۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸
کد مطلب : ۴۵۰۷۸

کشف بی‌سابقه میدان بزرگ گاز ارزشمند «هلیوم»در تانزانیا

ازاین گاز در صنایع فضایی برای خنک نگه داشتن ابزارهای ماهواره ها و پاک کردن موتور موشک ها به کار گرفته می شود. اکسیژن و هیدروژن وسایل نقلیه آپولو با همین گاز خنک نگاه داشته شد همچنین هلیوم در خنک کردن کوبنده بزرگ ذرات اتمی هادرون (ال اچ سی) و مغناطیس‌های ابررسانا در اسکنرهای ام‌آر‌آی کاربرد دارد.
 کشف بی‌سابقه میدان بزرگ گاز ارزشمند «هلیوم»در تانزانیا
به گزارش نفت ما ،دانشمندان موفق به کشف یک میدان بزرگ گاز هلیوم در تانزانیا شدند.

زمین شناسان در دانشگاه های دورهام و آکسفورد خاطرنشان می کنند با توجه به رو به اتمام بودن ذخایر این گاز، کشف تازه معادلات را عوض می کند.

از گاز هلیوم در اسکنرهای ام‌آر‌‌آی بیمارستانی و همچنین فضاپیماها، تلسکوپ ها و دستگاه نظارت بر پرتوهای اتمی استفاده می شود.

این گاز ارزشمند تا پیش از این فقط به مقدار کم در جریان حفاری های نفت و گاز کشف شده بود.

محققان با کمک شیوه تازه اکتشافی مقادیر بزرگی از هلیوم را در صحرای موسوم به "ریفت ولی" تانزانیا در شرق آفریقا پیدا کرده اند.

خبرها حاکی است که ذخیره کشف شده فقط در یک بخش این میدان برای پر کردن بیش از یک میلیون دستگاه اسکن ام‌آر‌آی کافی است.

پروفسور کریس بالنتین از بخش علوم زمین دانشگاه آکسفورد گفت:‌ "این کشف معادلات را در زمینه رفع نیازهای آینده به هلیوم بر هم می زند و کشف های مشابه در آینده نزدیک دور از تصور نیست."

هلیوم در فرآیند آهسته تجزیه هسته اتم یا همان واپاشی هسته ای اتم ها در صخره های زمین تشکیل می شود. با این حال ذخایر جهانی آن کم شده و هشدار داده می شد که ممکن است ذخایر آن در درازمدت قابل تضمین نباشد.

بنابر این گزارش، هلیوم دومین گاز فراوان در کیهان است اما روی زمین نایاب است به طوری که قیمت هلیوم در ۱۵ سال گذشته ۵۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

محققان می گویند که فعالیت آتشفشانی در "ریفت ولی" باعث انتشار گاز هلیوم در صخره های کهن می شود که در نهایت در میدان های کم عمق تر گاز به تله می افتد.

براساس برآوردها، میزان ذخیره میدان تازه ۵۴ میلیارد متر مکعب است که می تواند نیاز چندین سال بشر را تامین کند.

از هلیوم اغلب برای پر کردن بادکنک های بازی، آب و هوایی و بالن ها استفاده می شود چون چگالی آن بسیار پایین است. علاوه بر این، گاز مورد استفاده در کپسول های غواصانی که به عمیق زیاد می روند ۸۰ درصد هلیوم و ۲۰ درصد اکسیژن است همچنین برای اسکن بارکدهای فروشگاه ها از لیزرهای هلیومی-نئونی استفاده می شود.   منبع: تابناک