۳
۱
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۳
کد مطلب : ۱۶۲۱۵۹
حسین میرافضلی در گفت و گو با نفت ما تشریح کرد:

برای جلوگیری از خام فروشی متانول، پروژه های تولید اتانول عملیاتی شود

میرافضلی گفت: تولید اتانول با متانول توجیه اقتصادی دارد و اگر بتوانیم، متناسب با نیاز جهانی این کار را انجام بدهیم، می توانیم سود سرشاری به دست بیاوریم. با این توضیح که حجم سرمایه گذاری نسبتا بالایی را نمی طلبد.
برای جلوگیری از خام فروشی متانول، پروژه های تولید اتانول عملیاتی شود
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،حسین میر افضلی در گفت و گو با نفت ما درباره شرایط فروش متانول به چین اظهار داشت: باید این را در نظر گرفت در بحث فروش محصولات بحث عرضه و تقاضا مطرح است. در بازار صادرات و واردات انرژی بین المللی، چین بزگترین خریدار متانول به شمار می رود. سئوال این است که متانول کجا مصرف می شود که باید گفت: متانول در واحدهای MTO «ام تی او» و فرمالین و اسید استیک بیشترین مصرف را دارد. یعنی متانول را می گیرند و به «MTO» تبدیل می کنند. با این توضیح که بیشترین واحدهای ام تی او در چین قرار دارند. مصرف دیگر متانول هم در سوخت استفاده می شود که البته این بیشتر سمت چین و آسیای شرقی است. 
این کارشناس انرژی در ادامه گفت: بحث دیگر تبدیل متانول به اسید استیک است که این هم در چین، هم در شرق آسیا و همچنین در کشورهای مختلف اروپایی کاربرد دارد. سهمی که اسیداستیک در صنایع پایین دست متانول دارد، کمتر از 10درصد است. ما ابتدا باید ببینیم، متانول در کدام کشورها مصرف می شود و بر اساس این درباره بازار این محصول صحبت کنیم. چین بزرگترین مصرف کننده به شمار می رود. ممکن است در آینده متانول به سمت مصارف جدیدی هم برود که در آن صورت بازارهای جدیدی هم تعیین می شوند. ما در ایران می توانیم متانول را به اتانول تبدیل کنیم که پتروشیمی زاگرس و خارک این کار را شروع کرده اند. اتانول سوختی پاک است که در برزیل، ترکیه و... بخش عمده ای از سوخت را تشکیل می دهد. تولید اتانول با متانول توجیه اقتصادی دارد و اگر بتوانیم، متناسب با نیاز جهانی این کار را انجام بدهیم، می توانیم سود سرشاری به دست بیاوریم. با این توضیح که حجم سرمایه گذاری نسبتا بالایی را نمی طلبد.
او افزود: واحدهای متانول موجود باید به سمت ام جی او حرکت کنند. چون در ایران عمدتا اتیلن را بر پایه اتان تولید می کنیم و ما در آینده میزان تولید اتان میادین گازی حتما کاهش پیدا خواهد کرد. یعنی در 10 سال آینده به دلیل افت فشار میادین گازی، ممکن است ظرفیت اتان به 50 درصد کاهش پیدا کند و به همین در تولید اتیلن به روش استفاده از اتان محدودیت خواهیم داشت. 
وی توضیح داد: پیشنهاد بنده این است که تولید پروپیلن از پروپان را جدی بگیریم که آن هم برای واحد 600هزارتنی بالغ بر 600 میلیون دلار هزینه دارد با این وجود مناسب ترین شیوه تولید پروپیلن یکی تکنولوژی PDH است و دیگری MTO . پیشنهاد می شود واحدهای متانول افزایش تولید زنجیره ارزش از جمله اسید استیک، MTO و اتانول را جدی تر پیگیری نمایند دولت نیز هر چه سریعتر موانع جذب سرمایه را رفع و برای سرمایه گذاری در زنجیره متانول جذابیت برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراهم نماید. صندوق توسعه ملی و بانک ها از زنجیره متانول به دلیل حاشیه سود مناسب و قابل اطمینان و همچنین پایداری بیشتر تامین خوراک در آینده، حمایت نمایند.
میرافضلی در پایان گفت: البته این موضوع هم مثل مباحث دیگر اقتصادی با رفع تحریم ها به سمت اجرایی شدنِ بهتر می رود. یعنی وقتی تحریمی در کار نباشد، فضای جدیدی ایجاد شده و به بازارهای جهانی راحت تر دسترسی خواهیم داشت. همچنین می توانیم برای تولید اتانول سرمایه گذاران خارجی را جذب کنیم تا درآمد ارزی داشته باشیم و البته به جای متانول، الفین، اسید استیک و اتانول که محصول نهایی است، صادر کنیم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


واحدهای متانول موجود باید به سمت ام جی او حرکت کنند!!!!

این آقا واقعا کارشناس انرژی است؟