۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۱
کد مطلب : ۶۲۰۵۶

تویوتا؛ پیشتاز خودروی سبز

تویوتا، اساسا از باتریهای هیبرید با فلز نیکل برای نیروی موتور در خودروی پیریوس استفاده کرده است که به عنوان پیشتاز خودروی سبز شناخته می شود و شرکت های تسلا و نیسان نیز اینگونه خودروها را به صورت گسترده روانه بازار کرده اند.
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، مهندسین شرکت تویوتا موتور می گویند که آنها فناوری باتری لیتیوم-یونی ناپایدار را مهار و تولید کرده اند که  هم اکنون می توانند نیروی بیشتری را بدون هزینه اضافی چشمگیر به صورت کاملا امنی ذخیره کنند که انتخابی را به خودروسازان ژاپنی می دهد که به بازار رو به رشد خودروی برقی  وارد شوند. در همین حال شرکت تسلا و نیسان تقریبا از یک دهه پیش استفاده از فناوری باتری لیتیوم-یونی رو آغاز کرده بودند، تویوتا به خاطر نگرانیهایی همچون هزینه، اندازه و ایمنی، انتظار پیشرفتهای زیادی داشت.   باتریهایی لیتیومی-یونی می تواند به خاطر حوادث آتش سوزی گوشیهای هوشمند سامسونگ مورد سرزنش قرا بگیرد. تویوتا از توسعه فناوری باتری لیتیوم- یونی پشتیبانی کرده و برای خودروسازانی که از گزینه تولید برای همه خودروهای برقی مسافری، دوری کرده اند بازار فراهم می آورد و ترجیح می دهد که اهمیت را به خودروهای سلول سوخت هیدروژن بدهد. تویوتا در حالی تولید خودروی Prius Prime پرفروش بنزینی هیبرید را آغاز می کند که از باتریهای لیتیومی- یونی برای نیروی کافی خودرو در حدود 60 کیلیومتر در ساعت (37.3 مایل) در زمانی که شارژ کامل هستند قبل از اینکه موتور بنزینی روشن شود، استفاده می کند. به خاطر روشهای متفاوت سنجش مسافت خودروی الکتریکی، مسافت خودروی پریوس پرایم در ایالات متحده در حدود 25 مایل (40.2 کیلیومتر) فهرست شده است. تویوتا تاکنون در مدل های هیبریدی خود بیشتر از باتری های نیکل- هیبریدی استفاده کرده، قصد دارد برای مدل پریوس پرایم از باتری های لیتیوم-یونی کمک بگیرد. بسیاری از  باتری های لیتیوم-یونی خودروها،  از ترکیب شیمیایی نیکل، کبالت و منگنر استفاده می کنند. آنها نیروی بیشتری ذخیره می کنند،  مدت زمان شارژ کمتری دارند و ایمن تر از دیگر فناوریهای لیتیومی-یونی به نظر می ایند.  اما آنها هنوز هم می توانند بیش از اندازه گرم شوند و آتش سوزی ایجاد کنند چنانچه به درستی طراحی، ساخته و کنترل نشوند. کوجی تویوشیما مهندس ارشد خودروی پریوس می گوید: "توسعه باتری های لیتیوم-یونی خودروها که بتوانند به اندازه 10 سال یا صدها هزار کیلومتر قابل اعتماد باشند، کاری بسیار دشوار است. ما باتری هایمان را دو یا سه برابر تقویت کرده ایم تا در صورت بروز مشکل، ایمنی خود را از دست ندهند. این اقدامات همگی به خاطر ایمنی و صرفا ایمنی است." تویوتا، اساسا از باتریهای هیبرید با فلز نیکل برای نیروی موتور در خودروی پیریوس استفاده کرده است که به عنوان پیشتاز خودروی سبز شناخته می شود و شرکت های تسلا و نیسان نیز اینگونه خودروها را به صورت گسترده روانه بازار کرده اند. پاناسونیک تامین کننده اصلی باتری های لیتیوم-یونی خودروهای تسلا بوده است.تویوتا برای بهبود باتری های لیتیوم-یونی خود با کمپانی پاناسونیک وارد همکاری شده است. اطمینان تویوتا از ایمنی و ثبات باتریهای لیتیومی-یونی خود به خاطر فناوری پیشرفته کنترلی است که دقیقاً حرارت و شرایط هر یک از 95 سلول کارگذاشته شده بر روی بسته باتری جدید خود ناشی می شود. هیرواکی تاکئوچی از مهندسین ارشد درگیر توسعه این پروژه نیز می گوید:"سیستم کنترل ما می تواند حتی کوچک ترین نشانه اتصال کوتاه را در هر سلول شناسایی کند و همچنین از گسترش آن در سایر سلول ها پیشگیری کرده و یا باتری را کاملا خاموش کند." میثم قدیری/ نفت ما منبع: http://www.reuters.com/article/us-toyota-batteries-idUSKBN12U0ZH  
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی