۰
۱
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۳
کد مطلب : ۱۶۴۷۶۷

با چالش مهاجرت نیروهای پالایشگاهی مواجهیم

عاشوری از بروز چالش برای پالایشگاه لاوان در پی مهاجرت نیروهای متخصص این پالایشگاه خبر داد و گفت: تا پیش از این، مهندسین ما درخواست رفتن به خارج از کشور داشتند، اکنون افراد فنی و آچاربه‌دست پالایشگاه‌ها نیز درخواست کار در کشورهای خارجی را دارند.
با چالش مهاجرت نیروهای پالایشگاهی مواجهیم
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت کشور میزان هدررفت بنزین را سالانه ۲۵ میلیارد دلار عنوان کرد.
 ناصر عاشوری با بیان اینکه دولت و مجلس باید بدنبال بهینه سازی سوخت و کنترل مصرف باشند، اظهار داشت: بنده با اطمینان اعلام می کنم ما تا دو سال آینده در همه حوزه های انرژی اعم از آب، برق، گاز و بنزین بحران خواهیم داشت. 
وی میزان هدررفت بنزین را سالانه ۲۵ میلیارد دلار عنوان کرد.
دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت کشور در ادامه با اشاره به برگزاری نمایشگاه نفت تصریح کرد: ما طی مدت ۴ روز برگزاری نمایشگاه ضمن مذاکره با شرکتهای داخلی و خارجی از جمله سازندگان و شرکتهای دانش بنیان، تعدادی از تفاهمنامه هایی را که سال‌های گذشته به امضا رسانده بودیم؛ به قرارداد تبدیل خواهیم کرد.
وی افزود: با محوریت شعار سال که جهش تولید با مشارکت مردم است در نمایشگاه نفت امسال حضور خواهیم یافت و در ۳ پنل تخصصی حضور داریم که محور آنها، برنامه‌ریزی برای تولید با کیفیت و جهش تولید، تأثیر کاهش منابع مالی در استمرار تولید و تهدید ناشی از کاهش نیروهای متخصص در صنعت پالایش است.
عاشوری از بروز چالش برای پالایشگاه لاوان در پی مهاجرت نیروهای متخصص این پالایشگاه خبر داد و گفت: تا پیش از این، مهندسین ما درخواست رفتن به خارج از کشور داشتند، اکنون افراد فنی و آچاربه‌دست پالایشگاه‌ها نیز درخواست کار در کشورهای خارجی را دارند؛ به‌طوری که از کشورهای همسایه دعوت‌نامه برای کارگران ماهر پالایشگاه‌ها با حقوق ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان در ماه ارسال می‌شود.
وی در ادامه با اشاره به ناترازی بنزین در کشور بیان داشت: ریشه ناترازی بنزین در بخش تولید نیست بلکه ریشه ناترازی بنزین در مصرف بی‌رویه است؛ ناوگان حمل‌و نقل کشور هر سال روبه‌ نزول است و خودروهای فرسوده هنوز در خیابان‌های کشور تردد می‌کنند و خودروسازی ما نیز بر اصول بهینه طراحی نمی‌شود و مصارف بالا، کار را به‌جایی رسانده که به‌جای اینکه قرار بود صادرات بنزین داشته باشیم، در سال گذشته حدود ۳ میلیارد دلار واردات بنزین داشتیم.
دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پالایش نفت متوسط ظرفیت تولید روزانه بنزین در کشور را ۱۱۵ میلیون لیتر اعلام کرد و گفت: این میزان از ابتدای دولت تغییر محسوسی نداشته و تا پایان دولت هم تغییر محسوسی نخواهد داشت، چراکه از شرکت‌ها و پالایشگاه‌های فعلی نمی‌توان انتظار رشد ظرفیت تولید داشت، هرچند پروژه‌هایی در راستای افزایش کیفی محصولات در پالایشگاه‌ها در حال اجرا است.
وی افزود: دولت به‌دنبال احداث پتروپالایشگاه‌ها و پالایشگاه‌های بزرگ است که این روند، زمان‌بر است، به‌جای آن بهتر است روی پالایشگاه‌های کوچک برنامه ریزی شود که هم با سرمایه کمتر و هم در زمان کمتر قابل بهره‌برداری است و اشتغال‌زایی و ارزآوری برای کشور به‌دنبال دارد.بنابراین اولویت باید مدیریت بهینه سازی باشد.
وی خاطرنشان کرد: اگر دولت پالایشگاه‌های کوچک را حمایت کند، می‌توان پالایشگاه‌های ۲۰ تا ۴۰ هزار بشکه‌ای احداث کرد که هر ۱۰ پالایشگاه به اندازه یک پالایشگاه بزرگ آورده  دارد و به‌دلیل پراکندگی، هم سرمایه‌پذیری کمتری دارد و هم از نظر پدافند غیرعامل بسیار موثر خواهد بود.مثلا اگر حادثه آب در پالایشگاه ستاره رخ دهد  با ۴۵ میلیون لیتر در روز کمبود بنزین مواجه خواهیم شد.
عاشوری میزان بدهی دولت به پالایشگاه‌ها را حدود ۲۰۰ همت دانست و گفت: یکی از راهکار این است که دوات اجازه تهاتر بدهی مالیاتی ۵۰ همتی پالایشگاه‌ها را با بخشی از مطالبات آنها بدهد و راهکار دیگر که پیشنهاد شده این است که در ۶ فرآورده اصلی تولیدی پالایشگاه‌ها، در بخش مازاد به ما اجازه فروش بدهند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


فاجعه انرژی مجانی
فاجعه انرژی مجانی

متاسفانه با این وضعیت انرژی و سوخت مجانی ، عمده درامد کشور نابود میشود . :::: و دولت هم نمیتواند آن طور که باید حقوق و رفاه اجتماعی را بالا ببرد ! :::: نتیجه آن میشود : افزایش مهاجرت ، نارضایتی و کند شدن توسعه کشور !! :::: راه علاج : افزایش سالانه قیمت سوخت مطابق تورم سال قبل :::: این کار ظرف دو سال تورم را تک رقمی خواهد کرد . ::: دست دولت هم برای بهبود حقوق و رفاه اجتماعی باز خواهد شد . :::: همه چیز به سطح درک و فهم جامعه بستگی دارد !!
ناکارآمدی یا سایه دکل گمشده
محمد صفوی/ مدیر روابط عمومی سابق تاسیسات دریایی ایران
روابط عمومی قلب تپنده سازمان است
عبدالمجيدكمالى /رئيس روابط عمومى شركت مخازن سبزپتروشيمى عسلويه