به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "
نفت ما"،نوزدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست امسال در کنار همه محاسن خود، حاشیههایی هم داشت که گاهی بیش از اندازه عجیب و غیر قابل باور بود. از جمله این حواشی، اقدام یک مجموعه کامپاندر نه چندان خوشنام در نصب یک تابلوی تبلیغاتی بزرگ با جمله «NO ABS» بود که توجه و تعجب بسیاری از بازدیدکنندگان، کارشناسان و مشارکت کنندگان این نمایشگاه تخصصی را به خود جلب کرد.
ای.بی.اس (Acrylonitrile Butadiene Styrene) یک نوع ترمو پلاستیک مهندسی است که به دلایل بسیاری از جمله مقاومت مکانیکی و حرارتی بالا، سختی، و همچنین مقاومت نسبتاً خوب در برابر ضربه، کاربردهای زیادی در صنایع پتروشیمی، خودرو، لوازم خانگی و... دارد. این محصول که به دلیل آلایندگی پایین زیست محیطی و ویژگیهای ارزشمند و کاربردی خود در دنیای امروز رشد مصرف دارد، در پتروشیمیهایی نظیر؛ پتروشیمی قائدبصیر، تبریز و پادجم تولید میشود و یکی از مهمترین و تکنیکال ترین محصولات پلیمری کشور است.
حسن عباسزاده، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در همین نمایشگاه با قاطعیت اعلام کرد که ای.بی.اس بازار خودش را دارد و کسی در صدد حذف آن از سبد محصولات نیست. وی تاکید کرد که اگر چه خوراک ای.بی.اس چالش بزرگی برای پتروشیمی است اما سه طرح بزرگ تولید «آکریلونیتریل» برای توسعه زنجیره ای.بی.اس در پتروشیمی جم و پالایشگاه آبادان با مشارکت مارون در حال اجراست تا تولید ای.بی.اس شکوفایی بیشتری داشته باشد.
با این اوصاف چرا یک کامپاندر کوچک در نمایشگاه بین المللی ایران پلاست(آوردگاه توانمندی ها و ظرفیت صنعت پتروشیمی ایران) دست به چنین تبلیغ خلاف قاعدهای میزند؟!
این سوالی است که پاسخوگویی به آن اگرچه تلخ است اما سخت نیست. شواهد و قرائن نشان میدهد که دو احتمال باعث چنین اقدام نابخردانهای شده است:
۱- در علم رسانه هر چیزی که باعث جلب توجه شود، استفاده تبلیغاتی دارد؛ حتی اگر این جلب توجه منفی باشد. برای همین هم هست که عدهای ترجیح میدهند با رفتارهای خلاف عرف، نام خود را سر زبانها بیندازند، حتی اگر به قیمت این باشد که آنها را نادان یا نامتعادل بدانند. شاید برخی نمیدانند بسیاری از دعواهای رسانهای یا مجازی، در واقع جنگ زرگری است و دو طرف دعوا همکار هستند و برای این هم به هم ناسزا میگویند تا طرفدار بیشتری جمع کنند. شرکتی که در نمایشگاه ایران پلاست چنین تابلویی نصب کرده، اقدامی خلاف قاعده و به ظاهر احمقانه انجام داده است. اما شاید پشت این کارش این تصور بوده که مورد توجه واقع میشود. این اقدام از این جهت مورد نیاز بوده که در ماههای اخیر اما و اگرهای فراوان درباره محصولات این شرکت وجود داشته است. محصولاتی که این شرکت به عنوان تولید داخلی به مردم فروخته شده، در واقع فقط مونتاژ قطعات چینی بوده که حالا با باگها و خطاهای مختلف، مصرف کنندگان را گرفتار کرده است. شما اگر در این وضعیت گرفتار میشدید برای پرت کردن حواس از آن دست به هر اقدام ناشیانه و خلاف عقل نمیزدید؟!
۲- نکته دیگری که بنا به نظر برخی کارشناسان باعث نصب چنین تابلویی شده، شبیه به مثل معروفی است که میگوید گربه دستش به گوشت نمیرسید، میگفت بو میدهد! ظاهرا شرکت انتخاب تا سال گذشته ای.بی. اس را با شوق و اشتیاق از تولیدکنندگان داخلی میگرفته اما بخش زیادی از آن را با ترکیبی ساده به بازار عرضه میکرده و سود جذابی به دست میآورده است. حالا چند وقتی است که این باب رحمت بسته شده است و تولیدکنندگان داخلی ای.بی.اس محصولشان را با قیمت های رقابتی به این شرکت میفروشند. ضربالمثل دیگری میگوید: دیگی که برای من نمیجوشد … . بر این اساس تابلوی «نه به ای.بی.اس» زینت بخش نمایشگاه ایران پلاست ۱۹ میشود!
در دنیای تجارت گاهی باید به چنین اقداماتی دست زد. گاهی باید از رانت استفاده کرد، گاهی باید باعث انحصار و عدم دسترسی مردم به کالاهای باکیفیت مشابه شد تا از ورشکستگی نجات یافت، گاهی هم باید تابلوهای عجیب و غریب زد تا به تولیدکنندگان محصولات پایه فشار آورد و نهاد تنظیم گر را به چالش کشاند، اما این بازیها تا کی جواب میدهد؟!