۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶
کد مطلب : ۵۹۰۷۱

بهبود کارایی سازمانی و عملکرد عملیاتی؛ اهداف کلیدی پتروشیمی های برتر جهانی

در سراسر دنیا، تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی نیازمند به دست آوردن مزیت رقابتی جهت افزایش سهم بازار بر اساس هزینه های خوراک، موقعیت مکانی مجتمع و راهبری کارای عملیات هستند. بهبود کارایی سازمانی و عملکرد عملیاتی را باید به عنوان اهداف کلیدی همه مجتمع های پتروشیمی به شمار آوریم.
بهبود کارایی سازمانی و عملکرد عملیاتی؛ اهداف کلیدی پتروشیمی های برتر جهانی
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، صنعت جهانی پتروشیمی باید برای بقا، همواره با بحران ها و چالش های متفاوتی به ویژه نوسان قیمت خوراک، تغییر در نظام عرضه و تقاضا و مقررات محدودکننده زیست محیطی، دست و پنجه نرم نماید. سقوط قیمت نفت در دو سال گذشته نیز وضعیت پیچیده ای را در شرایط بنیادین بازارهای جهانی انرژی پدید آورده و بر پویایی این حوزه، تاثیر قابل توجهی بر جای  گذاشته است. در دو سال گذشته، سقوط قیمت نفتا باعث بالا گرفتن رقابت تولیدکنندگان اروپایی و آسیایی با رقبای خاورمیانه و ایالات متحده شده است. در سال 2015 میلادی، تولیدکنندگان اروپایی و آسیایی که از کراکر نفتا بهره می بردند، در مقایسه با رقبای خاورمیانه و آمریکایی دارای خوراک اتان توانستند از مزیت رقابتی قابل توجه و حاشیه سود چشمگیری برخوردار شوند. همچنین با کاهش قیمت نفتا در مقایسه با اتان و تقویت دلار در برابر یورو، تولیدکنندگان اروپایی توانستند در بازار محصولات پتروشیمی، قدرتمندتر از گذشته به پیش روند. با سقوط قیمت نفت از تابستان سال 2014 میلادی، ما شاهد تغییر مهره های بازی در صنعت پتروشیمی دنیا بوده ایم. فراموش نکنید که در دو سال گذشته، افزایش ظرفیت عرضه زیادی در طرح های پتروشیمی دو کشور چین و ایالات متحده و منطقه خاورمیانه پدید آمده است. اتفاقی که موازنه شکننده عرضه و تقاضای جهانی این محصولات را بر هم زده است. از دیرباز، راهبردهای در پیش گرفته شده توسط صنایع پتروشیمی هر منطقه، متفاوت بوده و با توجه به شرایط و ویژگی های هر ناحیه، انتخاب و دنبال می گردد. اما با سقوط قیمت نفت، تعدادی از این راهبردها، تغییر یافته و ما در آستانه شکل گیری یک صنعت پتروشیمی نوین هستیم. در سال های اخیر، قیمت اندک خوراک اتان، به صنعت پتروشیمی جانی دوباره بخشیده و ما شاهد ساخت چند مجتمع دارای خوراک اتیلن و ایجاد خط لوله های جدید بوده ایم. شش مجتمع بزرگ پتروشیمی دارای خوراک اتیلن با مجموع ظرفیت 600 هزار بشکه در روز در حال تکمیل بوده و در فاصله سال های 2017 و 2018 میلادی، ما شاهد راه اندازی آنها خواهیم بود. توسعه طرح های پروپیلن ایالات متحده، از دیگر ویژگی های جدید این صنعت محسوب می شود. به هر حال، بازار پروپیلن ایالات متحده دارای محدودیت بوده و افزایش عرضه پروپان تولید شده از گاز طبیعی، باعث توسعه واحدهای هیدروژن زدایی پروپان گردیده که ساخت 6 واحد در مراحل مختلف پیشرفت قرار دارند. این طرح ها در مجموع 190 هزار بشکه در روز ظرفیت تولید دارند. و با توجه به بازار اشباع شده کنونی، صادرات در دستور کار مدیران پروژه های جدید قرار دارد. اما چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده محصولات پتروشیمی دنیا در نظر دارد تا کاهش واردات را در دستور کار خویش قرار دهد. این سیاست می تواند تاثیر گسترده ای بر بازار کنونی محصولات پتروشیمی دنیا به ویژه با پدید آمدن مازاد عرضه در بازار بر جای گذارد. و بدین ترتیب، چینی ها با سرمایه گذاری هنگفت در توسعه پروژه های پتروشیمی، صادرکنندگان این محصولات را با چالش بزرگی روبرو نموده اند. چینی ها با محدودیت دسترسی به نفت و گاز در کشورشان روبرو هستند، اما ذخایر عظیم زغالسنگ در چین وجود دارد. بدین ترتیب صدها واحد تبدیل زغال سنگ به محصولات شیمیایی در حال ساخت و تکمیل هستند. البته با قیمت های کنونی ارزان نفتا، تبدیل زغال سنگ به اولفین چندان اقتصادی نیست. به علاوه فقدان زیرساخت ها، سرمایه گذاری هنگفت مورد نیاز، دشواری دسترسی به آب و مسایل زیست محیطی از دیگر موانع توسعه طرح های تبدیل زغالسنگ به مواد شیمیایی به شمار می رود. اما از دیرباز، خاورمیانه از کم هزینه ترین اتیلن برخوردار بوده است. مثلا اگرچه قیمت هر میلیون بی تی یو اتیلن در این منطقه حدود 75/0 دلار بوده، عدد مشابه در ایالات متحده و در سه سال اخیر 3.5 دلار است. از سال ۲۰۰۸ میلای تاکنون، تولید اتان با رشد سالانه ۱۰ درصدی همراه بوده است. ساخت پرشتاب واحدهای مختلف نشان می دهد بازارهای صادراتی به عنوان هدف کلیدی توسعه این طرح ها تعیین شده است. کارشناسان با اشاره به توسعه دور از انتظار واحدهای جدید پتروشیمی در این سه منطقه معتقدند پدید آمدن مازاد ظرفیت و شدت گرفتن رقابت‏‎،‎ از نتایج این شرایط خواهد بود. در این وضعیت، بسیاری از تولیدکنندگان این پرسش را مطرح می کنند که چگونه باید در شرایط عدم اطمینان کنونی به فعالیت پرداخت، همچنان سودآور باقی ماند، و تصمیم های صحیح در سرمایه گذاری انتخاب نمود؟ در سراسر دنیا، تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی نیازمند به دست آوردن مزیت رقابتی جهت افزایش سهم بازار بر اساس هزینه های خوراک، موقعیت مکانی مجتمع و راهبری کارای عملیات هستند. بهبود کارایی سازمانی و عملکرد عملیاتی را باید به عنوان اهداف کلیدی همه مجتمع های پتروشیمی به شمار آوریم. محسن داوری/کارشناس امور بین الملل انرژی منبع: ماهنامه Hydrocarbon Engineering 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی