طی این مدت هم بازار ایران همچنان آسیای جنوب شرقی و عمدتا چین بوده است، اما آمدن روسیه به این بازار که با تخفیف‌های بزرگ نفت خود را می‌فروخت در شرایطی که تحت تحریم‌های سخت به اندازه ایران هم قرار نگرفته بود، اوضاع را برای ایران سخت‌تر هم کرد.
 
این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: تحریم‌های ایران مربوط به 40 سال قبل است و هر سال نسبت به قبل سخت‌تر شده حال آنکه شرایط روسیه هیچگاه مانند ایران نشد، بنابراین چین با توجه به اینکه روسیه نفت را ارزان‌تر می‌فروخت و مشکلات کمتری در تعامل با روسیه داشت تمایل پیدا کرد که نفت بیشتری از این کشور وارد کرده و خرید از ایران را کاهش دادند و این در حالی است که اگر این امکان وجود داشت که ایران صادرات آزادی داشته باشد و تحریم‌ها لغو می‌شد براحتی می‌توانستیم کل افزایش تولیدمان را در بازار اروپا بفروش برسانیم.
 
وی با بیان اینکه بعد از حمله روسیه به اوکراین صادرات نفت ایران کاهش پیدا کرده و عملا روس‌ها جای ایران را در چین گرفته‌اند، گفت: اینکه تصور کنیم بدون برداشته شدن تحریم‌ها می‌توانیم مشکلات صنعت نفت‌مان را حل کنیم یک اشتباه استراتژیک است، شاید در شرایطی که بازار تحت فشار است و قیمت نفت و بنزین در اروپا و امریکا بالا رفته اغماضی در صادرات نفت ایران صورت گیرد اما اگر بازار باثبات شود و کشورهای اوپک و یا غیراوپک بتوانند افزایش تولید داشته و یا تقاضای انرژی اروپا از روش‌های دیگر مثل تجدیدپذیرها و حتی زغال‌سنگ پاسخ داده شود، مسلما وضعیت برای ایران بدتر از قبل خواهد بود.
 
بهروزی‌فر خاطرنشان کرد: اینکه بخواهیم با چشم‌پوشی‌هایی که در صادرات نفت صورت می‌گیرد، کشور را اداره کنیم دور از ذهن است، شاید در این مدت افزایش تولید و صادرات داشتیم، اما آیا توانسته‌ایم همان پولی را که بدست آوردیم به داخل کشور برگردانیم؟ آیا توانسته‌ایم آنچه را خودمان می‌خواهیم خریداری کنیم؟ توانستیم صادرات علنی و با حداقل هزینه داشته باشیم یا همچنان با تغییر داکیومنت، ship to ship بوده و با تخفیف بوده است؟
 
وی تاکید کرد: مشکل صنعت نفت و اقتصاد ایران با برجام هم قابل حل شدن نیست حتی اگر برجام اجرایی شود و ایران با تمام ظرفیت تولید کند، می‌تواند مشکلات روزمره را حل کند، برای توسعه صنعت نفت و بقیه اقتصاد کشور نیاز به سرمایه‌گذاری بزرگ خارجی داریم که تقریبا از داخل غیرممکن است، باید بتوانیم در مدت کوتاهی حجم قابل توجهی سرمایه جذب، شغل مولد ایجاد کنیم، بیکاری را کاهش و تولید را افزایش دهیم و جلوی روند فزاینده تورم را بگیریم. چراکه اگر همین روند ادامه پیدا کند سه رقمی شدن تورم دور از ذهن نیست.
 
این کارشناس حوزه انرژی یادآور شد: مسلما اگر ایران در گوشه قرار گرفته و پرونده هسته‌ای دوباره به شورای امنیت برگردد، فاجعه‌انگیز خواهد بود، بعبارت دیگر زمان ترامپ صرفا تحریم‌های ایالات متحده بود اگر شورای امنیت هم مداخله کند وضعیت بدتر می‌شود.
 
وی بیان داشت: گرهی که با دست باز می‌شود را با دندان باز نکنیم، به جای تعامل؛ تقابل نکنیم تا مجبور شویم با مشکلات بیشتری به حالت گذشته برگردیم. اقتصاد ایران راهی ندارد جز تعامل با دنیا و گره خوردن به اقتصاد جهانی. در غیر این صورت از بازار انرژی و اقتصاد جهان حذف و تبدیل به جزیره‌ای خواهیم شد که تنها محل آمد و شد روسیه و چین است.
 
شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه 8 ژوئن قطعنامه ضد ایرانی که مدعی عدم همکاری ایران با آژانس است را تصویب کرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


علی
این تحلیل کاملا اشتباه است! با آمار اوپک تولید نفت رشد داشته و با توجه به ثابت بودن مصرف داخل صادرات ایران از قبل از جنگ اوکراین بیشتر شده! دوم اصلا ایرلن بازار نفتی در اروپا نداره! بیشتر این مطلب سیاسی است! اصولا ایران دیگر جایی برای تحریم بیشتر نداره و اتفاقا با تنش بین غرب با چین و روسیه و هند ایران قطعا فروش بیشتری خواهد داشت
feedback
Iran, Islamic Republic of
اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی