۰
۲
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۸
کد مطلب : ۸۷۵۶۴
نگاهی به چالشهای بازار روانکارها

ضرر تولیدکنندگان خصوصی روغن با افزایش نرخ خوراک

بازار روغن ایران تقریبا به صورت انحصاری در اختیار چهار شرکت دولتی است و آنها به نوعی سکاندار شرکتهای خصوصی می باشند و طبیعتا آثار هر تغییر و افزایش بر بخش خصوصی که ضعیف تر است بیشتر نمایان خواهد شد. شرکتهایی که به نوعی از سوبسید مواد اولیه بهره برده اند ، در مقایسه با تولیدکنندگان خصوصی در جایگاه بالاتری در فروش قرار می گیرند و بیشترین سهم از بازار را در دست دارند و طبعا شاخص تعیین کننده ای در روند قیمتها خواهند بود . حال آنکه در مدیریت بازار آنها نیز نقصانهای بوده و با تقلب و چند نرخی بودن محصولاتشان روبرو هستند و تولیدکننده خصوصی داخلی مجبور به تحمل این تنشها هم می باشد.
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، مهندس علیرضا محمدی مدیر فروش شرکت پترونول در گفت و گو با خبرنگار نفت ما، بازار روانکار را پس از انرژی بزرگترین بازار کشور اعلام کرد و افزود: به خاطر این وسعت و اهمیت ،هر تغییری بر همه صنایع و همه اقشار تاثیر می گذارد. همانگونه که قیمت نفت خام جهانی است و بازار ،آن را تعیین می کند و شخصی یا سلیقه ای نیست قیمت روغن موتور هم وابسته به آن خواهد بود و نمی توان به صورت کاذب بالا و یا پایین نگه داشته شود. محمدی ادامه داد: در حالی که دو کیلو لوبکات (برش نفتی)، تقریبا یک کیلو روغن پایه تولید می کند ،لذا هر افزایش قیمت لوبکات ، دو برابر باعث افزایش روغن پایه خواهد شد. وی یادآور شد که 85 درصد مواد اولیه روانکارها را روغن پایه تشکیل می دهد پس محصول نهایی نیز افزایش چشمگیری روبرو خواهد شد حال آنکه تاثیر افزایشهای ارزی و مواد افزودنی وارداتی را هم باید در نظر داشت. وی در خصوص تکنولوژی تولید روغن پایه و پالایشگاه، اظهار داشت: نیاز به بازسازی و بروز کردن داریم و هم اکنون از کشورهای دیگر عقب افتاده  ایم. پالایشگاههای ایران ، روغن پایه گروه  یک تولید می کند که تقریبا در دنیا منسوخ شده است حال آنکه در دیگر کشورها ، گروههای دو و سه و بالاتر رواج دارد که با شاخصه های فنی و فیزیکی بالاتری تولید و عرضه میشود .  محمدی در مورد قیمت گذاری شرکت ملی پخش و پالایش بر خوراک روغن افزود: تغییرات قیمت ، شوکهایی را در پی خواهد داشت و طبیعتا ثبات قیمتها باعث رشد بازار خواهد بود . اگر نفت خام گران شود، لوب کات هم گران می شود و در نتیجه روغن پایه هم گران می شود. بازار روغن ایران تقریبا به صورت انحصاری در اختیار چهار شرکت دولتی است  و آنها به نوعی سکاندار شرکتهای خصوصی می باشند و طبیعتا آثار هر تغییر و افزایش بر بخش خصوصی که ضعیف تر است بیشتر نمایان خواهد شد. وی ادامه داد: تا کنون سابقه نداشته که تا ماه خرداد قیمتهایمان را به روز نکنیم. با توجه به افزایش تقریبی 40 درصدی قیمت مواد اولیه ، اگر اعمال کنیم ،بازار به راحتی نمی پذیرد و اگر اعمال نکنیم ضرر پیش روی تولید کننده خواهد بود  به همین روی  برخی شرکتها فروش نمی کنند و معطل تکلیف نهایی بازار می مانند.   مدیر فروش پترونول در مورد نقش افزایش قیمت روغن در اعتصاب کامیونداران گفت: روغن یکی از اقلام مصرفی است و پرمصرف تر از لاستیک است. رانندگان باید تقریباهر 15000 کیلومتر روغن موتور را تعوض کنند، رانندگان کامیون که اعتصاب کردند هنوز افزایشی در سال جدید را حس نکرده اند و نمی دانم اعتصابشان از برای چیست ؟قیمت واقعی که بر تولید کننده ها فشار میاورد بیشتر از قیمتهایی است که احتمالا در بازار توزیع می شود. وی تاکید کرد: روغن جزو اقلام پرمصرف است و در صورت ادامه روند کنونی استفاده از روغنهای ضعیف و کم کیفیت و ارزانتر  بیشتر خواهد شد که این هم خود باعث خساراتی بیشتر در آینده برای خریداران میباشد.  این کارشناس روغن در مورد حکایت شرکت ملی پخش و پالایش از تولیدکنندگان روغن اظهار داشت: پخش و پالایش با ثبات قیمت مواد اولیه و حفظ این ثبات ، گام موثری در بهبود روند تولید و عرضه خواهد داشت . در شرایط کنونی با افزایش مداوم خوراک روغن پایه، قیمتهای بازار بشدت متاثر میشود اگر چه ابتدا از طریق چهار تولید کننده بزرگ اعمال میشود ولی به همه انتقال می یابد و اگر یک بار برای همیشه سوبسید های دولتی حذف شود و همه تولیدکنندگان خصوصی و دولتی در یک بازار برابر رقابت کنند برای همه بهتر خواهد بود و توقع اضافی از طرف بازار ایجاد نخواهد شد و چه بسا که رقابتهای برابر باعث رشد تکنولوژی این صنعت هم میگردد. محمدی افزود: شرکتهایی که به نوعی از سوبسید مواد اولیه بهره برده اند ، در مقایسه با تولیدکنندگان خصوصی در جایگاه بالاتری در فروش قرار می گیرند و بیشترین سهم از بازار را در دست دارند و طبعا شاخص تعیین کننده ای در روند قیمتها خواهند بود  . حال آنکه در مدیریت بازار آنها نیز نقصانهای بوده و با تقلب و چند نرخی بودن محصولاتشان روبرو هستند و تولیدکننده خصوصی داخلی مجبور به تحمل این تنشها هم می باشد.  این کارشناس بازار روغن افزود: پیشنهاد می کنم که تعداد پالایشگاهها افزایش یافته و و قدیمی ها هم مودیفای شوند و تا با بروز کردن تکنولوژی پالایشگاهها و افزایش تولید بتوان راحتتر به بازارهای جهانی نزدیک شد و با قدرت بیشتری، ثبات قیمتها را پایش کرد. مدیر فروش پترونول در مورد تعیین افزایش قیمت روغنهای پایه و مواد افزودنی تصریح کرد استمرار این روند و عدم یکسان سازی و ثبات قیمت مواد اولیه ، موجب به ایجاد تقاضای محصول ارزان و همچنین  تولید وعرضه روغن بی کیفیت و البته قاچاق روغن وارداتی و در نهایت کمک به صنعت تقلب خواهد شد.  مدیر فروش پترونول در پایان افزود: روغن پایه داخلی از بورس تهیه می شود و در خود بورس هم مشکل وجود داشته است و بعضا تا یک ماه عرضه نشده است و باعث افزایش قیمت شده است. ثبات در بازار می تواند استمرار تولید را در پی داشته باشد و اگر قرار به حذف سوبسید هاست ،ایکاش یکبار برای همیشه و یکجا انجام گردد تا همه در یک رقابت برابر و البته بازار بدون شوک افزایش ، تولید و عرضه کنند و قطعا برای هیچ تولید کننده ای در این عرصه ، جا کم نیست.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


سید حسن حسنی زاده
با سلام آقای مهندس محمدی به واقع کلیه مشکلات و معضلات موجود بازار راونکارها را بخوبی و استادانه و با تجربه چندین ساله و تخصصی توضیح دادند که جای تقدیر و تشکر دارد مضافا به اینکه در جهت راهکار و مرتفع شدن این معضل و رقابت غلط تولید کنندگان باید بیشتر دقت و توجه نمود چه بسا آسیب هایی که در این راستا به مصرف کنندگان نهایی و صنعت و هزینه و آسیب هایی که به صنایع و بالاخص خودرو وارد می‌شود و بازار تولیدکنندگان بی مسئولیت که با حداقل استانداردها محصولات بی کیفیت و آسیب رسان را وارد بازار می کنند و به سود سرشار از این بابت میبرند و هیچ کنترل معقول و قانونی بر آنها نبست بیشتر باید توجه و مورد بررسی قرار گیرد
سید حسن حسنی زاده
با سلام آقای مهندس محمدی به واقع کلیه مشکلات و معضلات موجود بازار راونکارها را بخوبی و استادانه و با تجربه چندین ساله و تخصصی توضیح دادند که جای تقدیر و تشکر دارد مضافا به اینکه در جهت راهکار و مرتفع شدن این معضل و رقابت غلط تولید کنندگان باید بیشتر دقت و توجه نمود چه بسا آسیب هایی که در این راستا به مصرف کنندگان نهایی و صنعت و هزینه و آسیب هایی که به صنایع و بالاخص خودرو وارد می‌شود و بازار تولیدکنندگان بی مسئولیت که با حداقل استانداردها محصولات بی کیفیت و آسیب رسان را وارد بازار می کنند و به سود سرشار از این بابت میبرند و هیچ کنترل معقول و قانونی بر آنها نبست بیشتر باید توجه و مورد بررسی قرار گیردشرکتهای دولتی در اصل بدون هیچ مسئولیت پذیری و تعهد فقط در جهت حفظ سمت های ریاستی و مدیریتی فعال هستند و از سرمایه باد آورده ای که دولت در اختیارشان گذاشته جز نابودی تولید کنندگان داخلی دغدغه ای نداشته و ندارند