۴
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
کد مطلب : ۱۴۴۰۲۴
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در گفتگو با نفت ما خبر داد:

۶۰ درصد از کاتالیست های مصرفی در پتروشیمی تولید داخل است

مرضیه حسینی
سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی به عنوان سازمان مسئول در بین شرکت های مستقر در منطقه نقش حیاتی و کلیدی را در زمینه ایجاد و توسعه زیرساخت ها، تسهیل دستیابی به خوراک مجتمع های تولیدی و امنیت پایدار محیط برعهده دارد.
۶۰ درصد از کاتالیست های مصرفی در پتروشیمی تولید داخل است
سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی به عنوان سازمان مسئول در بین شرکت های مستقر در منطقه نقش حیاتی و کلیدی را در زمینه ایجاد و توسعه زیرساخت ها، تسهیل دستیابی به خوراک مجتمع های تولیدی و امنیت پایدار محیط برعهده دارد. سید امید شهیدی نیا، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در گفتگو با «نفت ما» طرح ها و پروژه های آتی و در حال انجام منطقه ویژه در حوزه توسعه پتروشیمی را معرفی می کند.

برنامه های اقتصادی منطقه ویژه در راستای توسعه پتروشیمی در منطقه ویژه چیست؟

ما به عنوان مجموعه ای که ارایه دهنده تسهیلات زیر ساختی و زیر بنایی با هدف توسعه پتروشیمی در منطقه ویژه هستیم، از شرکت هایی که طرح های توسعه ای در حوزه پتروشیمی دارند حمایت کرده و زیرساخت ها و بسترهای مناسب را در اختیارشان قرار می دهیم. موانع و چالش هایی که پیش روی صنعت پتروشیمی است، نقش و اهمیت ما در پشتیبانی از شرکت های فعال منطقه را دو چندان می کند. به عنوان مثال، کمبود خوراک یعنی از مهم ترینِ این موانع است، عمده خوراکی که در صنعت پتروشیمی مصرف می شود خوراک مایع است که از منابع نفتی در جنوب تامین می شود، در راستای تامین خوراک و رفع کمبود آن هلدینگ خلیج فارس چند طرح کارآمد از جمله جمع آوری گازهای همراه و ان جی ال 3200 را در دست اجرا دارد. یک مگاپروژه با عنوان پتروشیمی الماس نیز به عنوان بزرگترین پروژه منطقه ویژه، کلنگ خورده است؛ علاوه بر موارد گفته شده، 15 طرح بالادستی و میان دستی دیگر نیز تدوین شده که در مراحل اولیه ساخت و طراحی قرار دارند. 3 واحد «پی دی اچ» داریم که دو واحد از این 3 واحد یعنی سلمان و هیرسا پلیمر از حیث construction فعال اند. این طرح، اولین تجربه صنعت پتروشیمی در تولید پروپیلن از این مسیر است که می تواند دستاوردهای چشمگیری از جمله رفع کمبود پروپیلن در توسعه این صنعت را مرتفع کند. طرح و تجربه دیگری که در مسیر تولید مواد پلیمری از گاز طبیعی در دست ساخت است، طرح «پترو الفین» است که این پروژه نیز به می تواند در حوزه توسعه صنعت پتروشیمی در آینده نزدیک موثر باشد. طرح های گفته شده نشانگر عزم صنعت در راستای تکمیل زنجیره ارزش از مواد پایه با توجه به ظرفیت های این حوزه است. به عنوان مثال می توان از ظرفیت بالای تولید متانول کشور به سمت افزایش تولید پروپیلن رفت به شرط آنکه شرکت های هلدینگ پای کار بیایند و در راستای تکمیل زنجیره ارزش سرمایه گذاری کنند. ناگفته نماند که منطقه ویژه کماکان ظرفیت پذیرش و اجرای چند طرح بزرگ دیگر در حوزه توسعه پتروشیمی را دارد. یکی از مشکلاتی که  همواره پیش روی آغاز و ادامه طرح های توسعه است، وضعیت بروکراسی اداری و مسایل مربوط به آن است، انتظار می رود با همکاری های دو جانبه و درک متقابل ضرورتِ اجرای این طرح ها، روند اداری آن تسهیل شود.

برای تامین هزینه ها طرح های گفته شده آیا چشم امیدی به مذاکرات برجام دارید؟

در طول چند سال اخیر منابع مالی طرح های توسعه پتروشیمی از محل سرمایه گذاری های داخلی و منابع مالی هلدینگ ها تامین شده، بی تردید رفع تحریم ها و گشودگی های اقتصادی به ویژه آمدن سرمایه های جدید، ورود تکنولوژی، خرید تجهیزات و ... می تواند مسیر رشد و توسعه صنعت پتروشیمی کشور را تسهیل کند. تحریم البته همیشه هم بد نبوده به عنوان مثال در حوزه دانش بنیان و یا تولید کاتالیست در داخل کشور، تحمیل شرایط تحریمی، عامل تحرُک و انگیزه برای خودکفایی و پیشرفت شد. در حال حاضر صنعت پتروشیمی بیش از60 درصد کاتالیست های مورد نیاز که به واقع قلب فراینده های پتروشیمی هاست را به صورت داخلی تولید می کند. در حوزه تجهیزات نیز شرایط تحریم سبب شد که شرکت ها ارتباط نزدیک تری با سازندگان داخلی برقرار کنند. بنابراین چشم انداز توسعه در صنعت پتروشیمی، چشم اندازی روشن و امیدوار کننده ای ایست.»
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی