۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵
کد مطلب : ۵۸۵۹۵

پیامدهای ملی شدن صنعت نفت بر سیاست خارجی ایران

کشور ایران در طی قرن بیستم رویدادهای مهمی مانند اشغال در جنگ جهانی اول و دوم، تغییر نظام سیاسی از قاجاریه به پهلوی و انقلاب اسلامی ایران را تجربه کرده است که هر کدام پیامدهای داخلی و خارجی مختص به خود را داشته است. در این میان، یکی از مهمترین رویدادهای تاریخی قرن بیستم ایران ملی شدن صنعت نفت می‌باشد که گذر تاریخ سبب نشده است تا آثار و پیامدهای آن از میان برود.
پیامدهای ملی شدن صنعت نفت بر سیاست خارجی ایران
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  به‌عبارت دیگر علیرغم، بیش از گذشت شش دهه از ملی ‌شدن صنعت نفت، کشور ایران همچنان از این واقعه مهم تاثیر می‌پذیرد و خواهد پذیرفت. لذا، پرداختن به این موضوع الزاماً بررسی یک موضوع تاریخی بی‌ارتباط با زمان حال و آینده نیست. از این رو، در نوشتار حاضر قصد برآنست که به پیامدهای ملی شدن صنعت نفت در ایران بپردازیم که این پیامدها هم ‌اکنون نیز در سیاست خارجی کشور جاری است. 1- شکل گیری و نهادینه‌شدن استراتژی عدم تعهد در سیاست خارجی ایران: اولین پیامد ملی شدن صنعت نفت در ایران شکل‌دهی به در پیش گرفتن رویکرد یا استراتژی‌ای بود که الزاماً  با   الزامات ساختاری نظام بین‌الملل سازگاری ندارد. در شرایطی که جنگ سرد در جریان بود و هر کشوری به اجبار یا از روی اختیار در یکی از دو بلوک قدرت شرق یا غرب جای می‌گرفت؛ دولت وقت ایران خواهان راهی نو و متفاوت بود. در واقع، ایران استراتژی عدم تعهد به شرق و غرب را در پیش گرفت که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز به آن اشاره شده است. بنابراین  پیامد اول، شکل گیری و نهادینه ‌شدن استراتژی عدم تعهد در سیاست خارجی ایران بود که هم اکنون نیز تداوم دارد. 2- بی اعتمادی نسبت به دنیای غرب: پیامد دوم ملی شدن صنعت نفت ایران در عرصه خارجی، کاشته شدن بذر بی اعتمادی در جامعه و دولت ایران نسبت به غرب و مشخصاً کشور بریتانیا و آمریکا است که هنوز هم ادامه دارد. هر چند اقدامات قرن نوزدهم  بریتانیا  سبب بی‌اعتمادی ایرانیان به این کشور شده بود؛ اما نگاه نسبت به آمریکا مثبت بود.  مداخله روشن آمریکا و بریتانیا در انجام کودتای 28 مرداد سبب شد که حتی محمدرضا شاه  پهلوی نیز دیگر نتواند کامل به آمریکا و بریتانیا اعتماد کند. جامعه امروز ایران هنوز نتوانسته است نقش آمریکا در کودتای 28 مرداد را فراموش کند و در عرصه سیاسی نیز حکومت ایران اعتمادی به آمریکا ندارد. این بی اعتمادی و در تاریخ ماندن امروزه بخشی از هویت ایران در عرصه سیاست خارجی است. در واقع کودتای 28 مرداد ضربه ای به روابط ایران با غرب در عرصه دولت ملت زده است که به‌نظر می‌رسد به آسانی قابل ترمیم نیست. 3-  شبیه‌سازی تاریخی؛ پیامد سوم بدین معناست که ملی شدن نفت و مداخله قدرتهای خارجی و حتی نهادهای بین‌المللی در آن، امروزه به یک مثال رایج در سیاست خارجی ایران تبدیل شده است که از آن برای شباهت سازیهای تاریخی استفاده می‌کنند تا از این طریق حاصل ‌شدن نتایج یکسان را نتیجه‌گیری کنند. برای مثال، در سالیان اخیر مساله هسته‌ای ایران با ملی ‌شدن نفت مقایسه می‌شد و با این شبیه ‌سازی تاریخی عنوان می‌شد که همانند ملی شدن صنعت نفت قدرتهای خارجی در پی ایفای نقش مخرب و منفی هستند. البته این شبیه‌سازی تاریخی با در نظر گرفتن تمام ملاحظات زمانی و تاریخی درست به‌نظر می‌رسد. 4-برجسته تر شدن نقش مردم در سیاست خارجی: پیامد چهارم ملی شدن صنعت نفت ایران در عرصه خارجی، این بود که با تقویت پیوند سیاست خارجی و داخلی نقش مردم را در مسائل مهم خارجی پر رنگ کرد. در جریان ملی شدن نفت حمایت مردم و حساسیت جامعه نسبت به این واقعه تاریخی، نقش مهمی در موفقیتهای خارجی مصدق داشت. همچنان که بی‌تفاوت شدن مردم در ماههای پایانی حکومت دکتر مصدق نیز در شکست آن تاثیرگذار بود. این حادثه سبب شد که دولتمردان بعدی تلاش کنند به موضوعات مهم در عرصه سیاست خارجی رنگ و بوی مردمی بدهند و یا به ‌عبارتی آن را مردمی کنند. تاثیر این حادثه در جریان جنگ تحمیلی و مساله هسته‌ای ایران به وضوح مشهود است.  بدین معنا که تلاش می‌شود در موضوعات خارجی مهم مردم نیز مشارکت داده شوند، از این طریق آن موضوع را یک موضوع مردمی و واجد مشروعیت جلوه دهند. 5- غلبه آرمانگرایی بر واقعگرایی در سیاست خارجی: یکی دیگر از پیامدهای ملی شدن نفت که هنوز هم آثار آن در سیاست خارجی ایران وجود دارد؛ غلبه آرمانگرایی بر واقعگرایی و یا تاکید بر در پیش گرفتن یکی سیاست خاص با پرداخت هر قیمت و هزینه‌ای می‌باشد. این وضعیت که از آن تحت عنوان ایستادگی مقاومت، تسلیم ‌ناپذیری و... یاد می‌شود. چنان بر ادامه سیاست بدون توجه به هزینه‌های احتمالی آن اصرار و تاکید می‌شود که ممکن است امنیت وجودی در معرض خطر قرار گیرد. برای مثال در جریان ملی شدن نفت مصدق حاضر شد سقوط دولت خود را بپذیرد؛ اما از سیاست ملی شدن صنعت نفت دست بر ندارد. در جریان جنگ تحمیلی و نیز مساله هسته‌ای همواره شاهد رویکردی مشابه هستیم که شاید به ‌خاطر درس گرفتن از سقوط دولت دکتر مصدق بود که در مساله هسته‌ای سازش را بر سرنگونی ترجیح دادیم. منبع : ماهنامه عصرکیمیاگری
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی
دولت و مجلس غافل از احوال مردم
 عبدالرسول جوادی بالاجاده / فعال رسانه ای