۲
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۷
کد مطلب : ۱۶۵۷۱۵
محمود خاقانی در گفتگو با نفت ما:

اصرار بر تقابل با دنیا باعث شده ۳۰درصد از فروش نفت ایران به جیب خارجی ها برود

 گفتمان نفتی سعید جلیلی کلیشه ای است
خاقانی گفت: آقای قالیباف صراحتا اذعان کرده اند، تحریم موجب می‌شود، ۳۰ درصد پول فروش نفت از دسترس ما خارج می‌شود و به جیب دلالان و ... می‌ریزد. یعنی به همین راحتی با اصرار به تقابل با دنیا بیت المال تضعیف شود.
اصرار بر تقابل با دنیا باعث شده ۳۰درصد از فروش نفت ایران به جیب خارجی ها برود
محمود خاقانی، کارشناس انرژی در گفتگو با خبرنگار  آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، در واکنش به وعده‌های نفتی کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: در گفتمان انتخاباتی آقای سعید جلیلی که گفتمانی کلیشه‌ای و خیلی محدود است و بیشتر هم روی برنامه هفتم متوقف شده اند. وقتی بحث انرژی به میان آمد، جلیلی برای پاسخگویی طفره رفت و گفت، بعدا صحبت می‌کنم! همچنین ایشان در اقدامی تعجب برانگیز وعده صدور یک و نیم میلیون بشکه نفت در روز را داده است که در این رابطه به چند نکته باید توجه کرد. در برنامه ششم یک رقمی برای ظرفیت تولید نفت خام تعیین شده بود که تولید نفت خام به سه میلیون و هشتصد هزار بشکه و تولید گاز طبیعی به یک میلیارد متر مکعب برسد. همچنین قرار بود، راندمان نیروگاه‌های برق به ۶۰ تا ۵۶ درصد برسد.
مدیرکل پیشین وزارت نفت در ادامه گفت: همچنین بخش پایین دستی صنعت نفت، یعنی پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها به بخش خصوصی سازی یا به عبارتی خصولتی شده بود. با این توضیح که بهانه خصوصی سازی این بود که بخش خصوصی وارد حوزه سرمایه گذاری می‌شود تا راندمان نیروگاه‌ها و پالاشگاه‌ها بالا برود تا بتوانند فراورده‌های بهتری تولید کنند که البته هیچ کدام از این اهداف محقق نشد.
او افزود: با نگاهی به برنامه هفتم که آقایان کاندیدا ادعا می‌کنند، با این برنامه عجین شده اند، می‌بینیم در این برنامه برنامه‌ای برای تولید و دسترنج در نظر گرفته نشده است. یعنی نویسندگان و تصویب کنندگان اعتماد به نفس نداشته اند و اساسا نمی‌دانستند با این برنامه می‌خواستند، به کجا برسند. بعدا گفتند، رشد اقتصادی ۸، متوسط رشد صادرات نفتی ۴/۱۲ درصد، رشد صادرات غیرنقتی ۶/۲۲ درصد و متوسط رشد نقدینگی ۴/۲۰ درصدی را تا پایان اجرای برنامه در نظر گرفته بودند. حالا سئوال از کاندیدا‌های انتخابات به ویژه از نامزد‌های اصولگرا این است که نظرشان درباره تداوم تحریم‌ها چیست؟ آقای زاکانی یک جا با برجام مخالفت کرده است و رییس هسته‌ای دولت سیزهم به آژانس اطلاع می‌دهد، غنی سازی را بر اساس توافق برجام تنظیم می‌کنیم.
این کارشناس انرژی تصریح کرد: جالب این است که هیچ کدام از اصولگرایانی که خود را شایسته ریاست بر دولت می‌دانند، نگفته اند در حالیکه نظام بانکی به دلیل عدم عضویت در اف‌ای تی اف، آیا موافق ملحق شدن به این معاهده مهم بین المللی هستند یا نه؟ مشخصا جلیلی که برنامه فروش یک و نیم میلیون بشکه نفت را در نظر دارد، نمی‌گوید که چطور این کار را انجام می‌دهند و بازهم دست به دامن واسطه‌ها می‌شوند و چطور می‌خواهند، منابع حاصل از فروش نفت را به خزانه واریز کند؟
وی ادامه می‌دهد: آقای قالیباف صراحتا اذعان کرده اند، تحریم موجب می‌شود، ۳۰ درصد پول فروش نفت از دسترس ما خارج می‌شود و به جیب دلالان و ... می‌ریزد. یعنی به همین راحتی با اصرار به تقابل با دنیا بیت المال تضعیف شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی