۰
۲
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۹
کد مطلب : ۴۵۷۶۳

عدم ارزشیابی در نفت مساوی با نارضایتی شغلی و نبود بهره وری

سعیدمحمدزاده
هفته پیش طی حکمی از طرف دولت ارزشیابی کارکنان صنعت نفت حذف شد ! به گونه ای که تعجب همگان و بخصوص اهالی علم مدیریت را بر انگیخت. مزایایی که طی سال های متمادی و با دلایل و استدلال های قوی و قانونی به این قشر زحمت کش پرداخت می شد. که اثرات منفی در آینده در بحث بهره وری و خلاقیت در سازمان در بر خواهد داشت.
 عدم ارزشیابی در نفت مساوی با نارضایتی شغلی و نبود بهره وری
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، سازمان های موجود در هر جامعه ای با استفاده از منابع محدودی که در اختیار دارند ، به گونه ای به رفع نیاز های فردی و گروهی افراد جامعه می پردازند و از آنجا که منابع تولید همواره با یک ویژگی یعنی کمیابی مواجه هستند ، اغلب اصلی ترین هدف سازمان ها استفاده بهینه از عوامل تولید و رسیدن به اثر بخشی است . این عوامل شامل زمین ، سرمایه ، نیروی انسانی ، فن آوری و مدیریت است . در این بین نیروی انسانی ارزشمند ترین دارایی سازمان ها و از حساسیت بالایی برخوردار هستند. در مدیریت نوین نیرو های انسانی عملکرد انسان در درون سازمان انعکاسی از روش ، مهارت و ارزشیابی اوست. به همین منظور ارزشیابی کارکنان بخصوص در شرکت نفت یکی از اهداف بهسازی در مدیریت بخش های دولتی است که برای سنجش وزش ، توانایی ، انگیزش ، رفتار سغلی و ارزیابی عملکرد کارکنان می باشد. هفته پیش طی حکمی از طرف دولت ارزشیابی کارکنان صنعت نفت حذف شد ! به گونه ای که تعجب همگان و بخصوص اهالی علم مدیریت را بر انگیخت. مزایایی که طی سال های متمادی و با دلایل و استدلال های قوی و قانونی به این قشر زحمت کش پرداخت می شد. که اثرات منفی در آینده در بحث بهره وری و خلاقیت در سازمان در بر خواهد داشت. در اینجا جای چند بسی سوال و بحث و بررسی می باشد که :
مگر در علم مدیریت نوین جایگاه نیروی انسانی ارزشمند ترین دارایی هر سازمانی نیست ؟ مگر عملکرد یک فرد در درون سازمان نباید مورد ارزیابی قرار گیرد ؟
چرا آنچه که سند پویایی و شایسته سالاری صنعت نفت بوده و نشانگر ترقی بودن نفت است و ما ان را ارزشابی می دانیم را باید زیر سوال برد ؟ آیا از این پس شاهد بی تفاوتی کارکنان و نارضایتی شغلی انان را در پی خواهد داشت ؟ آیا به اهداف استراتژیک سازمان که همانا اثربخشی و بهره وری می باشد میتوان خوشبین بود ؟ شعاری در این رابطه است که می گوید :    rewarded behavior is repeated
یعنی رفتار پاداش دهده شده تکرار خواهد شد. بنا بر این می توان ادعا کرد که پاداش ها و افزایشات عاملی در جهت بهره وری و خلاقیت در سازمان ها می شوند. در اخر اینگه تصمیمات لحظه ای ، حساس و بدون کار کارشناسی می تواند ضربات جبران ناپذیری به صنعت شماره یک شکور وارد کند که اثرات ان تا سال ها باقی خواهد ماند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


با سلام
ظاهر ا شیخ الوزرا هم نتوانست با استدلال محکم دفاع کند
و ضربه اش بر فرق سر همکاران عزیز و زحمتکش در مجموعه نفت وارد میشود و ......
وقتی قرار باشه اون شخصی که کار میکنه با اون شخصی که اهل کار کردن نیست در ی حد باشن معلومه که اولی انگیزه شو از دست میده و از این به بعد بی خیال کار میشه.