کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بازگشت ارزان فروشی به اوره ایران!

از ارزان فروشی پتروشیمی پردیس تا عدم النفع میلیون دلاری ایران

11 فروردين 1403 ساعت 11:23

هم اکنون شاهد اختلاف ۱۸ دلاری بین نرخ اوره دو شرکت پتروشیمی پردیس و شیراز هستیم تا با احتساب حجم صادراتی این شرکت در بهمن ماه، عدم النفعی معادل ۳/۶۲ میلیون دلاری یا بعبارتی ۱۴۴ میلیارد تومانی حاصل شود.


به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،بعد از تشکیل کارگروه اوره برای حل معضل ارزان فروشی اوره توسط پتروشیمی ها که بدنبال آن وضعیت اوره بهبود پیدا کرد اما پس از مدتی با کاهش انضباط نشست های ماهانه این کارگروه، شرکت های اوره ساز نرخ های متفاوتی را برای فروش اوره خود برگزیدند.
 چهار شرکت مطرح اوره ساز داخلی در بهمن ماه معادل ۳۸۱ هزارتن اوره صادر نموده اند که از این میزان ۵۳درصد مربوط به پردیس، ۲۷درصد به شیراز، ۱۷درصد به کرمانشاه و مابقی مربوط به پتروشیمی خراسان بوده است.
از سوی دیگر با لحاظ کردن دلار مبادله ای و بررسی عملکرد مالی چهار اوره ساز در بهمن ماه به نرخ های متفاوتی می رسیم بطوریکه این اوره سازها از سوی پتروشیمی خراسان با نرخ ۳۳۸ دلار، پتروشیمی کرمانشاه با نرخ ۳۳۶ دلار، پتروشیمی شیراز با نرخ ۳۱۲ دلار و پتروشیمی پردیس با نرخ ۲۹۴ دلار صادر شده است! این اختلاف قیمتی در حالی صورت گرفته که نرخ جهانی اوره در بهمن ماه با ۴۸ دلار رشد به عدد ۴۰۶ دلار در هر تن افزایش یافته و میانگین نرخ آن نیز ۳۸۵ دلار بوده است!
با این وجود شرکت های اوره ساز داخلی در یک بی نظمی آشکار و در سایه انفعال کارگروهی که در گذشته تاثیر بسزایی در اتحاد و هم افزایی اوره سازان داشت نرخ های صادراتی متفاوت با اختلافات فاحشی را برای خود در نظر گرفته بطوریکه هم اکنون شاهد اختلاف ۱۸ دلاری بین نرخ اوره دو شرکت پتروشیمی پردیس و شیراز هستیم تا با احتساب حجم صادراتی این شرکت در بهمن ماه، عدم النفعی معادل ۳/۶۲ میلیون دلاری یا بعبارتی ۱۴۴ میلیارد تومانی حاصل شود این در حالیست که در صورت احتساب اختلاف ۴۴ دلاری نرخ دو شرکت پتروشیمی پردیس و خراسان، عدم النفع این غول اوره ساز تا ۸/۸ میلیون دلار یا بعبارتی ۳۵۱ میلیارد تومان هم افزایش خواهد یافت!
ذکر این نکته ضروری است که پرسش و اعتراض سهامداران نسبت به نرخ های اوره صادراتی و لحاظ نمودن نادرست هزینه حمل اوره صادراتی در دو بخش از صورت های مالی (نرخ فروش محصول و هزینه های فروش) در مجمع اخیر پتروشیمی پردیس منجر به تکلیف به پیگیری این موضوعات از سوی ریاست مجمع (احمد لطفی؛ معاونت مالی گروه گسترش نفت و گاز پارسیان) گردید که تاکنون هیچ گونه شفاف سازی از سوی پتروشیمی پردیس صورت نگرفته است!


کد مطلب: 163997

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/report/163997/ارزان-فروشی-پتروشیمی-پردیس-عدم-النفع-میلیون-دلاری-ایران

نفت ما
  https://www.naftema.com