۱
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷
کد مطلب : ۱۶۳۵۴۹

روی پشت‌بام‌‎ها به کمک خورشید پول پارو کنید‌

معاون وزیر نیرو محمود کمانی از ۲ برابر شدن نیروگاه‌های خورشیدی در مدت کوتاه پیش رو خبر داده و می‌گوید که ۴ هزار ۳۰۰ نیروگاه جدید توسط مردم نصب خواهد شد.
روی پشت‌بام‌‎ها به کمک خورشید پول پارو کنید‌
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،هفته گذشته نیروگاه‌های خورشیدی که قابلیت نصب روی پشت بام منازل را دارد از 5 هزار سامانه عبور کرد؛ وزارت نیرو هم اعلام کرده رسیدن به 10 هزار نیروگاه خورشیدی کوچک را هدف گرفته است.
 «چرا با این همه نور آفتاب، روی پشت‌بام هر ایرانی صفحه خورشیدی نداریم.» این جملاتی جمعی است که محور بحث آن‌ها موضوع نیروگاه‌های خورشیدی است.
اخیر با نصب 65 نیروگاه خورشیدی کوچک بر فراز منازل روستایی در ورزنه اصفهان تعداد نیروگاه‌های خورشیدی حمایتی به 5 هزار سامانه رسید.معاون وزیر نیرو محمود کمانی از 2 برابر شدن نیروگاه‌های خورشیدی در مدت کوتاه پیش رو خبر داده و می‌گوید که 4 هزار 300 نیروگاه جدید توسط مردم نصب خواهد شد.یک خانواده نیروگاه‌دار خورشیدی بسته به رسیدگی به تجهیزات برای یک صفحه خورشیدی دست کم می‌تواند ماهانه بین 2 تا 3 میلیون تومان از فروش برق درآمد داشته باشد. امکان نصب 1 تا 10 صفحه خورشیدی بسته به مساحت پشت بام در هر خانه وجود دارد.
توجه به نیروگاه‌های خورشیدی خانگی طرحی بود که از سال 1396 به صورت سازمان‌یافته در دستور کار قرار گرفته اما تا سال 1401 نصب نیروگاه خورشیدی صرفه اقتصادی نداشت.با تغییر سازوکار تعیین نرخ و زمان خرید تضمینی، در کنار پرداخت تسهیلات با دوره بازگشت 7 ساله نصب نیروگاه‌های خورشیدی بر فراز منازل مورد استقبال مردم قرار گرفته است.
اقتصادی شدن نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس یک سرفصل جدید در فعالیت‌های حمایت از اقشار محروم باز خواهد کرد.کارشناس اقتصادی سیدرضا حامدی با اشاره به اینکه نصب نیروگاه‌های خورشیدی برای اقشار حمایتی کار صحیحی نیست، معتقد است که اتصال به شبکه و نگهداری سیستم‌های خورشیدی پیچیده است و مردم در نقاط حمایتی دانش نگه‌داری این سامانه‌ها را ندارند.در مقبال، کارشناس انرژی‌های نو مهدی شب‌نورد افرادی که نگهداری نیروگاه خورشیدی را پیچیده می‌دانند را بدون اطلاع خوانده و می‌گوید که نگهداری یک سامانه خورشیدی صرفا محدود به تمیز کردن صفحه برای افزایش بازدهی است که از عهده هر شخصی بر می‌آید.
علاوه بر اقشار نیازمند حمایت، نصب نیروگاه‌های خورشیدی در مدارس، مساجد و سایر امکان عمومی با سرمایه خیرین می‌تواند زمینه خلق ثروت برای این نهادها را از یک منبع پاک فراهم کند.این مسئله در کنار کمک به رفع ناترازی برق، باعث ایجاد یک درآمد ماهانه پایدار برای مدارس و مساجد است.

منبع:فارس 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی