در حال حاضر ۴۰ درصد ظرفیت های تولید برق کشور در ساعت های کم باری به هدر می رود(منبع) از ساعت ۱۰ شب تا ۸ صبح مصرف برق کاهش می یابد و این ساعات کم باری برق شبکه است.
خودروهای برقی می توانند مصرف کنندگان و مشتریان خوب برای ظرفیت های نصب شده برق کشور باشند. به دلیل اینکه باتری خودرو های سبک در هر بار شارژ حدود 100 کیلو وات برق نیاز دارد همچنین باتری های خودروهای سنگین در هر بار شارژ چند برابر برق ذخیره می کنند بنا بر این شارژ باتری خودروهای برقی در ساعات کم باری که قیمت برق حدود نصف قیمت ساعات پرباری است منجر به تمایل مالکین خودروهای برقی به شارژ در زمان های کم باری می باشد.
با لحاظ تفاوت قیمت 200 تومان برای هر کیلو وات ساعت، تفاوت هزینه شارژ باتری 100 کیلو واتی در ساعات کم باری با ساعات معمولی حدود 20 هزار تومان و برای باتری های خودروهای سنگین چند برابر می باشد.
قیمت جهانی هر کیلو وات ساعت 10 تا 12 سنت است لذا با حرکت قیمت برق به سمت واقعی شدن، منافع شارژ خودروها در ساعات کم باری به شدت افزایش خواهد یافت. بنا بر این خودروهای برقی در آینده نقش مهمی در جلوگیری از هرز روی ظرفیت های تولید برق کشور خواهند داشت.
بدون تردید طی بیست سال آینده بیش از نیمی از خودروهای جهان برقی خواهند شد لذا ضرورت دارد با آزاد سازی واردات خودرو های برقی زمینه را برای جانشینی خودروهای بنزین سوز و گازوئیل سوز با خودروهای برقی فراهم نمائیم. هم زمان ضرورت دارد شرکتهای داخلی نسبت به مونتاژ خودروهای برقی بصورت SKD اقدام نمایند.
چنانچه یک میلیون خودرو برقی وارد کشور شوند و هر کدام از این خودروها سالانه ده مگاوات برق مصرف کنند مصرف برق کل یک میلیون خودرو در سال ده هزار گیگاوات خواهد بود که درآمد آن برای شرکتهای تولید برق بیش از هزار میلیارد تومان خواهد بود و صرفه جویی آن برای اقتصاد ملی با لحاظ قیمت جهانی بنزین چندین برابر خواهد بود
مصرف بنزین هر خودرو سالانه 1500 لیتر است و مصرف خودرو های مسافر کش بیش از 3 هزار لیتر در سال است بنا بر این مصرف یک میلیون خودرو سالانه 1.5 تا 3 میلیارد لیتر است که ارزش آن با نرخ جهانی بنزین بین 700 میلیون دلار تا 1.5 میلیارد دلار است که با وارد کردن حداقل یک میلیون خودرو برقی برای شبکه حمل و نقل عمومی ضمن صزفه جویی بیش از یک میلیارد دلاری برای اقتصاد ملی از هرز روی بخش قابل توجهی از برق تولیدی کشور در ساعت کم باری جلوگیری خواهد شد
عامل اصلی آلودگی هوای تهران خودرو ها می باشند با برقی شدن یک میلیون خودرو آلودگی هوای تهران در حد قابل توجهی کاهش خواهد یافت. خودروهای برقی با 100 کیلو وات ذخیره بیش از 300 کیلومتر پیمایش می کنند. نسل جدید باتری های خودروهای برقی در هر بار شارژ بیش از هزار کیلومتر را پیمایش می کنند و عمر این باتری ها نیز بیش از 5 سال و بعضا بیش از 10 سال می باشد.
جهان در حال ورود به عصر خودرو های برقی است که با مصرف کم انرژی مسافت های طولانی را پیمایش می نمایند. با تحول در تولید نسل های جدید باتری ها قیمت خودروهای برقی طی چند سال آینده کاهش قابل توجهی خواهند یافت و جهان با سرعت بیش از حد تصور وارد دنیای خودروهای برقی خواهد گردید.
جهان در حال ورود به انقلاب بزرگی در حوزه حمل و نقل می باشد در آینده نه چندان دور همه خودروهای تولیدی جهان برقی خواهند شد. باطری های لیتیوم (بجای باطری های سربی) و خودروهای بدون راننده (خودروی واقعی)
باتری های اتومبیل های برقی تا چندی پیش گنجایش برق کافی برای چهارصد کیلومتر را داشته اند، باتری های لیتیوم با همان حجم ظرفیتشان چهار برابر باتری های سربی است. یعنی با یک بار شارژ امکان 1600 کیلو متر سفر وجود دارد. این خاصیت، محدودیت اتومبیل های برقی را برطرف میکند. در آینده بسیار نزدیک تولید و قیمت اتومبیل های برقی به مراتب آسانتر و ارزان تر از اتومبیل های سنتی خواهند بود. اتومبیل های خوب بنزینی تا چهار صد هزار کیلومتر دوام دارند، اما اتومبیل های برقی مقاومتشان تا یک میلیون کیلومتر است. علت تعداد بسیار کم قطعات مورد نیاز برای ساخت اتومبیل های برقی است. تعداد قطعات مورد نیاز برای ساخت یک اتومبیل سنتی حدود سی هزار و برای اتومبیل برقی دو هزار عدد است. این عامل هم هزینه ساخت خودروی برقی را کاهش میدهد و هم میزان دفعات تعمیر آن را، از جهت هزینه رانندگی مصرف خودروی برقی یک هشتم بنزینی است. هم اکنون کلیه تولید کننده های اتومبیل در دنیا، اتومبیل برقی تولید میکنند؛ سونی و اَپل اتومبیل های برقی تولید خواهند کرد، تنها در چین چهارصد کمپانی جدید در حال تحقیق و توسعه خودروهای برقیاند. سنگاپور از سال 2022 فروش اتومبیل بنزینی را ممنوع اعلام کرده است. پیش بینی شده که در سال 2023 ساخت اتومبیل های برقی از بنزینی سبقت بگیرد. انقلاب بعدی حضور اتومبیل های بدون راننده در خیابان هاست. خودروهای بدون راننده هم اکنون بشکل تاکسی در سانفرانسیسکو و فینیکس اریزونا در حال حرکتند و22 ایالت به آنها مجوز فعالیت داده اند، هم اکنون کامیون های بدون رانند ه سه روزه از سانفرانسیسکو تا نیویورک بارکشی میکنند، تنها 250 کمپانی از جمله گوگل و تسلا در حال تحقیق و توسعه اتومبیل های بدون راننده اند. هر چه میتوانید تصورتان را در مورد اتومبیل های بدون راننده توسعه دهید، ولی پیآمدهای آن باور نکردنی است. بخصوص که تاکسی های برقی با هزینه های کم را هم در نظر بگیریم. یعنی خریدن و نگهداری اتومبیل به شکل امروز منتفی خواهد شد. مشکلات پارکینگ، بنزین، بیمه، گواهینامه رانندگی، روغن و لاستیک، گاراژ داشتن و حتی تصادف کردن منتفی خواهد شد. با یک تلفن نزدیک ترین تاکسی به محل اقامتتان دَم در بدون راننده حاضر شده و میداند مقصدتان کجاست، چون در تلفن قید کرده اید و هزینه این تاکسی به مراتب ارزانتر از تاکسی های امروزیست. چون راننده ندارد و مصرفش بسیار کم است و از همه مهمتر آلودگی حاصل از سوخت بنزین داخل شهرها وجود نخواهد داشت. تخمین زده شده سالانه هر فرد امریکائی حدود 6500$ کمتر هزینه خواهد کرد، چون حقوق و سایر پرداختی ها به راننده نظیر بیمه و سنوات و غیره را میتوان از جمله بزرگترین هزینه های حمل و نقل دانست. دگرگونی بسیار بزرگ دیگر ایجاد مشکلات بزرگ اقتصادی برای کشورهائیست که با پول نفت امور خود را میگذرانند و باید مثل بقیه دنیا کمربندها را سفت نموده و کار کنند تا بتوانند نانی در بساط داشته باشند.
قطعا در ایستگاه های خودروهای حمل و نقل عمومی امکانات شارژ باتری نصب خواهد گردید و به مرور در آپارتمان ها و برج های مسکونی و تجاری نیز امکانات شارژ خودروهای برقی نصب خواهند گردید. با افزایش تعداد خودروهای برقی محل های مناسبی درون شهرها و بین شهرها برای شارژ خودرو های برقی احداث خواهد شد. ایران و جهان می بایست به سرعت خود را برای ورود به عصر خودروهای برقی آماده نمایند.