۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷
کد مطلب : ۹۸۸۷۴
پاسخ خادمی به اظهارات ابهری؛

به جای رانت جویی، شفاف باشید

خادمی گفت: آقای مهدوی زیاد به حاشیه می روند و طوری صحبت می کنند که انگار ما اطلاعات کافی از صنعت پتروشیمی نداریم. سهم بالای درآمد پتروشیمی ها کشور ارزی و از محل صادرات است.
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،   عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: متاسفانه انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، به دلیل ساختار مدیریتی آن که متشکل از مدیران هلدینگ های سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی هستند. این تشکل در طی این سال ها، به دنبال کاهش نرخ خوراک صنعت پتروشیمی با هدف کسب بیشتر سود هستند. اینکه آقای مهدوی نرخ گاز ایران را با کشور دیگر مقایسه می کند کار اشتباهی است. نرخ خوراک گاز یک ابزاری در دست وزارت نفت است که بتواند صنعت پتروشیمی کشور را رگولاتوری کند.   هدایت الله خادمی افزو: به فرض اینکه در کشور عربستان نرخ خوراک ارزان تر از ایران است، اما باید این را بدانیم که طبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، 80 درصد از سهام صنعت پتروشیمی عربستان دراختیار سابیک است و سابیک هم زیر مجموعه شرکت های آرامکو( شرکت دولتی) است. ضمن آنکه بیشتر خوراک پتروشیمی‌های عربستان گاز همراه است نه گاز طبیعی.
 وی ادامه داد: آقای مهدوی زیاد به حاشیه می روند و طوری صحبت می کنند که انگار ما اطلاعات کافی از صنعت پتروشیمی نداریم. سهم بالای درآمد پتروشیمی ها کشور ارزی و از محل صادرات است. به طور مثال پتروشیمی زاگرس در سال گذشته یک میلیارد دلار صادرات داشته و تنها 300 میلیون دلار آن به عنوای بهای خوراک به دولت پرداخت شدهاست. از آنجا که فرمول خوراک ارزی است و از طرفی دولت به شده به درآمدهای ارزی پتروشیمی ها نیازمند است و همیشه باید التماس پتروشیمی ها کنیم که ارز را وارد نیما کنید، آیا منطقی نیست بهای خوراک را بدون تبدیل به ریال، به صورت ارزی تسویه کنیم؟
       
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی