۲
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۹
کد مطلب : ۱۶۴۲۲۹
آژانس بين المللي انرژي پيش بيني اوپك را رد كرد؛

رشد تقاضاي نفت كند مي شود

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: با بهبود يافتن آثار اقتصادي ناشي از شرايط كرونايي در جهان، پيش بيني مي شود رشد تقاضاي نفت تا پايان سال جاري ميلادي به ۱.۲ ميليون بشكه در روز برسد .
رشد تقاضاي نفت كند مي شود
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،آژانس بين المللي انرژي در جديدترين پيش بيني خود رشد تقاضاي نفت در سال جاري ميلادي را 1.2 ميليون بشكه در روز اعلام كرد كه 100 هزار بشكه كمتر از پيش بيني قبلي اين آژانس بوده و اين درحاليست كه اوپك افزايش تقاضاي طلاي سياه تا پايان سال جاري ميلادي را 2.2 بشكه در روز پيش بيني كرده است.
در تحليل اين آژانس آمده است كه تغيير و تحول فوق العاده ضعيف در اقتصادهاي بزرگ اروپايي از ابتدای سال 2024، مهم ترين دليل كاهش تقاضاي نفت تا پايان سال مذكور است.
این آژانس در گزارش بازار نفت امروز خود گفت: شتاب افزایش مصرف نفت كند شده و باتوجه به آمار منتشره رشد مصرف نفت در سه ماهه اول 1.6 میلیون بشکه در روز گزارش شده که 120 هزار بشکه در روز کمتر از پیش بینی قبلی آژانس بین المللی انرژی است.
آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: با بهبود يافتن آثار اقتصادي ناشي از شرايط كرونايي در جهان، پيش بيني مي شود رشد تقاضاي نفت تا پايان سال جاري ميلادي به 1.2 ميليون بشكه در روز برسد كه البته اين آهنگ رشد براي سال آينده ميلادي 1.1 ميليون در روز خواهد بود كه 100 هزار بشكه كمتر از امسال است.
گفتني است ماه گذشته، آژانس بین المللی انرژی چشم انداز سال 2024 خود را از رشد تقاضای جهانی نفت 110 هزار بشکه در روز نسبت به گزارش فوریه افزایش داد و انتظار داشت رشد تقاضا برای سال 2024 به 1.3 میلیون بشکه در روز برسد، در حالی که در گزارش ماه قبل انتظار می رفت که 1.2 میلیون بشکه در روز باشد.
این آژانس اکنون در حال معکوس کردن این تجدید نظر برای رشد تقاضای نفت در بحبوحه تحولات "بسیار ضعیف" در OECD است كه از مهم ترين دلايل آن مي توان به آهنگ كند بازگشت از آثار منفي اقتصادي دوران كوويد، بهبود کارایی خودروها و افزایش ناوگان خودروهای برقی اشاره كرد.
قابل ذكر است كه برآوردهای آژانس بین‌المللی انرژی  بسیار کمتر از برآوردهای اوپک در خصوص افزايش تقاضاي نفت است. اوپك روز پنجشنبه پیش‌بینی خود را از رشد تقاضای جهانی نفت به میزان 2.2 میلیون بشکه در روز برای سال 2024 اعلام كرد که تقریباً نسبت به ارزیابی ماه گذشته تغییری نداشت. البته اوپك رشد تقاضاي نفت براي سال اينده ميلادي را 1.8 ميليون بشكه  در روز پيش بيني كرده كه بازهم بسيار بالاتر از پيش بيني آژانس بين المللي انرژي است.
اوپک همچنين روز پنجشنبه اعلام کرد: انتظار می رود تقاضای جهانی نفت در تابستان روند افزايش داشته باشد زیرا مصرف سوخت در حوزه حمل و نقل در سراسر جهان و در مناطق مختلف با رشد سفرهای تابستانی و تعطیلات افزایش خواهد يافت.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی