۵
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۱
کد مطلب : ۱۴۵۰۵۶

پلی اتیلن؛ ارزآورترین صادرات پتروشیمی ایران

براساس گزارش Global Data ،پیش‌بینی می‌شود چین بین سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۳۰، با سهم ۲۶ درصدی از پروژه‌های برنامه‌ریزی و اعلام شده جهانی در زمینه افزایش ظرفیت اتیلن، رشد کند.
پلی اتیلن؛ ارزآورترین صادرات پتروشیمی ایران
گزارش این شرکت پژوهشی نشان می‌دهد که پروژه‌های برنامه‌ریزی شده و اعلام شده در چین تا سال 2030 ،بالغ بر 27.24 میلیون تن در سال به ظرفیت اتیلن چین اضافه می‌کند که 20.44 میلیون تن در سال ظرفیت برنامه‌ریزی شده و 6.8 میلیون تن در سال از ظرفیت اعلام شده است.
به گزارش نفت ما، بر این اساس چین بر بازار جهانی اتیلن تسلط خواهد یافت، زیرا این کشور با بیشترین تعداد پروژه‌های جدید و بزرگترین گسترش ظرفیت مطلق ناشی از رشد اقتصادی خود روبه‌رو است.
این کشور قرار است در سال‌های آینده 38 پروژه اتیلن بسازد. پیش‌بینی می‌شود ایالات متحده پس از چین دومین میزان افزایش ظرفیت اتیلن در سطح جهان را داشته‌باشد. این کشور حدود 15.37 میلیون تن در سال از کل ظرفیت برنامه‌ریزی شده و اعلام شده جهانی اتیلن تا سال 2030 را به خود اختصاص داده‌است. منطقه خاورمیانه با تولید 29 میلیون تن اتیلن در سال، بعد از منطقه آسیای شمال شرقی (کشورهای چین، کره جنوبی، ژاپن و تایوان) و آمریکای شمالی در جایگاه سوم قرار دارد.
ایران با ظرفیت برنامه‌ریزی شده و اعلام شده اتیلن 10.79 میلیون تن در سال تا 2030 در جایگاه سوم قرار دارد. از این تعداد، بیشتر ظرفیت‌های اتیلن از پروژه‌های برنامه‌ریزی شده تأمین می‌شود.
ایران با ظرفیت حدود 7.34 میلیون تن اتیلن در سال، یکی از تولیدکنندگان اصلی در بین کشورهای خاورمیانه و جهان است که سهم 4.2 درصدی از تولید اتیلن دنیا را در اختیار دارد. طی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته و همچنین توسعه فازهای پارس جنوبی و دسترسی به گاز اتان، صنعت پتروشیمی کشور از حیث تولید اتیلن و البته تولید محصولات حاصله از این ماده در وضعیت نسبتاً خوبی قرار دارد. با توجه به طرح‌های برنامه‌ریزی و اعلام شده در زمینه اتیلن، پیش‌بینی می‌شود ظرفیت کل تا سال 2030 به بیش از 8.7 میلیون تن در سال افزایش یابد.
در زمینه مصرف اتیلن در کشور، بیشترین مصرف مربوط به پلی اتیلن سنگین و پس از آن پلی اتیلن سبک و پلی اتیلن سبک خطی است و پیش‌بینی می‌شود این روند تا سال 2030 ادامه داشته باشد.
Global data  گزارش داده ایران و آمریکا تا سال ۲۰۲۶ از کشورهای پیشرو در رشد بازار پلی اتیلن در جهان خواهند بود که باعث رشد جهانی قابلیت معاملات در بازار جهانی پلی اتیلن خواهند شد. این امر می‌تواند میزان تولید جهانی ۱۱۰.۵۰ میلیون تن درسال ۲۰۱۷ را تا سال ۲۰۲۶ به ۱۵۰.۹ میلیون تن درسال ارتقاء بخشد.
 ایران به عنوان کشوری در خاورمیانه، قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ با کمک ۲۲ مجتمع پلی اتیلن، قابلیت تولید خود را به نزدیک ۶.۷ میلیون تن درسال افزایش دهد. هزینه‌های سرمایه برای این پالایشگاه‌ها حدود ۷.۹۰ میلیارد دلار است. شرکت های پتروشیمی سپهر مکران و سپید مهر ایران مسوول افزایش ظرفیت‌های عمده این طرح خواهند بود. به گفته مدیر پروژه پتروشیمی در شرکت گلوبال دیتا، «برای ایران، هزینه ارزان عرضه و وجود ذخایر بالای گاز طبیعی از دلایل اصلی در تعجیل در افزودن قابلیت تولید پلی اتیلن در این کشور است. ایران از نظر دارا بودن مواد اولیه ارزان قیمت و نزدیکی به بازارهای درحال توسعه در آسیا، آماده افزایش قابلیت گسترده تولید پلی اتیلن در سال‌های آتی است.
به‌طور کلی روش معمول محاسبه قیمت بسیاری از محصولات پتروشیمی و پلیمری از جمله پلی اتیلن‌ها بر مبنای متوسط قیمت نشریات معتبر بین‌المللی ICIS و PLATTS به اضافه (منهای) یک مقدار یا نسبت جزئی تخفیف است. به‌علاوه عمده این محصولات از طریق عرضه در بورس مورد مبادله قرار می‌گیرد، به غیر از بخشی از آن که طی قراردادهای کوتاه‌مدت و بلندمدت فیمابین مجتمع‌های تولیدی مرتبط مبادله می‌شود. گریدهای مختلف پلی اتیلن، باارزش ترین صادرات پتروشیمی ایران از لحاظ ارزی است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی