۴
۵
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۶
کد مطلب : ۱۶۳۵۷۱
تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با نفت ما: 

وضعیت بد اقتصادی فرار سرمایه از کشور را تشدید کرده است

خروج ۱۰ میلیارد دلار سرمایه از کشور بسیار نگران کننده است
پازوکی گفت:متاسفانه در حالی که اقتصاد ایران برای رهایی از رکود به همتی مضاعف و البته عوامل لازم نیاز دارد، شاهد این هستیم که سرمایه داران ایرانی ترجیج شان این است که در خارج از کشور فعالیت شان را ادامه بدهند.
وضعیت بد اقتصادی فرار سرمایه از کشور را تشدید کرده است
«خروج سرمایه» یکی از هزینه سازترین اثرات بی ثباتی است که می‌تواند آسیب‌های زیادی را به منافع ملی تحمیل کند. 
مهدی پازوکی در گفتگو با «نفت ما» در خصوص فرار سرمایه از کشور اظهار داشت: قانون نانوشته اینطور حکم می‌کند که سرمایه پولی و سرمایه انسانی مهمترین الزام‌های رشد توسعه هستند و به همین دلیل، کشور‌ها برای تحقق هدف مهمِ تعالی اقتصادی باید شرایط را به نوعی مدیریت کنند که سرمایه مالی شان روز به روز بیشتر و انگیزه سرمایه انسانی شان برای سرمایه گذاری روز به روز پررنگ‌تر شود. اما متاسفانه در حالی که اقتصاد ایران برای رهایی از رکود به همتی مضاعف و البته عوامل لازم نیاز دارد، شاهد این هستیم که سرمایه داران ایرانی ترجیج شان این است که در خارج از کشور فعالیت شان را ادامه بدهند. یعنی وضعیت به قدری بد شده است که ایرانی‌ها کشور‌های همسایه را هم برای سرمایه گذاری بهتر از کشور خودشان می‌بینند. 
تحلیلگر مسائل اقتصادی در ادامه گفت: اینکه میزان خروج سرمایه از کشور به بیش از ۱۰ میلیادر دلار رسیده است، به این معنی است که به همین میزان تولید فلج می‌شود، به همین میزان تبادل ارز کاهش پیدا می‌کند، به همین میزان اشتغال کم می‌شود و ... پس لازم است به دست اندکاران توصیه و حتی هشدار داده شود که هر چه زودتر برای علاج این درد چاره اندیشی کنند. البته نمی‌توان نقش تحریم‌ها را در این وضعیت نگران کننده نادیده گرفت، اما این دلیل نمی‌شود در شرایطی که اقتصادمان از بازار جهانی کنار گذاشته شده است و احتیاج مبرمی به تولید در داخل داریم، دست مان را روی دست بگذاریم و خروج سرمایه‌های عظیم داخلی را از کشور شاهد باشیم. 
او با اشاره به غنای انرژی در ایران افزود: ایران در میان کشور‌های نفت خیز سرآمد است و به همین دلیل حتی در محدودترین موقعیت ممکن هم می‌توانیم با جدی گرفتن تولید فرآورده‌های نفتی تا حد زیادی گلیم اقتصاد را از آب بیرون بکشیم. تاکید من این است که پالایشگاه‌های موجود در کشور را تجهیز کنیم و همچنین حتی المقدور شرایط تولید را فراهم کنیم تا دیگر مجبور نشویم، به دلیل غیبت در بازار جهانی نفت، نفت مان را با تخفیف‌های آنچانی به چین، هند و ... بفروشیم. در کل باید گفت، لازم است در نظام تصمیم گیری این موضوع جدی گرفته شود و از منابع مهمی، چون نفت و گاز بهره برداری بیشتری داشته باشیم. 
استاد دانشگاه تصریح کرد: با همه این اوصاف نمی‌توان نسبت به سهم و نقش تحریم در فرار سرمایه از کشور را نادیده گرفت. در واقع نزدیک به ۲۰ سال است که ایران به بهانه تنازع هسته‌ای به طور جدی از سوی نظام بین الملل تحت فشار است و به همین دلیل حالا که نسبت به رفع تحدید‌های نظام بین الملل نمی‌توانیم امیدی داشته باشیم، باید همه هم و غم مان را به کار بگیریم تا بتوانیم از داشته‌های مان برای کمرنگ شدن تحریم استفاده کنیم. 
پازوکی در پایان گفت: نفت و در کل انرژی به قدری پتانسیل بالایی دارد که می‌توانیم با درایت و برنامه ریزی کارشناسی شده مشکلات مان را کمتر کنیم و نفت می‌تواند اثر تحریم را کمرنگ کند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


پاکسازی نفت = شاه کلید
مشکل اصلی کشور و صنعت نفت این است که شرکت ملی نفت و صندوق بازنشستگی نفت به زایشگاه شرکتهای مافیایی تودلی تبدیل شده اند که درامد اصلی شرکت را کانالیزه کرده و حیف و میل مینمایند !!
===========
راه حل هم کاملا مشخص است :‌
انحلال شرکتهای مافیایی درون شرکت ملی نفت و صندوق بازنشستگی نفت !!
( در یک کلام : پاکسازی قاطع شرکت نفت )

==============
کارگاه آموزشی ( ۱ ) :
مدیران ارشد ، نمایندگان و کاندیداهای مجلس ، بیست بار از روی این متن بنویسند !!
رسانه ها بیدار شوند !!
اخبار پوپولیستی کافیست !!
رسانه ها بیدار شوند !!
و مردم خواب را هم بیدار کنند !!
================
انرژی مجانی = تولید وسایل پرمصرف

انرژی مجانی = کسری بودجه
انرژی مجانی = تورم
انرژی مجانی = قاچاق سوخت
انرژی مجانی = حقوق پایین
انرژی مجانی = افزایش مهاجرت

انرژی مجانی = بدمصرفی
انرژی مجانی = خود کشی جمعی


=========
کسانی که به هر شکل نقشی در تثبیت قیمت مجانی سوخت در ایران راشته یا دارند ، عامل عقب ماندگی و مشکلات ایران هستند !!!

( مردم ، مسنولین یا رسانه ها و .... )

در عقب مانده ترین کشورهای جهان هم نمیتوان با پول دو کیلو پرتقال ، باک خودرو را پر کرد !!

در اقتصاد ناهار مجانی نداریم !!!

ناهار مجانی نداریم !!!
خیانتی به نام خصوصی سازی
کدام دولت و مجلس عاقلی همه صنایع و معادن دلارساز و بی نظیر خود را در اختیار بخش خصوصی میگذارد و بعد برای برگشت دلارهای آنها التماس میکند ؟ !
چرا دولت باید دست خود را خالی کند ؟
موضوع تهدید تمامیت اقتصاد و کل کشور است .
خصوصی سازی یک عامل مخرب و تهدید کننده کل نظام است .
------
خصوصی سازی در یک اقتصاد نفتی = خودکشی اقتصادی !!!
راز پیشرفت عربستان
اقتصاد دولتی : راز پیشرفت عربستان است .

خصوصی سازی نفت و پتروشیمی ایران
= فساد + اختلاف طبقاتی
+ تبعیض شغلی + کسری بودجه + تورم دو رقمی

شرکت ملی نفت ایزان ، واقعا ملی شود !!
صلاح
نخبگان رفته اند و پخمگان مدیریت میکنند