اصولا در اقتصاد، هر چیزی که دو نرخی و سه نرخی باشد فسادآور است.
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،این روزها همه جا صحبت از قیمت بنزین است. چون مسئولان متوجه شده اند که اولا به خاطر کسری بودجه، پول چندانی برای واردات بنزین ندارند و ثانیا چشم انداز کوتاه مدت و حتی میان مدتی برای جبران کمبود بنزین در داخل کشور وجود ندارد. به خاطر همین به سراغ کم هزینه ترین و شاید بی فایده ترین کار یعنی اضافه کردن نرخ سوم برای بنزین رفته اند که بسیار عجیب است. اگر بخواهیم به طور صریح بگوییم چند نرخی کردن بنزین از چاله به چاه افتادن است. چون نه تنها مصرف بنزین را چندان کاهش نمی دهد بلکه در رفع کسری بودجه برای واردات بنزین هم تاثیر زیادی ندارد. زمانی هم که بنزین دو نرخی شد همگان بر فسادآور بودن آن تاکید می کردند. اصولا در اقتصاد، هر چیزی که دو نرخی و سه نرخی باشد فسادآور است. از ارز گرفته که در دولت خاتمی تک نرخی شد و در دولتهای بعدی دونرخی و سه نرخی شد و فسادهای آن بر کسی پوشیده نیست تا بنزین دونرخی که خرید و فروش گسترده کارتهای سوخت و قاچاق و .. نشاندهنده زیانهای آن است. ضمن اینکه در کشوری با این حجم از ذخایر نفت، گیر کردن در موضوع تامین بنزین و سهمیه بندی آن، فقط نشانه سوءمدیریت پایدار است.
باور کنید راههای به مراتب بهتر و کم هزینه تر از سه نرخی کردن بنزین هم هست. سه نرخی کردن بنزین تداوم همان دور باطلی است که با دونرخی کردن بنزین شروع شد و این چاله، با سه نرخی کردن بنزین باز هم عمیقتر می شود. به جای این تصمیمات غیرکارشناسی، بهتر است مصرف را به شیوه دیگری کنترل کرد. افزایش کیفیت خودروهای داخلی، واردات خودروهای کم مصرف و تسهیل واردات خودروهای هیبریدی و برقی، توسعه زیرساختهای موردنیاز برای خودروهای برقی، و توسعه ضربتی ناوگان حمل و نقل عمومی در کلان شهرها راهکارهای موردنیاز برای کاهش مصرف بنزین است. بنزین سه نرخی نه تنها مشکلی را حل نمی کند، بلکه کشور را از چاله به چاهی می اندازد که خروج از آن به مراتب دشوارتر است.