۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰
کد مطلب : ۶۰۶۸۷

خوردگی عامل اصلی حوادث پتروشیمی و پالایشگاه‌ها

رئیس پردیس انرژی و محیط زیست گفت: علیرغم این که بیش از ۱۰ سال است مدیریت خوردگی در دنیا و از سوی شرکت‌هایی مثل شل و بی پی اجرا می شود ما هنوز در این زمینه مدیریت درستی نداریم.
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،جابر نشاطی، رئیس پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت  درباره برنامه وزارت نفت برای پیشگیری از خوردگی در صنعت نفت اظهار داشت: یکی از مباحث جدی در دنیا مدیریت خوردگی است که بعد از سال 2000 وارد ادبیات واحدهای صنعتی شد و شرکت های پیشروی دنیا آن را پیاده سازی کردند. وی افزود: در حال حاضر پژوهشگاه به دنبال این است که در آینده مدیریت خوردگی را در کل صنعت نفت پیاده سازی کند و این کار را از یک سال پیش شروع کرده و امیدواریم که در آینده نزدیک در صنعت نفت اجرایی شود. نشاطی تصریح کرد: ما مدل بومی آن را آماده کرده ایم و این آمادگی در کارشناسان وجود دارد که در کل صنعت نفت کشور آن را عملیاتی کنند. وی ادامه داد:  برای اینکه عمر تجهیزات را زیاد  کنیم نیاز است که در حوزه نگهداری کار جدی داشته باشیم که یکی از روش های آن این است  که در طول بهره برداری  تجهیزات را از نظر عملکرد و کارایی پایش دقیق داشته باشیم. رئیس پردیس انرژی و محیط زیست پالایشگاه صنعت نفت بیان کرد: از جمله روش های نگهداری تاسیسات صنعتی این است که مثلا اگر برای یک خط لوله اتفاقی بیفتد به موقع مواد شیمیایی مناسب تزریق شود، بازرسی فنی به موقع انجام شود، پارامترهای فنی به موقع کنترل شود و علاوه بر این  یک مکانیسم تعریف می شود که جایگاه هر کسی در حوزه نگهداری و تعمیرات مشخص می شود. وی با بیان اینکه در کشور ما مهندسی خوردگی به خوبی انجام می شود، گفت: با توجه به عمر بیش از 100 سال صنعت نفت مهندسی خوردگی جایگاه خوبی داریم و تقریبا از نظر فنی در کشور ما نقطه ضعف کم است اما نقطه ضعف اساسی در مدیریت خوردگی است یعنی باید بتوانیم فرایندهای مهندسی خوردگی را به صورت سازمان یافته و مکانیزه در یک واحد صنعتی پیاده سازی کنیم و جایگاه هر کس مشخص باشد و بتوانیم مشخص کنیم که علت اصلی و اشکال کار کجا بوده تا بتوانیم برنامه ریزی کنیم که این اشکالات بوجود نیاید.. نشاطی گفت: علیرغم اینکه  بیش از 10 سال است که مدیریت خوردگی در دنیا و از سوی شرکت هایی مثل شل و بی پی اجرا می شود ما هنوز مدیریت درستی در این زمینه نداریم. وی خاطرنشان کرد: ما در حال حاضرتکنولوژی  مدیریت خوردگی را در کشور تدوین و بومی کرده ایم و امیدواریم که در آینده در کل صنعت نفت اجرایی شود. رئیس پردیس انرژی و محیط زیست افزود: هزینه های خوردگی در کشور ما بسیار بالاست و بعضی مواقع شاید نزدیک 5 درصد تولید ناخالص ملی را هزینه های خوردگی تشکیل می دهد و پیش بینی می شود که سالانه 10 میلیارد دلار خسارت مستقیم به صنعت نفت و کل صنعت کشور وارد کند در قبال این خسارت هزینه های پروژه های مقابله با آن اندک و ناچیز است. وی ادامه داد: در دنیا نسبت هزینه های غیرمستقیم خوردگی به هزینه های مستقیم حدود 2 به 1 است اما در کشور ما با بررسی هایی میدانی که انجام دادیم این نسبت 10 به یک است یعنی هزینه زیادی به صنعت کشور متحمل می شود که تماما نیز غیر مستقیم هستند و می توانیم  با اجرا و پیاده سازی مدیریت خوردگی این هزینه ها را کم کنیم. نشاطی با اشاره به اینکه خوردگی یکی از عوامل اصلی اتفاقات در پتروشیمی و پالایشگاه های کشور است، اظهار داشت: این تکنولوژی عمر کوتاهی دارد اما واحد هایی که از این پس ساخته می شوند حتما باید یک واحد مدیریت خوردگی در کنار خود داشته باشند. وی یادآور شد: پژوهشگاه و کارشناسان داخلی به راحتی کار مقابله با آن را انجام می دهند اما می توانیم از مشاوره شرکت های بزرگ هم استفاده کنیم.   منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی