۱
۱
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶
کد مطلب : ۱۶۰۰۳۸
رییس هیات مدیره اوپکس در گفت و گو با "نفت ما" تاکید کرد: (بخش ۶)

روسها در مقابله با تحریمهای نفتی، خیلی حرفه ای تر از ایران عمل کردند+ فیلم

نتوانستیم از جنگ اوکراین و جنگ قیمتی روسیه برای خودمان فرصت بسازیم
چون روسیه در اثر سیاست خارجی‌ که داشته، قیمت نفت را بالا کشانده و هر چقدر هم تخفیف داده، باز نسبت به دوره‌ مشابه قبل گرانتر فروخته است.
فایل ویدیو
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت وانرژی "نفت ما": دکتر احمد معروفخانی رییس هیات مدیره اوپکس (اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی) در گفت و گو با "نفت ما" در خصوص دامپینگ روسیه در بازار فرآورده های نفتی و پتروشیمی و تاثیر آن بر اتحادیه متبوع خود اظهار داشت:  بازارهای ما در حوزه‌ فرآورده‌ های نفتی در ابتدای شروع جنگ روسیه و اوکراین به‌شدت تحت تأثیر قرار گرفت. روسیه پیش ‌بینی و انتظار اینکه این جنگ بخواهد یک جنگ فرسایشی ادامه‌دار بشود و تحریم ‌ها بخواهد اثرگذار باشد را نداشت ولی بهرحال، آثار مخربی روی اقتصاد این کشور گذاشت.
رییس هیات مدیره اوپکس با اشاره به اینکه در ماه‌های ابتدایی بحران، روسیه تخفیف های خیلی عجیب و غریبی روی نفت خام و روی فرآورده‌ ها ارائه می‌ داد، افزود: نکته‌ای که مهم است علیرغم گذشت نزدیک به دو سال از جنگ روسیه و اوکراین، اگر بخواهیم عملکرد روسیه را بررسی کنیم، می ‌بینیم که روسها خیلی سریع و خیلی حرفه ‌ای ‌تر توانستند راهکارهای لازم را بیندیشند.
معروفخانی  اعلام کرد: شرایط روسیه با کشوری مثل ایران که نزدیک به 15 سال تحریم است، خیلی متفاوت بود، چون تحریمهای روسها از جنس تحریم ‌های حقوق بشری است، ولی امروز خیلی حرفه ‌ای ‌تر از ما دارند عمل می ‌کنند. روسها در حوزه‌ نفت خام آمدند و سیاست شان‌ را بر مبنای پالایشگاه و بالا بردن تولید فرآورده تا حد ممکن گذاشتند. از ‌طرفی هم سیاست خارجی‌ شان را طوری تعریف کردند که منجر به افزایش قیمت جهانی نفت خام بشود و در نتیجه تخفیفاتی هم که ارائه می دهند باز نتیجه اش برای آنها سود بوده است. یعنی اگر بیاییم آمار عملکرد فروش نفت خام روسیه را در یک سال بعد از جنگ و یک سال قبل از جنگ در اوکراین بررسی کنیم، می بینیم که سود بیشتری کرده و درآمد ارزی بیشتری داشته است!؟ چون روسیه در اثر سیاست خارجی‌ که داشته، قیمت نفت را بالا کشانده و هر چقدر هم تخفیف داده، باز نسبت به دوره‌ مشابه قبل گرانتر فروخته است. اتفاقی که عربستان سعودی هم خیلی استفاده کرده و نقطه‌ عطفی برای تقابل سیاستهایش با آمریکا بوده است.
این فعال اقتصادی بخش خصوصی گفت: در حوزه‌ فرآورده‌ های نفتی اولاً که ما این تهدید را می‌توانستیم به یک فرصت برای کشور تبدیل بکنیم، متأسفانه خیلی دیدگاه اقتصادی نسبت به تحولات بین المللی نداریم و همیشه اولویت نخست ما امنیتی و سیاسی بوده و اقتصاد جزو اولویت‌های آخر است و ما نتوانستیم از جنگ اوکراین و جنگ قیمتی روسیه برای خودمان فرصت بسازیم.
رییس هیات مدیره اوپکس تصریح کرد: از طرف دیگر با تخفیف هایی که روسیه خصوصاً در عرصه‌ متانول و اوره می داد و جای مانور ما کمتر بود، ضربه خوردیم در حالیکه باز در حوزه‌ فرآورده های نفتی دسترسیهای مختلف و بازارهای متنوع ‌تری داشتیم و می ‌توانستیم روشهایی برای جبران پیدا بکنیم، منتها در اوره و متانول این خیلی محدودتر بود.
معروفخانی تاکید کرد: ما در شرایط امروز در بازار فرآورده‌ ها اثر منفی‌ از جانب روسیه احساس نمی‌ کنیم چرا که روسیه در چند ماه اخیر به‌خاطر محدودیت ‌های داخلی خودش، صادرات بنزین و گازوئیل را خیلی کمتر کرده است، منتها باز در ماههای قبل از آن به‌ خاطر نظم و ساختار خیلی سریعی که به خود دیدند و رفتار خیلی حرفه ‌ای که در فروش از خودشان نشان دادند، آثار منفی به آن صورت مخربی بر صادرات فرآورده های نفتی کشور با توجه به اینکه خودم  فعال فرآورده ‌ها و صنعت پالایشی هستم، مشاهده نکردم.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


حسن
بسیار عالی