به گزارش
نفت ما ، به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، از سه ماه پیش تا کنون حدود یک میلیارد بشکه نفت بر روی نفتکشها در دریاهای جهان انباشته شده است که یکی از دلایل آن تحریمها علیه کشورهای مختلف و شرکتهای نفتی است.
این خبر با استناد به دادههای شرکتهای تخصصی Vortexa، Kpler و OilX منتشر شده است. طبق گزارش بلومبرگ، بخش قابل توجهی از این نفت از کشورهایی میآید که تحت تحریم قرار دارند. بر اساس برآوردهای مختلف، ۲۰ تا ۴۰ درصد از این نفت از منشاَ روسیه، ایران و ونزوئلا است.
بلومبرگ مینویسد، این موضوع نشانهای از آن است که تحریمهای غرب موجب اختلال در تجارت جهانی سوختهای فسیلی شدهاند.
سهم سه کشور یادشده از تولید جهانی نفت حدود ۱۷ درصد است؛ این بدان معناست که نفت آنها سریعتر از سایر کشورها بر روی نفتکشها انباشته میشود. بلومبرگ اضافه میکند که این انباشت هم به رشد تولید، از جمله در روسیه، و هم به تأثیر مستقیم تحریمها مربوط است.
با این حال، تحلیلگران اشاره میکنند که حتی نفت کشورهایی که تحت تحریم نیستند نیز در حال انباشته شدن است. از جمله عربستان سعودی که در ماههای اخیر تولید و صادرات خود را افزایش داده است.
تأثیر بر قیمت جهانی نفت
به گفته معاملهگران نفت که بلومبرگ با آنها مصاحبه کرده است، سرنوشت این حجم عظیم نفت، چه تحریمشده و چه غیرتحریمی، تأثیر تعیینکنندهای بر روند قیمت نفت در ماههای آینده خواهد داشت.
کارشناسان شرکت Clarksons Securities نوشتهاند: «افزایش قیمت نفت تا حدی ناشی از تشدید تحریمهای غرب است، که موجب شده نفت روسیه روی کشتیها باقی بماند و نتوان آن را تخلیه کرد.»
پیشتر نیز گزارشهایی منتشر شده بود که بر اساس آنها بخشی از نفت به دلیل تحریمهای آمریکا علیه روسیه و ایران بدون مقصد مانده و در نفتکشها نگهداری میشود. در این گزارشها نیز گفته میشد که اگر تحریمها برداشته شود، بازار بهوضوح با مازاد عرضه روبرو خواهد شد.
بلومبرگ در ادامه گزارش خود نوشته است که میزان حملونقل دریایی نفت روسیه در هفتههای اخیر افزایش یافته، زیرا این کشور در چارچوب توافق اوپک تولید خود را بالا برده است. در عین حال، فشار بیسابقه غرب بر خریداران نفت روسیه سبب شده برخی محمولهها متوقف شوند.
همچنین احتمال میرود بخشی از نفت خام روسیه به دلیل حملات اوکراین به زیرساختهای نفتی مسکو، بهویژه پالایشگاهها، به سمت بنادر صادراتی هدایت شده باشد. حجم نفت روسیه موجود بر نفتکشها، از پایان ماه اوت بهشدت افزایش یافته و در پایان اکتبر به حدود ۳۹۰ میلیون بشکه رسیده است.
همچنین، بهدلیل کمبود نفتکشهای در دسترس، هزینه حمل روزانه نفتکشها به طور موقت به بیش از ۱۰۰ هزار دلار در روز رسیده است.
احتیاط چین و هند در خرید نفت روسیه
نگرانی از تحریمهای جدید غربی باعث بازآرایی مسیرهای صادراتی شده و اثرات آن بر واردکنندگان بزرگ مانند هند و چین نیز مشاهده میشود.
پالایشگاههای هند از دریافت برخی محمولهها خودداری کردهاند و نشانههایی وجود دارد که چین نیز تمایل چندانی برای جایگزینی خریدها ندارد.
تحریمهای آمریکا علیه دو شرکت بزرگ نفتی روسیه، روسنِفت (Rosneft) و لوکاویل (Lukoil)، تجارت نفت روسیه را بیش از پیش دشوار کرده است.
طبق محاسبات بلومبرگ از دادههای وزارت دارایی روسیه، درآمدهای نفتی این کشور در ماه گذشته نسبت به سال قبل بیش از ۲۴ درصد کاهش یافته است. دولت روسیه انتظار دارد درآمد نفت و گاز امسال به پایینترین سطح از زمان همهگیری کرونا (۲۰۲۰) برسد
افزایش صادرات نفت ایران به ضرب تخفیفها
صادرات نفت ایران نیز افزایش یافته و در ماه اکتبر به بالاترین سطح در هفت سال گذشته رسیده است. در عین حال در همین ماه بود که ایالات متحده علیه یکی از پایانههای بزرگ نفتی چین به دلیل نقش آن در "خرید نفتی که به تأمین مالی حکومت ایران کمک میکند"، تحریمهایی را اعمال کرد.
بنا بر دادههای شرکت تانکرترکرز، صادرات نفت ایران در ماه اکتبر به نزدیک ۲.۳ میلیون بشکه در روز رسیده که از زمان خروج آمریکا از برجام سابقه نداشته است.
این در حالی است که ماه قبل از آن صادرات نفت ایران به چین از جمله به دلیل تحریمها به کاهشی فاحش دچار شد. بنا بر دادههای جهانی صادرات نفت ایران به چین در سپتامبر به ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش یافت؛ که این میزان، پایینترین سطح از ماه مه و کمتر از میانگین سالانه حدود ۱.۳۸ میلیون بشکه در روز در سال جاری بود.
همزمان ایران به تخفیفهای بیسابقه در فروش نفت خود روی آورده است. رویترز در گزارش تازهای نوشته است که قیمت پیشنهادی برای نفت سبک ایران برای تحویل در ماه دسامبر با تخفیفی بیش از ۸ دلار در هر بشکه در قیاس با قیمتهای معیار، ارائه میشود؛ در حالی که این تخفیف در سپتامبر حدود ۶ دلار و در مارس حدود ۳ دلار بود.
منابع تجاری گفتند که قیمتهای پیشنهادی خرید حتی به تخفیفی حدود ۱۰ دلار در هر بشکه نیز رسیده است، زیرا خریداران به دنبال قیمتهای پایینتر هستند تا ریسک تحریمها و احتمال بروز مشکلات در بنادر چین هنگام تخلیه محمولهها را جبران کنند.
افزایش تولید در کشورهای بیرون از حوزه تحریم
با این حال، مقدار زیادی نفت غیرتحریمی نیز در نفتکشها ذخیره شده است، زیرا تولید جهانی نفت در حال افزایش است. طبق دادههای OilX، بزرگترین سهم از افزایش نفت روی دریا از پایان اوت تا کنون متعلق به عربستان سعودی بوده است، و پس از آن ایالات متحده و روسیه قرار دارند.
عربستان سعودی در ماه گذشته بیشترین میزان صادرات نفت خود در دو و نیم سال گذشته را ثبت کرده است، زیرا در تلاش است سهم بازار از دسترفته خود را که در نتیجه کاهش تولید اوپک و متحدانش از دست داده بود، بازپس گیرد.
در همین زمان، میزان نفت خام آمریکا در دریا نیز افزایش یافته است. ایالات متحده در اکتبر به بالاترین میانگین صادرات ماهانه خود از ژوئیه ۲۰۲۴ رسید. این افزایش پس از آن رخ داد که پالایشگاههای آسیایی در تابستان محمولههای آمریکایی را خریداری کردند، زیرا قیمت نفت خاورمیانه بهطور نسبی افزایش یافته بود.