۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۴
کد مطلب : ۷۶۷۶۸
گفتگو با قدیمی ترین اپراتور اتی واگن ایران

برای مملکتم تا پای جان ایستاده ام

آنهایی که دستی بر آتش فوران های چاه های نفتی داشته اند به خوبی می دانند در چنین عملیات هایی نقش راننده اتی واگن بی بدیل است. اپراتور اتی واگن یکی از نقش آفرینان عملیات مهار چاه است که با مهارت و شجاعتی کم نظیر به قلب آتش می زند و استینگر را در دهانه چاه قرار دهد.
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، گزارش «علی مراد کاظمپور» از منطقه رگ سفید و چاه در حال فوران 147 را می خوانیم:  از آنجا که راننده اتی واگن در فاصله کمی از آتش قرار داشته و از طرفی حساس ترین بخش عملیات مهار از سطح را اجرا می کند، یکی از معدود افرادی است که فشار، حجم گاز و نفت و ابعاد فوران و رفتار آتش را از نزدیک زیر نظر دارد. در عملیات کنترل فوران از سطح رگ سفید ۱۴۷ دو راننده آتی واگن حضور دارند که باتجربه ترین و بااستعدادترین اپراتورهای این دستگاه در صنعت نفت محسوب می شوند. سیدعلی محمد حیدری با کوله باری از تجربه سابقه مفید 28 عملیات مهار فوران چاه در ایران و منطقه را دارد. 67 ساله است و 38 سال سابقه کار در مناطق نفت خیز جنوب را دارد. از دوران جوانی به استخدام شرکت نفت در آمده است و از همان ابتدا راننده ماشین آلات سنگین و اتی واگن بوده است و در سال 91  بازنشسته شده اما از صنعت نفت خداحافظی نکرده است و بخصوص در شرایط حساس آرام و قرار ندارد و بی هیچ منتی پا در رکاب اتی واگن می نهد. تشعشع انرژی از چشم ها و چهره گر گرفته این مرد به بقیه مردان میدان نیز توانی دو چندان می دهد. اهل مصاحبه و گفت و گو نیست اما به سادگی نباید از کنار این کوه تجربه گذشت که حداقل ۲۸ چین از خطوط چهره اش، مدال افتخار 28 عملیات کنترل چاه های نفت و گاز است. می گوید از مجموع این عملیات ها بیست تا  مربوط به چاه های کویت است؛ در رگ سفید هم عملیات داشته در سال55، در نفت شهر، چاه 111 کریت کمپ با آمریکایی ها؛ چاه های دهلران؛ چاه 58 گچساران؛ چاه کنگان و چاه پنجاه کریت کمپ را در کنار شهید الماسی بوده است. ️او که این روزها مقیم رگ سفید و مجاور آتش چاه ۱۴۷ است می گوید: قلبم برای سرزمینم می تپد و هنوز خسته نشده ام و این روزها دارم تمام تجربه ام را در اختیار سید منیر قرار می دهم که جوان مستعد و خوش آتیه در زمینه کنترل فوران است. سید علی محمد حیدری درباره چاه 147 رگ سفید می گوید: "هر چند چاه پنجاه نیز از فشار بالایی برخوردار بود اما به جرات باید بگویم در طول تمام این سالها هیچ  فورانی را  به شدت چاه رگ سفید ۱۴۷ ندیده ام و فشار و شدت و صدای کرکننده گاز و نفت خروجی از دهانه این چاه با هیچ یک از آنها قابل تشبیه نیست." ️از او می پرسم پس از این همه سال کار فرساینده، خسته نشده ای؟ می گوید: هر کسی در قبال کشورش وظیفه ای دارد، من برای مملکتم تا پای جان ایستاده ام  و باید بگویم عشق به میهن و کشور حسابش از همه چیز جداست. ️سیدعلی درباره اپراتور جوان اتی واگن سید منیر هم نظر جالبی دارد. می گوید با وجود او خیالم از بعضی جهات راحت است، صنعت نفت راهی طولانی در پیش دارد ما باید به نیروهای جوان اعتماد کنیم کاری که مهندس عالی پور و مهندس سپهری در این عملیات کردند و در کنار آدم های کارکشته جوان هایی با انگیزه و مستعد نیز به کار گرفتند و انشاء الله نتیجه خواهد داد. ️دارنده عنوان باسابقه ترین اپراتور اتی واگن می افزاید: دوست و همکار جوان من استعداد و شجاعت لازم را دارد و بسیار مسلط به کار است؛ اینروزها که به میان آتش می رود قلبم با اوست و لحظه ای چشم از او بر نمی دارم تا زمانی که به عقب باز گردد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی