۰
۲
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۲
کد مطلب : ۷۶۹۹۰

حمایت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی از فناوری بومی و تحقیق و توسعه

صادق آبادی درپاسخ به پرسش خبرنگار "نفت ما"؛ در مورد بحث نانوتکنولوژی هم از فناوری بومی و تحقیق و توسعه حمایت کرده و می کنیم و کاتالیست های مورد نیاز مطابق با استانداردهای جهانی تولید شده است. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در واگذاری پالایشگاه شازند دولت نقش رگولاتوری دارد و تابع تصمیم سازمان خصوصی سازی هستیم و مطالبات کارکنان را همچنان پیگیری می کنیم.
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، علیرضا صادق آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه درباره میزان تولید و مصرف بنزین در کشور گفت: هم اکنون میزان مصرف بنزین حدود 75 میلیون لیتر در روز است که در همین زمان (اواخر آذر) میزان تولید ما به بیش از 74 میلیون لیتر در روز رسیده است و می توان گفت ظرفیت نهایی ما در روزهای عادی به 78 میلیون لیتر خواهد رسید. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی افزود: البته میزان میانگین مصرف بنزین در شش ماهه اول سال به دلیل مسافرت های نوروزی و تابستانی حدود 82 میلیون لیتر در روز است که این میزان در وی ادامه داد: ظرفیت تولید روزانه 41 میلیون لیتر بنزین یورو 4 و تولید 32 میلیون لیتر نفت گاز وجود دارد. معوان وزیر نفت با تاکید بر اینکه مشکلات آلودگی کلان شهرها را فقط با توزیع بنزین یورو4 یا نفت گاز نمی توان حل کرد، تصریح کرد:مصرف بنزین و فرآورده های نفتی هر ساله با رشد 6 تا 7 درصدی مواجه است. صادق آبادی در نشست خبری افزود: دو عامل تاثیرگذار بر آلودگی هوای تهران، خودروهای بی کیفیت و احتراق ناقص سوخت در این خودروهاست. وی ادامه داد: برای اثبات این ادعا، بنزین یورو4 را در یک خودرو خارجی مونتاژ داخل و یک خودرو ساخت داخل آزمایش کردیم که میزان آلایندگی خودروی داخلی به شدت بالاتر از خودروی خارجی مونتاژ داخل بود.  وی افزود: بر این اساس برای مقابله با آلودگی نمی توان تنها یک راه حل را در نظر گرفت بلکه سخت افزار استفاده از سوخت نیز بسیار تاثیرگذار است. صادق آبادی با اشاره به راه حل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی برای کاهش آلودگی هوا گفت: برنامه ما انتقال بنزین با کیفیت پالایشگاه ستاره خلیج فارس به تهران است چراکه بنزین یورو 4 کنونی در تهران با گوگرد 50 است اما بنزین تولیدی در پالایشگاه ستاره خلیج فارس تنها نیم واحد گوگرد دارد و بر این اساس، ما تلاش می کنیم با انتقال بنزین یورو 4 ستاره خلیج فارس به تهران به کاهش آلودگی هوا کمک کنیم اما با توجه به مراحل حمل ایمن بنزین، این انتقال 10 تا 15 روز طول می کشد. معاون وزیر نفت درباره میزان تولید بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز گفت: در مهرماه این پالایشگاه تنها سه و نیم میلیون تن بنزین یورو 4 تولید می کرد که پس از تغییر مدیریت، این میزان در آبان ماه به 8 میلیون و 800 هزار لیتر در روز رسید . صادق آبادی ادامه داد: در آبان ماه به دلیل سهل انگاری، با پنج روز قطعی برق در پالایشگاه روبرو شدیم که از همین فرصت استفاده کردیم و برخی نقایص در فاز یک پالایشگاه را برطرف کردیم که اکنون بعد از شروع کار مجدد پالایشگاه، تولید آن به 12 میلیون لیتر در روز رسیده است. معاون وزیر نفت درباره میزان واردات نفت با توجه به افزایش تولید گفت: زمانی می توانیم بگوییم نیاز به واردات نداریم که 10 درصد بیش از مصرف تولید کرده باشیم چرا که برخی پالایشگاهها نیاز به تعمیرات و بازسازی دارند و همین مساله می تواند تولید ما را کاهش دهد. وی افزود: هم اکنون با وجود آنکه تولید و مصرف ما فاصله کمی با هم دارند اما روزانه 13 میلیون لیتر بنزین وارد کشور می شود که بیشتر این واردات برای تامین ذخیره استراتژیک کشور صرف می شود. وی ادامه داد: ما در کشور نیاز به 500 تا 600 میلیون لیتر ذخیره بنزین استراتژیک داریم که همواره تلاش می کنیم این ذخیره را به طور ثابت در کشور حفظ کنیم. معاون وزیر نفت تاکید کرد: در زلزله اخیر در کرمانشاه ، تهران و کرمان از ثانیه های ابتدایی زلزله همکاران ما به خصوص در شرکت پخش اقدامات گسترده ای برای تامین سوخت مورد نیاز مردم انجام دادند و تنها در زلزله تهران در یک و نیم روز حدود 30 میلیون لیتر بنزین توزیع شد و ما در هیچکدام از جایگاهها تعطیلی نداشتیم و در همه مناطق زلزله زده از جایگاه داران خواستیم هیچ کدام از نازل های بنزین بدون اپراتور نباشند. صادق آبادی درباره اقدامات صورت گرفته در کرمانشاه نیز گفت: در روزهای ابتدایی زلزله 16 میلیون لیتر بنزین شامل پنج میلیون لیتر بنزین رایگان بین مردم توزیع شد ضمن آنکه نفت سفید به میزان مورد نیاز و 7500 کپسول پیک نیکی رایگان در بین آسیب دیدگان زلزله توزیع شد. وی درباره جابجایی برخی از مدیران شرکت پخش فرآورده های نفتی بعد از کارت زرد به وزیر نفت نیز توضیح داد: این تغییرات هیچ ارتباطی به کارت زرد وزیر نداشت و تصمیم گیری در باره این جابجایی ها از چند ماه قبل صورت گرفته بود و ما پس از نامه وزیر نفت مدیر منطقه تبریز را مجددا منصوب کردیم اما پنج مدیر دیگر به دلیل مشکلات در سوخت رسانی جابجا شده بودند . معاون وزیر نفت تاکید کرد: در بحث شرکت های زنجیره ای توزیع سوخت (برندینگ) 85 شرکت تاکنون صاحب صلاحیت تشخیص داده شده اند که از این تعداد 48 شرکت مربوط به مجاری توزیع ، 13 شرکت مربوط به شرکت های حمل و نقل ، هشت شرکت متعلق به اشخاص حقیقی ، پنج شرکت مربوط به سازندگان تجهیزات سی ان جی ، 9 شرکت مربوط به پالایشگاهها و سه شرکت نیز مربوط به توزیع کنندگان هستند و با قاطعیت می توانیم بگوییم در این روند هیچگونه رانتی وجود نداشته است. صادق آبادی درباره افزایش قیمت بنزین و گازوئیل نیز گفت: ما در این زمینه تصمیم گیرنده نیستیم و صرفا مجری طرح و مصوبه دولت خواهیم بود و هر تصمیمی که دولت و مجلس درباره قیمت بنزین اتخاذ کند ما آن را اجرا می کنیم. وی درباره هزینه تولید یک لیتر بنزین گفت: این هزینه شامل حدودا 45 سنت تولید و سه سنت هزینه انبارداری و توزیع است. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی درباره راه اندازی فازهای جدید پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز گفت: امیدواریم فاز دوم و سوم پالایشگاه با توجه به اقداماتی که صورت گرفته تا پایان سال 97 به سرانجام برسد و با راه اندازی این دو فاز، به طور کامل در تولید بنزین خودکفا شویم. صادق آبادی در درباره اخرین وضعیت پروژه سیراف گفت: قراردادهای مربوط به جذب سرمایه این پروژه در مراحل نهایی است. صادق آبادی درپاسخ به پرسش خبرنگار "نفت ما"؛ در واگذاری پالایشگاه شازند دولت نقش رگولاتوری دارد و تابع تصمیم سازمان خصوصی سازی هستیم و مطالبات کارکنان را همچنان پیگیری می کنیم. مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در مورد بحث نانوتکنولوژی هم از فناوری بومی و تحقیق و توسعه حمایت کرده و می کنیم و کاتالیست های مورد نیاز مطابق با استانداردهای جهانی تولید شده است .
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


ما پرسنل پالایشگاه شازند از مسئولین وزارت نفت و مسئولین استانی و نمایندگان مجلس تقاضا داریم برای جلوگیری از خصوصی سازی پالایشگاه شازند اقدامی عملی نمایند. دولت، قبل از وظیفه رگولاتوری، وظیفه ایجاد اشتغال و حفظ اشتغالهای موجود را دارد. با خصوصی بازی و پنهان شدن پشت واژه هایی مثل رگولاتوری عملا دولت از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کند و بدین ترتیب نمی توان به پیشرفت اقتصادی ایران امیدوار بود.
ما پرسنل پالایشگاه ارادت ویژه ای خدمت آقای صادق آبادی داریم اما توقع نداشتیم که ایشان در جمع رسانه ها مطلبی خلاف واقع در مورد نارضایتی پرسنل مطرح کنند. ایشان فرموده اند که عده ای در زمان راه اندازی فاز 2 پالایشگاه از شرکت خطوط لوله به پالایشگاه رفتند و قرار بوده بازگردند که این اتفاق نیفتاده!!!!!!! به عرض حضرتعالی می رساند حتی یک نفر، تکرار می کنم، حتی یک نفر مامور از شرکت خط لوله در پالایشگاه حضور نداشته و ندارد و همه افرادی که درخواست انتقالی دارند از ابتدای کار در استخدام پالایشگاه بوده اند و به خطر سوء مدیریت و رفتارهای تبعیض آمیز، درخواست فرار از پالایشگاه را داشته اند که شما و آقای صادق آبادی در جریان کامل آن موارد می باشید. البته مسئله خصوصی بازی نیز مزید بر علت شده و افراد می خواهند قبل از خصوصی شدن به شرکتهای دولتی منتقل شوند.
اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی