۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۲
کد مطلب : ۲۰۴۹۷
دو اشکال عمده اقتصاد ایران از منظر رهبری چیست؟

رووس فرمایشات رهبری درباره نفت چه بود؟

نقش پررنگ انتقاد به نفتی بودن اقتصاد در فرمایشات مقام معظم رهبری در سخنان امروز ایشان، یافتن راهکاری برای رهایی از اقتصاد تک محصولی را ضروری تر می سازد.
رووس فرمایشات رهبری درباره نفت چه بود؟
به گزارش نفت ما، مقام معظم رهبری دیروز (چهارشنبه) در دیدار جمعی از مردم استان آذربایجان شرقی، ویژگیهای اقتصاد مقاومتی را تشریح کرده و مهمترین اشکالات اقتصاد ایران را برشمردند. ایشان دو اشکال عمده اقتصاد ایران را نفتی بودن و دولتی بودن اعلام می کردند.
اما رووس فرمایشات رهبری درباره نفت چه بود؟
۱-دور زدن ایران در خطوط لوله نفت و گاز : ایشان به موضوع دور زدن ایران در خطوط لوله نفت و گاز اشاره و تاکید کردند: غربی ها و عمدتاً آمریکاییها، با برنامه ریزی و با استفاده از شیوه های مختلف اقدام به کارشکنی در طرحها و فعالیت های بزرگ اقتصادی ایران با کشورهای منطقه و دور زدن ایران در خطوط انتقال نفت و گاز، خطوط زمینی و هوایی و خطوط شبکه های ارتباطاتی کردند و عملاً سال ها پیش از قضایای هسته ای، تحریم بی سر و صدایی را آغاز کردند که این مقابله اقتصادی تا به امروز ادامه داشته است.
۲-انتقاد از نفتی بودن اقتصاد : حضرت آیت الله خامنه ای، نفتی بودن را یکی از اشکالات عمده اقتصاد ایران برشمردند و با تأکید بر اینکه باید در مقابل برنامه ریزی بدخواهان به گونه ای تلاش شود که ضربه دشمن، تأثیرگذار نشود و یا کم اثر شود، افزودند: علاوه بر برنامه ریزی مستمر و گسترده جبهه استکبار، اقتصاد کشور از دو اشکال بزرگ «نفتی بودن» و «دولتی بودن» نیز به شدت رنج می برد.
۳-انتقاد از خام فروشی : ایشان این بار هم از خام فروشی نفت انتقاد کردند و خام فروشی نفت و صرف آن در امور جاری کشور و استفاده نکردن از فرآورده های گسترده ناشی از ارزش افزوده نفت را، میراث شوم رژیم طاغوت و خسارتی جبران ناپذیر خواندند و گفتند: این روش، آسان ترین راه پول درآوردن است که برخی از مسئولان در طول زمان های مختلف، ترجیح دادند از این پول آسان، استفاده کنند.
۴-عزا گرفتن برای کاهش قیمت نفت : بخش دیگری از سخنان رهبری به موضوع کاهش قیمت نفت اختصاص داشت. ایشان تصریح کردند: اگر پایه اقتصاد کشور براساس استفاده از ظرفیت های مردمی و تولید داخلی برنامه ریزی و مستحکم شود، دیگر برای تحریم ها و کاهش قیمت نفت عزا نمی گیریم و دچار نگرانی نمی شویم.
۵-قطع وابستگی به نفت : رهبر انقلاب اسلامی به موضوع قطع وابستگی به نفت هم اشاره کردند. ایشان یکی از لوازم اصلی و مهم خروج از اقتصاد نفتی را، قطع وابستگی بودجه کشور به درآمد نفت دانستند و خاطرنشان کردند: باید به این نقطه برسیم و معتقدم این کار سخت را می توان با همت و با اعتماد به مردم و جوان ها و سرمایه های داخلی و بالاتر از همه، با اعتماد به خداوند متعال که وعده نصرت داده است، انجام داد.
۶-راهکار قطع وابستگی بودجه به نفت : حضرت آیت الله خامنه ای راهکار قطع وابستگی بودجه به نفت را هم بیان کردند. ایشان با تأکید بر اینکه یکی از راههای قطع وابستگی بودجه به درآمد نفت، تکیه بر درآمد حاصل از مالیاتِ تولید و تجارت است، گفتند: برخی سرمایه داران کلانی که از دادن مالیات خودداری و فرار می کنند مرتکب جرم می شوند زیرا کشور را به پول نفت بیش از پیش وابسته می کنند و زمینه ساز بروز مشکلات بیشتر می شوند./نکونیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی