۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۵
کد مطلب : ۷۲۰۵۰

آیا ایران، سهم خود را از بازار نفت به دست آورده است؟

ایران صادرات نفت خود را از هنگام اجرایی شدن توافق هسته ای در ماه ژانویه سال ٢٠١٦ بیش از دو برابر کرده و به روزانه ٢,٤ میلیون بشکه رسانده و به شدت در تلاش است تا برای بهبود زیرساختارهای فرسوده و توسعه میدانهای نفت و گاز خود به جذب سرمایه گذاریهای هرچه بیشتر اقدام کند.
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، امیرحسین زمانی نیا ، معاون امور بین الملل وزارت نفت ایران، در مصاحبه با نشریه فایننشال تایمز گفت ایران درحال مذاکره برای انعقاد ٢٨ توافق موقت با شرکتهای نفتی خارجی شامل شرکت مرسک اویل Maersk Oil و روسنفت برای توسعه میدان نفتی پارس جنوبی و بزرگترین میدان گاز جهان و با شرکتهای روسی لوک اویل Lukoil، گاز پروم Gazprom و زاروبژنفت Zarubezhneft برای توسعه میدانهای نفتی از جمله میدان پایدار غرب، آب تیمور و منصوری است. او گفت :" ما سرگرم مذاکره با هر شرکت بین المللی که شما می شناسید بجز شرکتهای آمریکایی، هستیم " او افزود که "اگر بخواهیم محافظه کارانه اعلام کنیم،" پیش بینی می شود که تهران قراردادهایی به ارزش بیش از ٢٠ میلیارد دلار در ظرف دوازده ماه آینده امضا کند.  زمانی نیا گفت معقتد است از هنگامی که ترامپ در ماه جاری از تائید دوباره پایبندی ایران به توافق هسته ای با قدرتهای جهانی خودداری کرد، هیچ تغییر محسوسی در قصد شرکتهای نفتی بین المللی برای سرمایه گذاری و سرعت مذاکرات آنها با ایران ایجاد نشده است. این تصمیم رئیس جمهور امریکا به آن معنا بود که کنگره تا پیش ازپایان سال جاری باید تعیین کند آیا به اعمال دوباره تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای ایران اقدام کند یا خیر.  بخش انرژی یکی از منفعت برندگان اصلی توافق سال ٢٠١٥ بوده است که به موجب آن تهران موافقت کرد فعالیت های هسته ای خود را متوقف سازد و بسیاری از تحریم ها علیه این کشور برداشته شود. ایران صادرات نفت خود را از هنگام اجرایی شدن توافق هسته ای در ماه ژانویه سال ٢٠١٦ بیش از دو برابر کرده و به روزانه ٢,٤ میلیون بشکه رسانده و به شدت در تلاش است تا برای بهبود زیرساختارهای فرسوده و توسعه میدانهای نفت و گاز خود به جذب سرمایه گذاریهای هرچه بیشتر اقدام کند. امضا کنندگان اروپایی این توافق – کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان – به شدت تلاش کرده اند تا مانع آمریکا از لغو توافق هسته ای شوند و انجام سرمایه گذاریهای خارجی را برای حفظ این توافق ضروری می دانند. کشورهای روسیه و چین نیز که از امضا کنندگان این توافق بوده اند، از آن حمایت می کنند. رئیس جمهور حسن روحانی نیز حمایت دولت از این توافق را به علت منافع اقتصادی قابل انتظار آن تضمین کرده است. شرکت توتال Total فرانسه در ماه جلای گذشته قراردادی را به ارزش ٤,٨ میلیارد دلار برای توسعه میدان گازی پارس جنوبی امضا و اعلام کرد تا زمانی که مقررات بین المللی اجازه دهد به این توافق خود پایبند خواهد ماند. ناظران ایران و بخش صنعت اکنون با کنجکاوی در حال نظاره هستند که آیا شرکت شل  Shellتوافق برای توسعه یکی از بزرگترین میدانهای نفت در جنوب ایران را امضا خواهد کرد یا خیر. این شرکت در ماه دسامبر توافق موقت را برای اجرای مطالعات در مورد میدان نفتی آزادگان و یادآوران در جنوب غرب ایران و میدان گازی کیش امضا کرد.
زمانی نیا اعلام کرد:" ما به یقین به فناوریهای نوین نیاز داریم. شرکتهای ایرانی نمی توانند بدون مشارکت شرکتهای خارجی، این میدانها را توسعه دهند. زیبنده ایران نیست که با وجود منابع نفت و گاز وسیع، چنین حجم اندکی نفت و گاز تولید کند." زمانی نیا گفت درحالیکه ایران به دنبال افزایش ظرفیت تولید خود است، حمایت اصولی اوپک را نیز برای افزایش صادرات به دست آورده و این افزایش از روز اول ماه ژانویه 2017 برقرار بوده است. روسیه که در این کاهش تولید به اوپک پیوسته است، در حال بررسی برای تمدید این توافق تا اواخر سال ٢٠١٨ است. قرار است که وزرای نفت کشورهای عضو این اوپک در پایان ماه نوامبر تشکیل جلسه دهند. تولید ایران ٣,٨ میلیون بشکه در روز است و در نیمه دوم سال ٢٠١٧ نیز به سطح مذکور دست یافت. زمانی نیا می گوید:"ما تقریباً سهم بازار خود را به دست آورده ایم."
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی
دولت و مجلس غافل از احوال مردم
 عبدالرسول جوادی بالاجاده / فعال رسانه ای