۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲
کد مطلب : ۸۸۹۱۴

ضربه ارزش بالای دلار به اوپک

از آنجا که نفت به دلار معامله می شود، دلار می تواند محدودیت قیمت را حفظ کند و میزان عایدی اعضای اوپک در سطوحی بالاتر را تعیین کند. بی تردید ارزش بالاتر دلار به اوپک ضربه می زند.
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، در نشست 174 وزرای نفت و انرژی اوپک وین، اعضای اوپک درباره برداشتن سقف ١٨ ماهه تولید برای تبیت قیمت ها بحث و تبادل نظر خواهند کرد.  در حالی که اوپک برای برگزاری نشست ٢٢ ژوئن آماده می شود، اعضای آن در جهانی بسیار متفاوت با چند سال پیش سیر می کنند.  اشباع بازار نفت و رسیدن قیمت ها به کمترین حد تمام شده است. اقتصاد جهان قوی تر شده و تقاضای جهانی به بالاترین حد رسیده است و توافق هسته ای که فروش بیشتر را برای ایران امکان پذیر می کرد، به مشکل برخورده است.  پس از سقوط قیمت در سال ٢٠١٦ تا مرز ٣٠ دلار در هر بشکه ، اکنون شاخص های قیمت به ٦٧ تا ٧٦ دلار رسیده اند.  قیمت سب د نفتی اوپک در روز 18 ژوئن در 71.09 دلار بود. تقاضای بازار از تولید پیش افتاده است و اعضای اوپک درباره لغو سقف تعیین شده برای تولید گفتگو خواهند کرد. روسیه و عربستان سعودی به دنبال افزایش تولید و کشورهای ضعیف تر عضو اوپک به دنبال ادامه افزایش قیمت ها هستند.  توافق میان اعضای اوپک هیچ گاه ساده نبوده است و تحلیل گران بر این باورند حتی در صورت برداشته شدن سقف، ظرفیت برای تولید اضافه محدود است و بازار نفت برای نخستین بار در سال های اخیر دستخوش شوک های احتمالی عرضه و نوسان قیمت ها در اثر تنشهای ژئوپلتیک خواهد بود.  پس از تصمیم دور از انتظار اعضای اوپک برای حفظ سقف تولید، نفت بیشتری در حال ورود به بازار است. عربستان سعودی و روسیه اعلام کردند برای مهار افزایش قیمت ها، در گذشته، نفت بیشتری تولید کرده اند.  اعضای اوپک از بحث های عربستان و آمریکا پیش از نشست اوپک آزرده خاطرند. ترامپ دوبار درباره قیمت نفت شکایت کرده است.  به نظر می رسد افزایش تولید عربستان در پاسخ به درخواست ترامپ بوده باشد. تولید اوپک ممکن است تا یک میلیون بشکه در روز افزایش یابد. اما کشورهای ونزوئلا، ایران، آنگولا، لیبی، و نیجریه هر یک به دلیلی با افزایش تولید و توقف افزایش قیمت ها مشکل دارند.  تولید کنندگان نفت شیل می توانند کمبود عرضه را جبران کنند. اما افزایش تولید به علت ماهیت معادن شیل زمانبر است. اعضای اوپک نمی خواهند میزان تقاضا که اکنون به علت قیمت های پایین تر و اقتصاد جهانی قوی تر در بالاترین حد است، ضربه ببیند. در نیمه دوم سال جاری تقاضا بیشتر هم می شود. 
پیش افتادن تقاضا از عرضه، بازار را مستعد شوک قیمت کرده است. اگرچه دوباره شاهد قیمت های هنگفت نخواهیم بود، اما این احتمال هم وجود دارد.  بازارها برای تأثیر احتمالی تهدیدات ژئوپلتیک و قطع کامل تولید آماده نیست. توجه به ظرفیت تولید مازاد اوپک و مقایسه آن با تقاضا نشان می دهد جایی برای اشتباه وجود ندارد.  مایکل کوهن تحلیلگر Barclays گفت بازار پیشتر قیمت ها را در وضعیتی تثبیت کرده است که فضا برای افزایشی اندک وجود داشته باشد. اگر اجماع درباره افزایش تولید به وجود نیاید، قیمت ها از سطح کنونی فراتر خواهد رفت.  دلار آمریکا یکی دیگر از عواملی است که باید در نظر گرفته شود. از آنجا که نفت به دلار معامله می شود، دلار می تواند محدودیت قیمت را حفظ کند و میزان عایدی اعضای اوپک در سطوحی بالاتر را تعیین کند. بی تردید ارزش بالاتر دلار به اوپک ضربه می زند.  https://www.theguardian.com/business/2018/jun/17/opec-summit-saudi-arabia-russia-oil-cartel    
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی
دولت و مجلس غافل از احوال مردم
 عبدالرسول جوادی بالاجاده / فعال رسانه ای