۴
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷
کد مطلب : ۱۵۳۳۴۵
آیین افتتاح مخازن ۹گانه فاز ۲ مخازن سبز پتروشیمی عسلویه از نگاه دوربین "نفت ما"؛

تبلور تلاش مجاهدانه در ساخت و بهره برداری از مخازن ۹گانه فاز ۲ شرکت مخازن سبز پتروشیمی عسلویه + فیلم

مهدی قدیری
یزدانی گفت: در ساخت مخازن ۹ گانه فاز ۲ این شرکت از دانش فنی و مهندسی شرکتهای داخلی استفاده شده و بیش از ۸۰ درصد تجهیزات از شرکتهای داخلی تامین و تجهیز شده است. مضافا اینکه استفاده از توان شرکتهای داخلی باعث کاهش ۳۰ درصدی هزینه اجرای پروژه شده است.
فایل ویدیو
به گزارش خبرنگار اعزامی "نفت ما" به عسلویه، در جریان سفر استانی دو روزه آیت الله سیدابراهیم رئیسی رییس جمهور به استان بوشهر،  روز پنجشنبه، ۱۱ اسفندماه، دستور بهره‌ برداری از مخازن 9 گانه فاز دوم مخازن سبز پتروشیمی عسلویه را به‌صورت ویدئوکنفرانسی صادر کرد.
شرکت مخازن سبز پتروشیمی عسلویه به عنوان بزرگترین طرح ذخیره‌ سازی و صادرات فرآورده ‌های پتروشیمیایی کشور با هدف ذخیره‌ سازی و انتقال محصولات تولیدی مجتمع های فاز دوم پتروشیمی عسلویه به پایانه صادراتی پارس برای صادرات به بازارهای بین ‌المللی احداث شده است و تولید پایدار بدون وقفه مجتمع های تولیدی پتروشیمی با وجود فضای کافی برای انبارش محصول تضمین می‌ شود.
مخازن 9 ‌گانه فاز 2 مخازن سبز پتروشیمی عسلویه شامل ۶ دستگاه مخزن ذخیره‌سازی متانول و 3 دستگاه مخزن ذخیره ‌سازی فرآورده‌ های اتیلن گلایکول با مجموع ظرفیتی بالغ بر ۴۱۴ هزار مترمکعب به همراه خطوط ارتباطی و صادراتی مورد نیاز تا درگاه بندر صادراتی پارس است.
در ادامه، گزارش نفت ما از آیین بهره برداری از مخازن 9 گانه شرکت مخازن سبز عسلویه، تقدیم مخاطبان می شود.

استمرار تولید در هاب عسلویه به پشتوانه مخازن سبز عسلویه
«مرتضی شاه میرزایی»، مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی که در آیین بهره برداری از مخازن 9 گانه فاز 2 شرکت مخازن سبز عسلویه حضور داشت، در سخنرانی خود با بیان اینکه جریان تولید در هاب عسلویه با پشتوانه زیرساخت های متمرکز ازجمله مخازن ذخیره سازی استمرار دارد، گفت: در منطقه عسلویه به دلیل استقرار بخش بزرگی از صنعت پتروشیمی، لازم بود سایت بزرگی از مخازن ذخیره سازی محصولات مایع و گازی را ایجاد کنیم که به لطف خداوند و با همکاری و تلاش مجاهدانه مجموعه سرمایه گذاری شستان در شرکت مخازن سبز پتروشیمی عسلویه این مهم محقق شد و امروز افتخار می کنیم که با فرمان رییس جمهور یک بخش دیگر از این مجموعه که شامل 9 مخزن می باشد به بهره برداری  می رسد و این مخازن به استمرار تولید، کاهش هزینه های مجتمع ها و قابلیت مدیریت بازار متانول کمک زیادی خواهند کرد.
وی خاطر نشان کرد: شرکت مخازن سبز پتروشیمی عسلویه به عنوان بزرگترین طرح ذخیره‌ سازی و صادرات فرآورده‌ های پتروشیمیایی کشور با هدف ذخیره‌ سازی و انتقال محصولات تولیدی مجتمع های فاز 2 پتروشیمی عسلویه برای صادرات به بازارهای بین ‌المللی احداث شده است و جا دارد از همه تلاشگران و دست اندکاران اجرایی این طرح ملی تقدیر و تشکر کنم.

 بهره برداری از مخازن 9 گانه، از اولویتهای شستان بود
«افشار بازیار»، مدیرعامل شرکت سرمایه‌ گذاری تجاری شستان در آیین افتتاح پروژه مخازن ۹ گانه فاز دوم شرکت مخازن سبز پتروشیمی عسلویه بر توسعه سرمایه‌ گذاری این هلدینگ در صنعت پتروشیمی تاکید کرد. وی افزود: فاز 2 مخازن سبز یکی از اولویت‌ های شستان بود که از سال ۱۴۰۰ و براساس نیاز شرکتهای تولیدی اجرای آن آغاز شد و با افتتاح آن ۴۱۴ هزار مترمکعب فضای ذخیره‌ سازی محصولات پتروشیمیایی در اختیار تولیدکنندگان پتروشیمی فاز 2 منطقه عسلویه قرار گرفت.
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تجاری شستان اعلام کرد: این پروژه با اتکا به دانش بومی و استفاده از توان متخصصان و پیمانکاران داخلی، طراحی و اجرای مخازن به ‌صورت کاملاً ایرانی انجام شد به گونه ای که حدود 90 درصد کالا و تجهیزات پروژه از سازندگان و تأمین‌ کنندگان داخلی تأمین شده است.
بازیار تصریح کرد: با بکارگیری توانمندی شرکتهای دانش بنیان داخلی کاهش 30 درصدی هزینه بهره برداری در ساخت مخازن 9 گانه در فاز 2 شاهد بودیم.

 بهره برداری از مخازن 9 گانه، تجلی بومی سازی در شرکت های زیرمجموعه وزارت دفاع است
«مجید ابن الرضا» در این آیین ضمن تشکر از یزدانی مدیرعامل شرکت مخازن سبز پتروشیمی عسلویه و همکارانش که این پروژه را در مدت 18 ماه به بهره برداری رساندند، تقدیر و تشکر کرد.
وی افزود: نکته مهم پروژه این بود که پیمانکار آن شرکت پارسیان سازه ایرانیان مبین و مشاور مدیریت طرح شرکت سمت و سوی توسعه ایرانیان، از شرکتهای زیرمجموعه وزارت دفاع انجام شد و نشان داد که این شرکتها ظرفیت و توانایی انجام کارهای بزرگ و ملی را دارند.
مدیر عامل ساتا به ثمر نشستن این پروژه را محصول کار جهادی و شبانه روزی در شستان و شرکت مخازن سبز عسلویه اعلام کرد و این پروژه را نماد تبلور توصیه رهبری مبنی بر تلاش بیشتر داخلی در مایوس کردن دشمن در جنگ اقتصادی دانست.

بهره برداری از پروژه 9 گانه مخازن سبز پتروشیمی عسلویه با حمایت مدیران عالی شستان
مهندس محمدرضا یزدانی مدیرعامل شرکت مخازن سبز عسلویه هم در آیین به بهره برداری رسمی از مخازن 9 گانه این شرکت ضمن تشکر از همه مدیران عامل سابق، مدیران شستان و پرسنل که با جان و دل کار کردند و در این پروژه نقش داشتند، افزود: بی شک اگر حمایت و پشتیبانی مدیر عامل شستان و مدیران عالی و تایید هیات مدیره شستان نبود، این پروژه با توجه به دوران سخت تحریم و کمبود اعتبار، با هزینه کم و در زمان مقرر به بهره برداری نمی رسید.

 افزایش ذخیره سازی و جلوگیری از توقف تولید مجتمع های پتروشیمی فاز 2 عسلویه
«محمدرضا یزدانی» مدیرعامل شرکت مخازن سبز پتروشیمی عسلویه در حاشیه این مراسم در گفت و گو با "نفت ما"، اظهار داشت: با بهره ‌برداری از مخازن 9گانه فاز 2این شرکت منجر به افزایش ۴۱۴ هزار مترمکعبی حجم ذخیره‌ سازی محصولات پتروشیمی شد.
 این پروژه با عزم ملی، مدیریت جهادی، دانش، تلاش و مجاهدت بومی اجرا شده و شامل ۶ دستگاه مخزن ذخیره‌سازی متانول و سه دستگاه مخزن ذخیره‌ سازی فرآورده‌ های اتیلن گلایکول با مجموع ظرفیتی بالغ بر ۴۱۴ هزار مترمکعب به همراه خطوط ارتباطی و صادراتی مورد نیاز تا درگاه بندر صادراتی پارس است.
به گفته وی، ارزش ریالی مخازن 9‌گانه بالغ بر 95 میلیون دلار ( ۲۴ هزار میلیارد ریال) بوده و طی مدت ۲۴ ماه تکمیل شده است.
یزدانی افزود: این شرکت از سال ۱۳۹۴ در حال ارائه انحصاری خدمات انبارش و ارسال محصولات پتروشیمیایی تولیدی فاز 2پتروشیمی منطقه ویژه انرژی پارس برای صادرات است.
مدیرعامل شرکت مخازن سبز پتروشیمی عسلویه در خصوص اهمیت راهبردی شرکت متبوع خود در صنعت پتروشیمی گفت: وجود فضای کافی انبارش محصول، این اطمینان را به شرکتهای تولیدی می ‌دهد که در صورت ایجاد خلل در بارگیری و صادرات، بدون وقفه به تولید و انبار کردن محصولات در مخازن سبز ادامه دهند . در واقع، اهمیت استراتژیک و اثرگذاری شرکت مخازن سبز پتروشیمی عسلویه بر صنعت پتروشیمی کشور به دلیل توانمندی در حفظ کیفیت محصولات پتروشیمیایی از زمان انبارش تا بارگیری در کشتی است. محصول تولید شده می‌تواند چند روز تا چند هفته در مخازن نگهداری و سپس برای صادرات، به اسکله ارسال و بارگیری می ‌‌‌شوند.
این شرکت طی ۸ سال فعالیت خود تمام محصولات را با کیفیت دریافتی، تحویل کشتی‌‌های حمل‌کننده محصول داشته است.
یزدانی ادامه داد: انواع محصولات مایع و گازی تولیدی مجتمع‌ های پتروشیمی فاز 2 عسلویه در مخازن این شرکت انبارش و ذخیره‌ سازی می ‌شوند؛ متانول، پروپان، بوتان، انواع فرآورده ‌های اتیلن گلایکول، نفتای سبک، اتیلن، بوتادین، استایرن منومر، پروپیلن، نرمال و ایزوبوتانول و دی ‌اتیل‌ هگزانول انواع محصولاتی هستند که با ظرفیت‌ های مورد نیاز و بر اساس تولید از ۶ هزار تا ۷۲۰ هزار مترمکعب در مخازن این شرکت ذخیره می ‌شوند.
مدیرعامل شرکت مخازن سبز پتروشیمی عسلویه با اشاره به اینکه شرکت های پتروشیمی مروارید، مرجان، بوشهر، کیمیای پارس خاورمیانه، سبلان و پارس گلایکول از خدمات این شرکت استفاده می ‌کنند، افزود: ایجاد فضای انبارش و ذخیره‌سازی بیش از ۱.۲ میلیون مترمکعب انواع محصولات پتروشیمیایی تولیدی مجتمع‌های پتروشیمی فاز دوم عسلویه در ۴۸ دستگاه مخزن از قبیل مخازن کروی فشار بالا، برودتی، اتمسفریک با سقف ثابت در این طرح پیش ‌بینی شده است.
یزدانی با بیان اینکه کل سرمایه ‌گذاری مورد نیاز برای احداث سه فاز طرح مخازن متمرکز سایت ۲ عسلویه به مبلغ ۶۲۰ میلیون دلار برآورد می ‌شود، تصریح کرد: میزان سرمایه‌گذاری انجام‌ شده تاکنون برای احداث ۲۲ مخزن ذخیره ‌سازی به همراه خطوط ارتباطی ورودی و خروجی و خطوط صادراتی تا محدوده بندر صادراتی پارس و تأسیسات زیربنایی مجتمع به مبلغ ۳۵۰ میلیون دلار است. این سرمایه‌گذاری انجام‌شده در شرکت مخازن سبز پتروشیمی عسلویه از سوی شرکت سرمایه‌گذاری تجاری شستان به عنوان سهامدار ۱۰۰ درصدی پروژه، انجام شده است.
یزدانی در پایان گفت: در ساخت مخازن 9 گانه فاز 2 این شرکت از دانش فنی و مهندسی شرکتهای داخلی استفاده شده و بیش از 80 درصد تجهیزات از شرکتهای داخلی تامین و تجهیز شده است. مضافا اینکه استفاده از توان شرکتهای داخلی باعث کاهش 30 درصدی هزینه اجرای پروژه شده است.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی